Getting away with murder: Stella McCartney over duurzaamheid in de mode

Stella McCartney Fall/Winter 2016/2017 © REUTERS

Voor modeontwerpster Stella McCartney is duurzaamheid meer dan een USP: het is de enige weg. In de ‘Kering Talk: Sustainability in Luxury Brands’ doet ze haar visie uit de doeken. De belangrijkste quotes uit het verslag van modeplatform Fashionista. ‘Ik wil niet preken, wel informatie delen’.

“De modesector loopt achter”

Of hoe een industrie die prat gaat op het voorspellen van trends en inspelen op menselijke behoeften serieus achterop hinkt wanneer het gaat over de belangrijkste trend van vandaag: onze planeet redden. “De mode-industrie is behoorlijk ouderwets. Technologie en innovatie inspireren me”, aldus McCartney. “Fashion is getting away with murder, en het wordt tijd dat de sector de verantwoordelijkheid opneemt.”

“Duurzaamheid en financieel succes staan niet haaks op elkaar”

Toen Stella McCartney in 2001 haar eigen kledinglijn lanceerde werd ze niet serieus genomen. “Mensen lachten met wat ik deed, zelfs mensen met wie ik samenwerkte of naar opkeek. Ze zeiden me dat ik nooit een succesvol accessoire-label kon hebben zonder leder te gebruiken.”

Vandaag runt McCartney Ć©Ć©n van de meest succesvolle merken onder de Kering paraplu en heeft ze meer dan 600 werknemers onder zich die haar filosofie mee uitdragen. McCartney vindt het daarom heel belangrijk om jonge designers aan te moedigen en inspireren. “Investeer heel veel van je liefde in je productieproces. Je kan Ć©n succesvol Ć©n duurzaam zijn.”

“De textielsector ontwikkelt sneller dan we denken”

Toen ze met haar label begon had McCartney geen idee hoe schadelijk viscose was voor de planeet – zo’n 120 miljoen bomen worden jaarlijks omgekapt voor een schijnbaar ‘onschadelijk’ (= niet van dieren afkomstig) materiaal. Dus naast haar vegetable-tanned faux leather en organisch katoen heeft McCartney zich de afgelopen twee jaar ingezet om een eco-vriendelijke viscose te ontwerpen die ze voor het eerst gebruikte in haar SS17-collectie.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

“Ik wil niet preken, wel informatie delen”

Misschien wel Ć©Ć©n van de meest positieve evoluties is hoe Stella McCartney wordt ingezet over de hele Kering-groep om de andere labels (zoals Balenciaga, Gucci en Saint Laurent) te adviseren over innovatie en duurzaamheid.

“Duurzaamheid gaat verder dan de materialen”

Het is niet alleen belangrijk om vlees, leder en bont te vermijden, zegt McCartney, maar ook chemische verfprocessen en de werkomstandigheden van je arbeiders zijn van groot belang. “Geen enkel mens zou moeten lijden voor mode, en de planeet ook niet.”

“Duurzaamheid is de toekomst, ook in de modescholen”

Toen McCartney aan Central St. Martins studeerde waren het de bont- en lederindustrieƫn die de afstudeerprijzen sponsorden, dus moest iedereen een bepaalde hoeveelheid sheepskin in zijn of haar afstudeercollectie verwerken. Vandaag, aan het London College of Fashion, steunt Kering de studenten via de Kering Award for Sustainable Fashion. Die prijs moedigde de vierhonderd studenten aan om een ecologische innovatie die gebruikt kan worden binnen de mode te bedenken. De winnaars kregen een stageplaats bij Brioni of Stella McCartney.

“De consument is ook verantwoordelijk”

“Check het label van je kleding, net zoals je gewoon bent om te doen bij voeding.” McCartney vindt het ook de plicht van de sector om het productieproces op het label te printen. Prijs is niet altijd een goede indicator (sommige high fashion labels hebben evenmin een koosjere achtergrond) maar, zegt de ontwerpster, “wanneer je een horloge voor 3 euro in de winkel kan kopen, dan weet je dat iemand, ergens de echte prijs betaalt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content