Het was even koffiedik kijken, maar het hoge woord is eruit: Jonathan Anderson neemt de creatieve leiding over de mannenlijn van Dior. In juni mag hij zijn eerste defilé afleveren voor het Parijse huis.
De Noord-Ierse designer zal deze zomer de mannenlijn van Dior op de catwalk brengen. De aankondiging kwam rechtstreeks van Bernard Arnault tijdens de algemene vergadering van luxegroep LVMH, waar Dior onder valt. Een verrassende keuze is het allerminst. Anderson verliet onlangs Loewe, waar hij elf jaar lang werkte en het Spaanse lederwarenmerk omvormde tot een cultureel en financieel zwaargewicht binnen LVMH. Van speelse samenwerkingen met de Japanse animatiestudio Studio Ghibli tot iconische Puzzle-bag: Anderson wist Loewe in elf jaar tijd om te bouwen van Spaans lederwarenhuis tot cultureel baken binnen de modewereld.
Commercieel werkte dat wonderwel: Loewe ging onder zijn bewind van niche naar miljardenmerk, met een eigen fanbase en visuele signatuur. LVMH is dus niet gek: een talent als Anderson hou je liefst binnenboord. En met het vertrek van Kim Jones bij Dior Men, leek de keuze voor Anderson al snel logisch.
Lees ook: Jonathan Anderson verlaat Spaans modehuis Loewe na 11 jaar