Geven deze webshops de fysieke winkels een duwtje in de rug?
De fysieke store voelt zich maar al te vaak bedreigd door webwinkel, maar wat als de digitale shop deze klassieke handelaars net naar een hoger niveau kunnen tillen? Deze online initiatieven ondersteunen de offline retail.
‘Wanneer je een nieuw bedrijf uit de grond wil stampen moet je nooit op zoek gaan naar het gat in de markt, maar vertrek vanuit jezelf. Waar heb jìj het meeste nood aan?’ Aan het woord is Brian Chesky, de oprichter van Airbnb, maar het had evengoed een quote van Nathalie Pompen geweest kunnen zijn. De Antwerpse zette haar liefde voor mode en haar talent als ervaren shopper om in het digitale platform CarréCouture, dat de verbindende schakel wil zijn tussen de klassieke multimerkenboetiek en de overweldigende webshop.
De Belgische start-up fungeert een beetje volgens hetzelfde principe als Farfetch: een online modeplatform dat de collecties van high-end modeboetieks internationaal verkoopt. Daarnaast kan je op CarréCouture ook terecht voor persoonlijk stijladvies op maat, interviews met designers en aankopers en eigen modeshoots. ‘Het is een beetje een community voor mensen die echt gek zijn op mode, en die niet gewoon houden van kleren kopen’, lacht Pompen. De brute verkoop is naar eigen zeggen niet haar drijfveer.
Als een nummer behandeld
‘CarréCouture herbergt niet enkel spullen van de boetieks van over heel Europa, onze customer service is ook volledig geënt op die van een luxeboetiek’, aldus de zaakvoerster. Zelf is ze een begenadigd on- en offline shopster en ze merkte vaak dat ze online nog altijd als een nummer werd behandeld, hoeveel geld ze er ook uitgaf. ‘Zelfs wanneer ik een VIP-status bereikte kreeg ik nog steeds mailtjes van hun ‘personal stylist’ die me zaken aanraadde die ik al eens had gekocht en alweer had teruggestuurd! Dat moest voor mij helemaal anders.’ Dankzij een legertje aan stylisten, SEO-specialisten en modejournalisten probeert CarréCouture een langdurige relatie op te bouwen met klanten – net zoals boetiekhouders dat doen.
‘De meeste webshops moedigen gewoon het spenderen aan en duwen je non stop nieuwe items onder je neus, terwijl je bij ons ook interviews kan lezen of via onze personal stylingdienst te weten kan komen hoe je items die je maanden geleden bij ons gekocht hebt toch nog anders kan dragen. Duurzaamheid vind ik heel belangrijk: waarom zou je immers zeshonderd euro uitgeven aan een blazer als die maar één seizoen zou kunnen meegaan? Zo overtuig je mensen niet om op lange termijn te investeren in kwaliteit.’
Minder voorzichtig inkopen
CarréCouture ziet het in ieder geval groots. Ze hebben een deal met de Condé Nast groep, voegen wekelijks nieuwe items toe aan hun assortiment en hun head offices herbergen een team van 35 mensen, waarvan een heel deel speciaal ingezet wordt om de marketing van het platform te voeren en zich bezig te houden met data-analyse ‘Het fijne aan e-commerce is dat je alles wat je doet achteraf kan gaan meten en interpreteren. Je hebt niet enkel je verkoopcijfers, maar weet ook hoeveel mensen er naar je site surfen, welke items ze bekijken, welke stuks ze open klikten maar toch niet naar hun mandje sleepten…’
En daar wordt het verhaal net interessant voor de deelnemende boetieks. Pompen is immers van plan om ieder seizoen ‘met het respect voor de privacy, natuurlijk’ haar bevindingen te delen met boetiekhouders, die dat dan weer kunnen gebruiken om hun aankoopbeleid daarop te enten. ‘Op die manier moeten ze veel minder voorzichtig inkopen en durven ze al eens een gewaagder stuk in te slaan. Werkt het niet in hun shop, dan heeft het wel nog een kans online.’
