Martin Lotti (Nike): ‘Als zelfs outfits voor de Olympische Spelen ecologisch kunnen zijn, dan kan andere kleding dat toch ook?’

© Nike

Tijdens de Nike Innovation Summit in New York werden de outfits die Nike heeft ontworpen voor de Olympische Spelen en het Europees Kampioenschap voetbal voorgesteld. Wij spraken met Martin Lotti, overkoepelend creatief directeur bij Nike. Hij is verantwoordelijk voor de outfits waarin de atleten straks een topprestatie hopen neerzetten.

Er zijn hier indrukwekkend veel atleten aanwezig vandaag, nemen jullie hier soms een promospot op?

Martin Lotti: (lacht) “We hebben een heel nauwe band met deze mensen omdat we probleemoplossend proberen te denken in ons designproces. We gaan niet eerst onze creativiteit loslaten om er daarna pas de atleet bij te betrekken. De atleet is de eerste stap; alles vertrekt vanuit de sportman of sportvrouw. Hun feedback en inzichten zijn voor ons van vitaal belang, en het feit dat ze bij ons blijven doorheen het designproces om opmerkingen, bij te sturen en te testen wil denk ik toch zeggen dat ze onze aanpak appreciëren. Uiteraard worden ze ingezet op events of in onze marketingcampagnes, maar je mag de ‘samen’ in samenwerking bij ons wel heel letterlijk nemen.”

En wat is het dat atleten verwachten van hun sportkleding?

Lotti: “Atleten willen vandaag de dag niet zomaar een goed uitgedacht shirt of een ingenieuze schoen: ze willen een systeem. Alle onderdelen van hun sportoutfit moeten als één holistisch geheel werken zodat ze ‘in the zone’ kunnen blijven. Ze willen zich over niets zorgen moeten maken en dat gaat zo ver als een kriebelende naad. Vandaar dat alle outfits nu ook seamless zijn.”

Atleten willen vandaag de dag niet zomaar een goed uitgedacht shirt of een ingenieuze schoen: ze willen een systeem.

“Een ander belangrijke wens is natuurlijk snelheid. En niet enkel voor atletiek. Sinds het laatste EK merken we dat ook voetbal veel sneller is geworden, waardoor de outfit van een voetballer veel aerodynamischer moet zijn. Daarnaast willen atleten niet alleen dat we hun goede prestaties verbeteren, maar dat we tegelijk ook hun hindernissen zoveel mogelijk elimineren.”

Hoezo?

Lotti: “Om het nu specifiek over voetbal te hebben: door de verhoogde snelheid van het spel is het risico op een blessure nu veel groter, kijk maar naar jullie Vincent Kompany. Wij proberen dat tegen te gaan door in onze sok bescherming te verwerken, niet enkel op de plaats waar de scheenbeschermer zit, maar helemaal rondom het onderbeen.”

Nike Zoom Superfly Flyknit. Meer info hier
Nike Zoom Superfly Flyknit. Meer info hier© Nike

“Voetballers vragen ons echt: zorg ervoor dat je me 90 minuten op mijn best kan houden. Het is dus logisch dat wij dan op zoek gaan naar de boosdoeners die hen ervan weerhouden om op hun best te zijn. Eén van die boosdoeners is bijvoorbeeld modder. Iedereen zegt dat modder nu eenmaal bij het spel hoort, en dat dit aan het soort veld waarop je speelt ligt, maar waarom je spelers er niet op voorbereiden? Vandaar dat we de anti clog schoen hebben uitgevonden, waar modder gewoon vanaf glijdt.”

We moeten niet enkel hun prestaties verbeteren, maar tegelijk ook hun hindernissen zoveel mogelijk elimineren.

Voetballers en ijdelheid worden vaak in één adem genoemd. Hoe belangrijk is esthetiek nog in jullie designproces?

Lotti: “Uiteraard is esthetiek belangrijk, het is één van onze drie pijlers bij Nike: performance, style and soul. Toch zullen we, wanneer we professionele sportkleding ontwerpen, altijd leiden met performance. Style valt echter niet uit te sluiten. Wanneer je met een Ronaldo of een Neymar praat zullen ze ook zeggen dat ze goed spelen wanneer ze er goed uitzien, dus dan hou je daar uiteraard rekening mee.”

Wat is het soul-gedeelte in deze outfits?

Lotti: “Dat is niet echt zichtbaar voor de toeschouwer, maar de atleet ziet het wel. We verwerken kleine slogans aan de binnenkant van de jerseys, zoals ‘one team one nation‘ of ‘born to play football‘. Ze vormen een klein duwtje in de rug dat ze zien wanneer ze zich aankleden, een talisman als het ware.”

Wanneer ik aan ‘soul’ denk, denk ik ook aan ecologie bijvoorbeeld…

Er is geen enkele reden waarom high perfomancekleding niet milieuvriendelijk kan zijn. Alle Nike outfits voor het EK en de Olympische Spelen zijn gemaakt van gerecycleerd polyester, gemaakt uit oude plastic drinkflessen.

Lotti: “Uiteraard. Er is geen enkele reden waarom high perfomance kleding niet milieuvriendelijk kan zijn. Alle Nike outfits voor het EK en de Olympische Spelen zijn gemaakt van gerecycleerd polyester, gemaakt uit oude plastic drinkflessen. Ik vind dat je vandaag de dag als modeontwerper niet anders kunt dan rekening houden met het milieu. Persoonlijk denk ik ook dat er geen belangrijker (performance) kledingstukken gemaakt worden dan die voor de Olympische Spelen, àlles moet juist zitten daar, het is een samenwerking van esthetiek, aerodynamica, prestatie,… Als we zelfs die outfits green kunnen maken, dan moet het toch altijd mogelijk zijn?”

Op welke innovatie ben je het meest trots?

Nike Vapor met Aeroswift technologie. Meer info hier
Nike Vapor met Aeroswift technologie. Meer info hier© Nike

Lotti:“Oef, moeilijke keuze. Ik denk dat ik dan toch voor de aeroblades ga, op de atletiekkleding. Het zijn ingenieus geplaatste, rubberen studs die de snelheid van de renner een ontzettende boost geeft. Het klinkt onlogisch, want vroeger dacht men dat alles zo glad mogelijk moest zijn, maar wij hebben ontdekt dat een beetje frictie, op de juiste plek, net voor die extra push zorgt. Dat hadden we niet kunnen weten als we niet uitvoerig hadden getest en gepraat met topsporters. Maar eigenlijk zijn we voor alle shorts en shirts echt opnieuw naar de tekentafel getrokken om op microscopisch niveau, op niveau van de vezel, veranderingen door te voeren.”

We maken schoenen al honderd jaar op dezelfde manier, en door één uitvinding, vier jaar geleden, staat de hele industrie op zijn kop.

Martin Lotti (Nike): 'Als zelfs outfits voor de Olympische Spelen ecologisch kunnen zijn, dan kan andere kleding dat toch ook?'
© Nike

“Allereerst hebben we de Flyknittechnologie toegepast. Deze weeftechniek laat ons toe een kledingstuk van de eerste steek tot de laatste in elkaar te weven waardoor we geen materiaaloverschot hebben en we de producten echt op maat van de atleet kunnen maken. Ten tweede werken we nu met een geborstelde draad, die heel veel vocht kan absorberen. De outfits hebben nu 50% meer stretch en zijn dubbel zo sterk. Omdat die draad zo sterk is, moesten we er ook minder van gebruiken, waardoor de kledingstukken ook weer 10% lichter zijn. Al deze innovaties hadden we niet kunnen bereiken als we niet echt ìn het kledingstuk waren gedoken en jaren aan een oplossing hadden gewerkt.”

Het is waanzinnig wat de Flyknittechnologie al voor het merk betekent heeft

Lotti: “Dat is zeker zo op vlak van (sport)schoenen. We maken schoenen al honderd jaar op dezelfde manier, en door één uitvinding, vier jaar geleden, staat de hele industrie op zijn kop. We leven in de toekomst, joh!”

Tot slot kunnen we niet nalaten je te vragen: voor wie supporter je tijdens het EK?

Lotti: “Ik ben een Zwitser. Ik blijf neutraal. (grijnst)”

Alle innovaties die voorgesteld werden op de Nike Innovation Summit kan je hier terugvinden

(KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content