Nina (22) pleit voor circulaire mode: ‘Wegwerpmode is niet meer van deze tijd’
Nina inspireert in haar vrije tijd al wie het horen wil met Antwerp Circular, een initiatief om circulaire economie te promoten. En ja, daar heeft ook jouw kledingkast iets mee te maken.
De jonge onderneemster en studente Nina Maat droomt van een circulaire economie. Haar studies politieke wetenschappen en milieuwetenschappen combineert ze daarom met Antwerp Circular, een platform waarmee ze circulariteit wil promoten. Door middel van verschillende projecten en events, zoals een kledingruil, inspireert Nina ons om beter na te denken over het huidige modesysteem.
Bewustwording:
Ik ben vroeger nooit actief met mode bezig geweest via sociale media of influencers. Voor mij is mode een manier om me uit te drukken en me goed te voelen.
Hoe iemand zich kleedt, zegt iets over de persoon die zich achter de kleren verschuilt.
Ik vind het interessant om via mode te kijken naar de maatschappij en te ontdekken welke invloed het heeft op de samenleving en het individu. Denk maar aan belangrijke tendensen in de geschiedenis die gelinkt zijn aan modetrends. Zo ging de emancipatie van de vrouw gepaard met het afscheid van het korset. Hoe iemand zich kleedt, zegt iets over de persoon die zich achter de kleren verschuilt.
Ook van duurzame mode was ik niet echt een kenner, maar door mijn interesse in circulariteit ben ik me er automatisch mee gaan bezighouden. Het lijkt vaak alsof ik specialist in duurzame mode ben, maar zo zou ik mezelf niet omschrijven. Voor mij zijn de kledingruilevents een middel om het verhaal van circulaire economie te vertellen.
Omdat ik veel met ecologie bezig ben, maak ik bewustere keuzes als consument. Ook bij het kopen van kleding, ben ik me erg bewust van de impact.
Aanpak:
Mijn persoonlijke kledingkast bevat veel tweedehandsitems en kledingstukken van duurzame merken en goede kwaliteit. Daarnaast zijn de stuks duurzaam omdat ik ze nog heel lang zal koesteren en dragen. Ik heb sommige kledingstukken al heel lang en draag zelfs kleren van mijn mama, oma Ć©n opa. Ook op de kledingruil-events die ik organiseer, heb ik al mooie stuks kunnen scoren die ik nu met veel plezier draag. Er hangen ook kledingstukken van fast fashionketens in mijn kast, die ik zal dragen tot ze helemaal versleten zijn of ruil tegen andere stuks.
Hoe ouder ik word, hoe zekerder ik ben van mijn stijl. Dat helpt me om bewuster te consumeren.
Tijdens de events van Antwerp Circular, hoop ik mensen te laten nadenken over de waarde van hun kledij. In dat opzicht is mode een dankbaar thema, aangezien iedereen kleding draagt. Op een circulaire manier bezig zijn met mode kan bovendien erg leuk zijn. Die positieve noot wil ik ook meegeven tijdens de kledingruil-events.
Hoe ouder ik word, hoe zekerder ik ben van mijn stijl. Dat helpt me om bewuster te consumeren. Als ik iets wil, hoef ik het niet meteen te hebben. Het proces van het perfecte item vinden is een leuke zoektocht en geeft meer waarde aan je kledingstuk, wat een belangrijke factor is voor duurzaamheid. Het geeft me veel voldoening wanneer ik op zoek ga naar een duurzaam alternatief en het dan ook vind.
Ik houd ervan dat kleding goed gemaakt is en er een verhaal achter schuilt.
Duurzaam shoppen is vaak duurder, maar ik investeer er graag in omdat kleding nu eenmaal belangrijk voor me is. Ik vind het niet erg om hard te werken om een duurder stuk te kopen. Mijn kleding reflecteert niet alleen wie ik ben, het is ook een soort van hobby. Ik houd ervan dat kleding goed gemaakt is en er een verhaal achter schuilt.
Tips voor de consument:
- Koop nooit meteen iets, laat er minstens een dag over gaan. Heb je het echt nodig? Ga je het nog lang dragen? Waarom wil je het bezitten?
- Passeer eens wat vaker langs tweedehandswinkels en neem je tijd. Je komt er vast spullen tegen die leuk en uniek zijn.
- Durf ook eens de lastige klant te zijn. We hebben als klant veel meer invloed dan we denken. Vraag verkopers en merken (zowel online als fysiek) waar, hoe en van welk materiaal het kledingstuk is gemaakt. Check ook of je het bij hen kan recyclen en of ze plannen ecologischer te werk te gaan. Hoe meer mensen laten weten dat ze bewust willen shoppen, hoe meer winkels hiernaar gaan handelen.
- Let op de herkomst en koop ook eens lokaal geproduceerde kleding.
- Als je iets koopt in een keten, kies dan iets dat je lang zal dragen.
- Durf ook iets niet te willen. Dat klinkt contra-intuĆÆtief, omdat we op andere gebieden vaak de raad krijgen om wĆ©l iets te willen. In de mode moeten we af van de ‘hebben, hebben, hebben’-cultuur. Take-Make-Waste is niet meer van deze tijd.
- Ga verleiding uit de weg door bepaalde merken te ontvolgen op sociale media. Voor mij werkt dat.
Tip voor de mode-industrie:
- Modeketens vragen om geen trends meer te maken, lijkt me onbegonnen werk. Een paar collecties minder per jaar produceren, vind ik wel een haalbare vraag. Er is een verschil in modecollecties lanceren die de maatschappij weerspiegelen en de mensen opleggen wat ze moeten kopen.
- Uiteraard is mode leuk en mogen mensen af en toe iets trendgevoelig kopen, maar zorg er als merk dan voor dat je producten in de kringloop blijven en de impact op de aarde niet te groot is. Maak de cirkel rond: zet in op diensten zoals reparatie, zorg ervoor dat klanten de kleding die ze niet meer dragen terug inleveren, kies voor materialen die makkelijk te recycleren zijn, wees transparant en verbeter de hoeveelheid stock.
- Persoonlijk vind ik ook dat de overheid modemerken strengere regels zou moeten opleggen. Hoe kan het dat merken kleding mogen verkopen die in mensonterende en milieuonvriendelijke omstandigheden werden geproduceerd? Er moet duidelijke wetgeving komen om dit soort wantoestanden in de toekomst te voorkomen.
Surf naar antwerpc.com om op de hoogte te blijven van de evenementen en activiteiten van Antwerp Circular.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier