Ruth Goossens
‘Wearables die ons het leven gemakkelijker maken hoeven geen fashionstatement te zijn’
Knack Weekend-hoofdredactrice Ruth Goossens stelt vast dat de relatie tussen technologische nieuwigheden en de modesector is bekoeld.
Het is stil geworden rond de eens zo gehypete draagbare technologie in de modesector. Apple had het vorige maand op zijn event zelfs niet meer over slimme horloges of andere stijlgadgets. Het zet tegenwoordig in op nieuwe diensten als televisie on demand, het online aanbod van kranten en magazines, kredietkaarten en gaming. De liefdesrelatie tussen de tech- en modesector lijkt wat bekoeld. Die begon nochtans veelbelovend toen Google Glass in 2012 niet in een duffe conferentiezaal maar tijdens de New Yorkse modeweek werd gelanceerd. Maar zelfs de modellen die de bril tijdens het defilƩ van Diane von Furstenberg droegen, konden niet verhinderen dat hij amper twee jaar later al van de markt werd gehaald wegens een te hoog geek-gehalte.
Toch werd er in de sector niet gewanhoopt; Google Glass was het slachtoffer van zijn pioniersrol. Het beste moest nog komen, daar waren de tech- en modesector het over eens. En dus wist Apple in de aanloop naar de lancering van zijn Apple Watch een aantal grote namen uit de luxesector te strikken. De Belg Paul Deneve, CEO van Yves Saint Laurent, Patrick Pruniaux van Tag Heuer en Angela Ahrendts, de CEO die Burberry digitaal transformeerde, werden aan boord gehaald. De lancering van de smartwatch vond dit keer niet op de catwalk plaats, maar meer traditioneel in Cupertino, Californiƫ. Dat weerhield een aantal belangrijke namen uit de modewereld er niet van om midden in de New Yorkse modeweek even over te vliegen, wat het belang van de lancering moest onderstrepen.
Wearables die ons het leven gemakkelijker maken hoeven geen fashionstatement te zijn.
Tijdens de daaropvolgende Parijse modeweek werden er nog een paar feestjes georganiseerd voor de Apple Watch, telkens in aanwezigheid van de beau monde uit de modesector. Al gauw volgde er interesse van magazines en werd een samenwerking met HermĆØs gestart. Andere techbedrijven volgden. Samsung ging in zee met Diesel Black Gold, Intel creĆ«erde samen met Opening Ceremony een slimme armband en Tory Burch kwam met een accessoiregamma voor Fitbit.
De toekomst van de mode lag in de wearables, technologische snufjes in kleding en accessoires die ons het leven gemakkelijker maken. Ralph Lauren lanceerde een geconnecteerde tas, Oakley een slimme bril en een aantal labels kwam met een smartwatch op de proppen. Maar amper vijf jaar later lijkt de relatie bekoeld en wordt er over technologische nieuwigheden in de modesector nog nauwelijks gecommuniceerd. Het blijkt geen match made in heaven, consumenten kopen de apparaten niet vanwege hun design, wel vanwege de functionele gebruiksmogelijkheden: fitnesstracking, berichten en andere tools. De verkoop van de Apple Watch doet het uitstekend, maar er wordt voornamelijk in de diensten ervan geĆÆnvesteerd. De verkoop van het exemplaar in 18-karaat goud werd stopgezet. Paul Deneve en co hebben Apple alweer verlaten.
Voor sportmerken zijn deze wearables wĆ©l een succes. Consumenten zijn vooral geĆÆnteresseerd in het monitoren van persoonlijke gegevens. Zij voelen niet de behoefte er ook een fashionstatement mee te maken. En misschien zit daar het probleem: mode gaat over trends, over een unieke manier om te tonen wie je bent. Technologie draait om het creĆ«ren van iets praktisch, iets nuttigs voor een zo groot mogelijke groep mensen. Dat wearables misschien toch minder belangrijk worden dan we hadden gedacht, hoeft nog niet te beteken dat hightech en nanotechnologie niet welkom zijn in de mode. Integendeel. Ze zijn uitstekend geschikt voor de ontwikkeling van materialen en productieprocessen die het ecologische en duurzame karakter van de sector moeten bevorderen. En daar is veel behoefte aan.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier