Een iconische Franse ontwerper die zich de afgelopen twee jaar vooral met parfum en haute couture heeft beziggehouden en een Amerikaans skatemerk: op het eerste zicht lijkt het een vreemd huwelijk. Toch komt deze samenwerking niet uit de lucht vallen.

Om te beginnen is Supreme al lang niet meer het nichemerk van 25 jaar geleden. Voor een nieuwe sweater met het logo van het merk staan fans met plezier uren in de rij - niet zelden vallen daar gewonden. En elke nieuwe collectie is zo snel uitverkocht dat de sweaters online achteraf voor veel meer geld worden doorverkocht. Het meest opvallende bewijs? De sweaters die het merk maakte samen met Louis Vuitton: online betaal je al snel 10.000 euro voor een eenvoudige sweater met kap.

Fascinatie voor streetwear

Ook voor Jean Paul Gaultier is zo'n samenwerking geen onlogische keuze. De Franse ontwerper houdt wel van een verrassing en wordt niet voor niets de enfant terrible van de mode genoemd. Bovendien koestert Gaultier al sinds het begin van zijn carrière een fascinatie voor streetwear. 'Ik ben altijd beïnvloed geweest door streetwear. Alleen geloof ik niet in het plagiëren ervan, het moet authentiek en betaalbaar blijven', vertelde hij vorig jaar aan de modewebsite Hypebeast.

Lourdes Leon, de dochter van Madonna, is het gezicht van de modecampagne. Ook dat is - je raadt het al - allerminst toeval. In de Amerikaanse modepers wordt Lourdes gezien als de it-girl van het moment en ook haar moeder Madonna was ooit de muze van de ontwerper. De iconische puntbeha die de popster droeg op haar Blond Ambition-tour in 1990 werd door hem ontworpen. En zo is de cirkel rond.