Na veertien jaar stapt Olivier Rousteing op als creatief hoofd bij het Franse modehuis. Hij startte zijn carrière bij Balmain toen hij amper 24 jaar oud was.
Volgens het modehuis is het vertrek van ontwerper Olivier Rousteing een gemeenschappelijke beslissing.
‘Het merk Balmain wil Olivier Rousteing zijn diepe dankbaarheid betuigen voor zijn opmerkelijke bijdrage aan de geschiedenis van het modehuis’, aldus het bedrijf in een verklaring. ‘Een nieuwe creatieve organisatie zal te gepasten tijde worden aangekondigd.’ Wie Rousteing zal opvolgen is dus nog niet bekend.
Rousteing werd in 2011 op slechts 24-jarige leeftijd aangesteld en was daarmee de jongste creatief directeur in Parijs sinds Yves Saint Laurent en de eerste zwarte creatief directeur van een groot Europees modehuis. Rousteings ‘bijdrage en passie van de afgelopen jaren zullen een onuitwisbare stempel drukken op de geschiedenis van de mode’, klinkt het bij Matteo Sgarbossa, CEO van Balmain.
Rousteign werd geboren in Bordeaux en op jonge leeftijd geadopteerd. De jonge creatieveling studeerde mode aan ESMOD in Parijs. Hij begon zijn carrière bij Roberto Cavalli, waar hij al snel opklom tot hoofd van de damesafdeling. In 2009 stapte hij over naar Balmain, toen nog onder leiding van Christophe Decarnin, die hij twee jaar later opvolgde. Rousteing loodste het huis vervolgens door de overname door het Qatarese investeringsfonds Mayhoola for Investments in 2016.
‘Zijn visionaire leiderschap heeft de grenzen van de mode opnieuw gedefinieerd en een hele generatie geïnspireerd met zijn gedurfde creativiteit en authenticitei’, aldus Rachid Mohamed Rachid, CEO van Mayhoola en voorzitter van Balmain.
Balmain Army
Rousteing heeft gedurende zijn veertien jaar aan het hoofd van het merk het imago van Balmain opnieuw gedefinieerd. Hij stond bekend voor zijn kenmerkende, op het leger geïnspireerde esthetiek. Daar hoorde ook een heus ‘Balmain Army’ bij – een collectief van beroemde muzen, waaronder Kim Kardashian, Gigi Hadid en Kendall Jenner. Samen met deze muzen was Rousteing heel aanwezig op sociale media. In 2019 lanceerde Balmain een van de eerste Snapchat-filters voor merken, een eigen app en een van de eerste Instagram-shoppingpartnerschappen.
Zijn carrière bij Balmain wordt gedefinieerd door een moderne, inclusieve en digitaal gerichte visie voor het modehuis. Dat bleek onder meer uit de zeer succesvolle samenwerking met H&M in 2015, waardoor de kenmerkende esthetiek van Balmain een breder publiek bereikte.