Hoewel e-commerce heel wat hoera-geroep kent, is een digitaal verlengde niet per definitie de redding van de klassieke store. ‘Zolang je met een webshop geen groter bereik creëert, is het enkel een extra kost’, weet Pompen. ‘Dan is het gewoon een handig vehikel voor je bestaande klanten om van thuis uit jouw spullen in te slaan en niet meer over de vloer te komen. Dat hebben we ook proberen uitleggen aan de boetieks die met ons in zee gingen: wij mikken echt op dat internationale publiek.’
Een grote winkelruimte
De reikwijdte van lokale handelaars verbreden was ook precies wat Konrad A. Kierklo in gedachten had toen hij in 2009 Miinto oprichtte. Kierklo omschrijft zijn modeplatform wel eens graag als de Airbnb van de modewereld. Zijn belofte om de industrie te verduurzamen door samen één grote winkelruimte online te creëren leverde hem vorig jaar nog een plek in de prestigieuze Forbes ’30 under 30′ lijst op, en sinds dit jaar is het platform ook beschikbaar voor de Belgische winkelier en consument. Het principe is gelijkaardig aan dat van CarreCouture of Farfetch: de stock van (lokale) winkeliers online plaatsen en aanbieden aan hun internationaal klantenbestand. Op dit moment huisvest Miinto zo’n 1.200 onafhankelijke aangesloten retailers die hun verschillende collecties uploaden. Dit zorgt voor een brede selectie van meer dan 5.000 merken en 250.000 producten. Het bedrijf heeft kantoren in Denemarken, Zweden, Noorwegen, Nederland en nu België – elk met als doel de lokale winkels, ontwerpers en merken te verenigen.
Bij Miinto merken ze dat vooral de laatste jaren de nood aan dit soort initiatieven groeit, en dat is heus niet enkel omdat we liever in onze luie zetel blijven zitten. ‘Vroeger konden winkeliers voor de solden nog een groot deel van hun stock kwijt. De solden waren echt bedoeld om de laatste restjes van het seizoen te kunnen verkopen – vandaar dat deze kortingen ook in leven werden geroepen, maar dat gaat vandaag niet meer’, weet Marc Kooiman, directeur van Miinto Benelux.
‘Heel wat merken doen aan overproductie en rekenen erop dat dit opgevangen wordt. Als eigenaar van een (multimerken)boetiek heb je niet veel keuze en moet je soms een minimaal aantal stuks inslaan als je het merk wil verkopen in je shop. Op het einde van het seizoen is er vaak heel wat overstock. Op deze manier helpen wij hen ook vooruit. Wie zich aansluit bij ons, ziet zijn klantenbestand en dus afzetmarkt vergroten. Zelfs boetieks die al een eigen webshop hebben komen bij ons aankloppen.’
Een hart onder de riem
Zowel Kierklo als Pompen streven naar een goed functionerende detailhandel, en geven de offline winkels heel bewust een duwtje in de rug met hun online initiatief. ‘Ik wil ervoor zorgen dat ons retaillandschap boeiend blijft, en dat gaat niet als ik een stuk van de koek weghaal. Ik wilde echt iets toevoegen”, zegt Pompen.
‘Met CarréCouture steek ik de uitbaters van de multimerkenboetiek een hart onder de riem. Het zijn net die mensen die kleinere merken onder de vleugels nemen en een platform geven bij het grotere publiek, die hun nek uitsteken en die een visie hebben. Net als een mode-ontwerper moeten zij ook een collectie samen stellen, maar zij moeten dat doen met het oog op de consument. Het is een bijzonder beroep, net als een kunstgalerist. Ieder seizoen ga je in alle showrooms kijken en pik je er de interessantste stuks uit, om dan cross-brand een puzzel te kunnen leggen die moet kloppen en die je klant moet aanspreken. Dat is écht niet zo evident als het lijkt. Daarom dat de boetiekeigenaars en buyers op CarréCouture ook allemaal een eigen interview krijgen. Het zijn curatoren van goede smaak, incubatoren van jong modetalent en ze verdienen een plek in de spotlight.’
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier