We ontmoeten Ophelia in de Statiestraat in Berchem, waar ze nog tot 1 juli deelneemt aan Pop Up To Date. De winkel valt op tussen de fruitwinkels en Marokkaanse bakkers. In de etalage hangt een delicate body, versierd met gedroogde bloemen. Een plaatje dat erom smeekt gedeeld te worden op Instagram. Een slimme zet van de jonge onderneemster, die via sociale media visueel haar verhaal vertelt.
...

We ontmoeten Ophelia in de Statiestraat in Berchem, waar ze nog tot 1 juli deelneemt aan Pop Up To Date. De winkel valt op tussen de fruitwinkels en Marokkaanse bakkers. In de etalage hangt een delicate body, versierd met gedroogde bloemen. Een plaatje dat erom smeekt gedeeld te worden op Instagram. Een slimme zet van de jonge onderneemster, die via sociale media visueel haar verhaal vertelt. 'Instagram is een heel sterk medium. Nu meer dan ooit hebben jonge merken de kans om hun verhaal te communiceren, en dat volledig gratis. Het is natuurlijk veel werk en ik ken heel wat ontwerpers die er de tijd niet voor vinden, maar het kan wel een krachtig communicatiemiddel zijn. Zonder sociale media had ik dit niet kunnen doen. Het creëert heel veel kansen,' klinkt het. De campagnebeelden die Ophelia de wereld instuurt zijn - we willen het eigenlijk niet zeggen - onconventioneel. Dat komt omdat ze kiest voor modellen die niet in het gangbare plaatje passen. 'Ik kies bewust voor modellen die er niet uitzien als de gebruikelijke lingeriemodellen. Ik praat er niet zoveel over, omdat ik er niet op wil hameren dat ik 'echte vrouwen' inschakel. Dat is natuurlijk wel zo, maar ik kies gewoon modellen die ik mooi vind en die passen bij mijn visie. Daarvoor hoef je helemaal geen maatje 34 te hebben. Zo toon ik dat mijn ontwerpen mooi zijn op verschillende lichamen en dat ik zeker niet ontwerp voor een typisch modellenlichaam.'Body positivity mag dan wel 'in' zijn, de reacties op deze beelden zijn niet altijd positief. 'Soms krijg ik heel negatieve reacties op de campagnes. Sommige media vinden mijn campagnebeelden bijvoorbeeld niet toegankelijk genoeg om te publiceren. Enerzijds is het natuurlijk goed dat mijn beelden opvallen en uniek zijn, maar anderzijds betekent dat ook dat er nog steeds voldaan moet worden aan een onrealistisch schoonheidsideaal om mee te tellen.'De campagnebeelden van Ophelia vallen ook op omdat ze opvallend licht zijn. Ook dat doet ze bewust. 'Ik wil lingerie uit dat hokje van de slaapkamer en seksualiteit halen. Voor mij is lingerie iets om jezelf mee uit te drukken en een plezier te doen. Mijn lingerie is dan ook gemaakt voor daglicht. Het poëtische van lingerie is voor mij belangrijker dan het seksuele. Ik vind het natuurlijk prima als vrouwen zich sexy voelen in mijn lingerie, maar ik zal dat aspect zelf nooit naar voren schuiven. Sexy kan een resultaat zijn, maar het is nooit een ingrediënt tijdens mijn ontwerpproces. Eigenlijk vind ik dat best een vies woord, sexy', lacht ze. Lingerie is vaak gemaakt op zo'n manier dat het de natuurlijke vorm van het lichaam verhult en in een nieuwe vorm duwt. Daar heeft Ophelia lak aan. 'Lingerie is vaak nog erg klassiek. Veel mensen denken dat borsten er moeten uitzien zoals ze eruitzien in een voorgevormde beha. Maar niemand heeft zo'n borsten. En waarom vinden we dat eigenlijk mooier dan de natuurlijke vorm? Waarom verkiezen we kokosnoten die op ons lichaam geplakt worden boven een meer natuurlijke shape?,' vraagt de ontwerpster zich af. 'Ik krijg nog vaak vrouwen over de vloer die zeggen dat ze de ontwerpen wel mooi vinden, maar ze niet kunnen dragen. Wanneer ik vraag waarom antwoorden ze dat ze echt een voorgevormde cup en beugel nodig hebben. Ik kaats dan de bal terug met de vraag waarom ze denken dat nodig te hebben. Ik vraag me af wat dat zegt over onze tijdsgeest en hoe we omgaan met onze vrijheid. Als je kijkt naar de periode waarin vrouwen korsetten moesten dragen, dan was dat een tijd waarin vrouwen onderdrukt werden. In de jaren twintig gooiden vrouwen die ingesnoerde look over de haag en bevrijdden ze zichzelf. Wat zegt dat dan over de tijd nu, dat we nu de voorgevormde bh als norm zien? Dat ouderwetse denken, van waar komt dat toch? Dat is nergens voor nodig. Draag wat je zelf wilt, het is jouw lichaam en jij moet beslissen waar je je goed in voelt.' En dat goed voelen gaat ook gepaard met de kwaliteit van lingerie. Wie de luxe heeft mogen ervaren van perfect gemaakte lingerie, vervaardigt van hoogwaardige stoffen, zal beamen dat je je er stukken beter in voelt. 'Al mijn stoffen komen uit Europa, dat vind ik heel belangrijk. Ik ga telkens op zoek naar mooie, zachte stoffen. Voorts zorg ik ervoor dat alles gevoerd wordt en alle naden weg worden gewerkt zodat er niets kan schuren. Ik hou ervan dat lingerie lijkt te versmelten met de huid, zowel de textuur als de kleur en het patroon. Daarom start ik altijd van de stof en ontwerp ik pas wanneer ik weet welke materialen ik dat seizoen ga gebruiken.' Inspiratie haalt Ophelia uit vrouwen zelf. 'Ik denk na over het soort vrouw dat ik voor ogen heb voor een nieuwe collectie en wat ze allemaal heeft meegemaakt. De evolutie die een vrouw tijdens haar leven, zelfs tijdens een korte periode meemaakt intrigeert me. Mijn wintercollecties zijn altijd erg introvert en mijn zomercollecties meer extrovert. Dat komt omdat ik dat zelf ook zo ervaar: vanaf de lente komt iedereen weer meer buiten, letterlijk en figuurlijk.' Je mag dan wel onderscheid zien tussen de zomer- en wintercollecties van Ophelia, eigenlijk maakt de ontwerpster tijdloze lingerie. 'In lingerie zie je ook een evolutie, maar die gaat veel trager dan in de outerwear mode en is veel minder trendgevoelig,' klinkt het. Het voordeel daaraan is dat je niet gebonden bent aan wat 'in' is, het nadeel dat je er niet snel rijk mee zult worden. 'Aangezien je lingerie onder je kleding draagt, kopen mensen het niet als statussymbool, zoals bijvoorbeeld wel gebeurt met horloges. De verhouding prijs-kwaliteit zit voor de consument bij lingerie daarom ook erg goed', vindt Ophelia. Aangezien de jonge onderneemster tijdloze en duurzame lingerie maakt, doet ze niet mee aan solden. 'Solden zijn een vreemd fenomeen. Het is heel leuk als klant, maar het is ook iets heel raar. Wat vertel je als merk wanneer je producten na enkele maanden verkoopt aan de helft van de prijs? Grote ketens berekenen hun verkoopsprijs op zo'n manier dat ze een deel van hun collecties tijdens de solden verkopen en toch nog winst maken.' Als klein merk kan je dat niet doen. Bovendien kan Ophelia ook de boodschap dat een kledingstuk na enkele maanden niet meer modieus genoeg is - en dus de volle prijs niet meer waard - niet rijmen met haar merk. 'Ik vind het belangrijk dat mensen weten wat mijn standpunt hierover is. Ik merk dat mijn klanten er positief op reageren dat ik geen solden doe, omdat mijn prijs ook fair is. Het is niet simpel om de balans te vinden tussen de kosten dekken en een betaalbaar product aanbieden,' licht ze toe. 'Een prijs bepalen is super moeilijk. Momenteel maak ik nog alles zelf en zijn mijn prijzen te laag om volgens Belgische normen aan te verdienen.' Dat veel mensen niet meer goed weten wat een eerlijke prijs is voor een kledingstuk kan de ontwerpster snappen. 'Als je een T-shirt kunt kopen bij Primark voor de prijs van een koffie, dan is het erg moeilijk om te vatten wat kleding eigenlijk kost.' Toch blijft ze hoopvol. 'Ik heb het gevoel dat er echt verandering op til is. Misschien ligt dat aan mijn sociale bubbel, maar ik geloof dat er meer algemeen een verandering van mentaliteit is. Waarom zouden grote ketens anders plots beginnen met duurzame collecties?' Naast haar eigen collecties maakt Ophelia ook lingerie op maat. Meestal komen de partners bij haar terecht voor een erg persoonlijk en intiem cadeau. 'Het maatwerk is telkens opnieuw een bijzondere ervaring. Het mooiste eraan is dat de partners vertellen over hun geliefde zodat ik een goed beeld krijg van de vrouw in kwestie. Mensen kunnen niet altijd even goed uitdrukken hoe graag ze elkaar zien, maar via deze weg kunnen ze het toch tonen. Ik geef ook altijd een briefje met enkele citaten mee, zodat de vrouwen weten wat voor lieve dingen hun partner over hen verteld heeft. Onlangs zei een man: 'Wanneer mijn vriendin een ruimte binnenstapt, licht die helemaal op. Ze is magnetisch.' Daarvoor doe ik het.'