Vegan schoenenontwerper Mats Rombaut: ‘De modewereld is een soort escapisme, realisme is er niet geliefd’
Een cowboylaars gecombineerd met een sneaker of groenteschoenen? Belgisch modeontwerper Mats Rombaut, geliefd bij mode-icoon Bella Hadid, vond de perfecte balans tussen veganisme, mode en ironie.
De modewereld staat sinds 2017 op zijn kop door de opkomst van trends zoals de ugly sneakers en de parodiemerken. Mats Rombaut, Gents schoenendesigner, is een van de namen die je moet onhouden als je op zoek bent naar de perfect ugly sneaker.
Mats Rombaut is een naam die je moet onhouden als je op zoek bent naar de perfect ugly sneaker.
Met zijn hybride schoenen, campagnes en vaste collecties wil hij zijn publiek wakker schudden. ‘Ik wou een schoenenmerk starten dat een positieve impact heeft op de industrie en de wereld. Veganisme en duurzaamheid gaat nog te vaak hand in hand met een hippie-imago, daar wou ik van afstappen,’ legt Mats uit.
Toch blijkt de modewereld wakker schudden van maatschappelijke problemen niet altijd even makkelijk. ‘Modeliefhebbers ontsnappen aan de realiteit door kleding te kopen of te ontwerpen. Een merk dat realistisch is en over de problematiek van de mode-industrie spreekt wordt niet met open armen ontvangen.’
Het heeft vier jaar geduurd voor Mats een manier vond om zijn boodschap over te brengen aan het grote publiek. Hij gebruikte ironie om de bubbel aan dromen in de mode-industrie te doorprikken. ‘Voordien was ik te serieus, daarom ben ik gaan lachen met veganisme. Daaruit zijn mijn hybridemodellen gegroeid.’
Hybrides en ironie
Hoge hakken gemaakt uit peterselie, wortels en mandarijnen, een cowboyboot-sneaker, of een schoen met plastic zak in verwerkt. Je kan het zo gek niet bedenken of Mats maakte er een hybride-schoen van. Zijn campagnes, waarmee hij doelt op jongvolwassenen, maken zijn merk interessant voor pers, winkels en kopers. En het is die leeftijdsgroep die parodiemerken zoals Y/Project en Vêtements naar de top brengen. Al vindt Mats van zichzelf dat zijn merk niet in hetzelfde plaatje past.
‘Vêtements is begonnen als egoproject, zoals elk ander kledingmerk. Ze brengen mode op een ludieke manier, maar er zit geen boodschap in hun hoodies van duizend euro.’ Dat lachen met de industrie aanslaat, hoeven we dus niet meer in de verf te zetten. Mats wil echter dat de ontwerpers achter merken beter nadenken over hun boodschap. ‘Je kan lachen omdat het wereldje niet fantastisch is, maar stel dan iets beter voor.’
Oncomfortabel voor het oog
Bij Rombaut moet je alles met een korrel zout nemen, ook de schoenen. ‘Voor mijn cowboyboot-sneaker probeerde ik de lelijkste schoen ooit te maken,’ lacht Mats.
Toch zit er een hele tactiek achter zijn ontwerpen. ‘In de mode-industrie is het de bedoeling om iets te maken dat oncomfortabel is voor het oog of dat je bijna niet kunt plaatsen. Aan een goed modeproduct moet je wennen.’ Oncomfortabel ogen de ugly sneakers en oversized Uggs van de afgelopen modeweken alleszins, of we er ooit aan gaan wennen is iets anders.
Wie er wel aan went zijn Tommy Cash, een Estlandse rapper, en mode-icoon Bella Hadid. Beiden zijn grote fan van de ontwerpen van Mats. De white kicks trend is na drie jaar nog steeds niet voorbij, en dat is te zien aan Mats’ collectie voor 2018. Ook Bella Hadid ging resoluut voor de all white Bocaccio sneaker die expliciet bovenaan de website van Rombaut staat, ook al legde Mats haar ook andere kleuren voor.
New-beat hommage
Mats noemde zijn dadshoe de Bocaccio, naar de befaamde Belgische danceclub uit de jaren tachtig. Dat de club in 1993 de deuren sloot en Mats er nooit een voet over de vloer heeft kunnen zetten weerhield hem niet de club te eren. ‘Als kind luisterde ik new beat, en wou ik altijd naar de Bocaccio in Destelbergen. De club sloot nog voor ik zeventien was, maar de muziek bleef doorleven.’ Bij het ontwerpen van de Bocaccio luisterde Rombaut dan ook niets anders. ‘België zou fier moeten zijn op de muziek uit die periode, daarom vond ik het tijd om een hommage te brengen aan de Belgische new beat.’
Ik wou gewoon mijn boodschap de wereld insturen
Toen Mats begon aan Rombaut was het gewoon de bedoeling om veganistische schoenen te maken. ‘Ik dacht aan vijftig verkooppunten, zonder hype of celebrities. Ik wou gewoon mijn boodschap de wereld insturen.’
Mats wou de underdogs aanspreken. De jonge generatie die als inspiratiebron gebruikt wordt in de mode-, kunst- en filmwereld. ‘De underdogs zijn fantastisch, maar hebben de koopkracht niet om schoenen van tweehonderdtachtig euro te verslijten. En niemand kijkt naar de underdogs. Om naam te maken heb je de hypebeasts nodig. Al wil ik niet in hokjes denken: vind je mijn schoenen mooi, draag ze dan ook gewoon.’
Multinational mindset
De wereld van de sneakers bestaat vooral uit multinationals met een bekende naam, maar die authenticiteit missen. Denk maar aan Nike, Adidas en Puma, die de instagramfeeds van modepages inpalmen. ‘Om deel uit te maken van de sneakerwereld moet je inzetten op bekendheid. In de toekomst gaan we meer samenwerken met celebs, zo willen we ons imago versterken.’
Eens Rombaut meer verkoopt zal ook zijn prijs zo veel mogelijk dalen. ‘Qua materiaalkeuze kan ik niet meer goedkoper inkopen, dus mijn prijzen zijn nu afhankelijk van het productie-aantal.’
Volgens Mats is de mindset van generatie Y en Z zodanig aan het veranderen, dat ze binnen enkele jaren resoluut nee zullen zeggen tegen multinationals zoals Nike en Adidas. Dat motiveert hem om nog meer grenzen af te tasten met rombautofficial. ‘Het verhaal achter een collectie wordt zodanig belangrijk, dat ik meer ga doen dan enkel schoenen in de toekomst. Ik wil alle manieren waarop ik mijn boodschap kan vertellen samenbrengen en deel laten uitmaken van het merk.’
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier