4 mythes over jeans onder de loep
Van de goudmijnen in Californië tot kleerkasten wereldwijd: jeans is overal en geraakt nooit uit de mode. Wij klaren vier mythes over deze populaire stof voor u op.
Jeans is op en top Amerikaans
Dit klopt niet helemaal. Het Italiaanse Genua en Franse Nîmes liggen immers aan de oorsprong van jeans en denim. Het materiaal waarvan jeans wordt gemaakt, werd voor het eerst geproduceerd in Nîmes door de familie André. De stof werd in het leven geroepen om de veehoeders van de Camargue te kleden. Franse cowboys reden dus ook al in hun blue denim te paard. Zo komt denim (de Nîmes) aan zijn naam. ‘Jeans’ komt dan weer van Genua, het Italiaanse havenstadje. De matrozen ter plaatse droegen broeken gemaakt van denim en de stof werd verhandeld in de haven.
De belangrijkste reden waarom Amerika wordt geassocieerd met denim, is de populariteit die de stof vergaarde rond 1850. Twee immigranten, de Duitse handelaar Levi Strauss en kleermaker Jacob Davis, zorgden ervoor dat alle goudzoekers blauwe spijkerbroeken begonnen te dragen. Bij zijn aankomst in Amerika produceerde Strauss broeken van zeildoek. Toen hij denim ontdekte, wat nog sterker was dan zeildoek, vulde hij een gat in de markt. Het enige probleem was dat de broeken op plekken waar spanning op staat, snel scheurden. Daar vond David een oplossing voor: klinknagels.
De combinatie van al deze vernuftige uitvindingen resulteerde in de blauwe jeansbroek zoals we die nu kennen.
Amerikaanse sterren zoals James Dean, Elvis, en Marilyn Monroe gaven de werkbroek een sexy imago en droegen bij aan de popularisering van jeans in de Verenigde Staten.
Je mag jeans niet te vaak wassen
Helemaal waar. Het klinkt misschien vies, maar jeans blijft langer mooi wanneer je hem niet te dicht in de buurt van water en zeep laat komen. Wil je toch van de kwalijke geurtjes af, leg je exemplaar dan 24 uur in een plastic zakje in de vriezer. Op die manier verwijder je sommige bacteriën die de vieze geurtjes veroorzaken. Het is geen zaligmakende oplossing, maar kan toch de wasbeurt even uitstellen. Wanneer ze toe zijn aan een ritje in de wasmachine, keer ze dan binnenstebuiten en was de broeken op een lage temperatuur.
Ook Jason Denham, de oprichter van het jeanslabel Denham, raadt aan om je spijkerbroek niet te vaak in de wasmachine te stoppen. ‘Wie een jeans een jaar lang draagt zonder te wassen, zal een prachtig exemplaar verkrijgen. Door een jeans te dragen, krijgt de broek een unieke look met een persoonlijke print. Wij hebben onze eigen zeepproducten en sprays zonder chemicaliën en parfums die bacteriën verwijderen. De zorg van je jeans is even belangrijk als de productie ervan.’
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Jeans zijn niet ecologisch verantwoord
De ‘vuile was’ van jeans is inderdaad niet zo proper. Om een kilo katoen te telen is ongeveer 10.000 kilo water nodig. Dat betekent dat er meer dan 7000 liter water per spijkerbroek wordt gebruikt. ‘Een jeans bestaat voor ongeveer 90 procent uit katoen, en helaas is de katoenteelt uitermate belastend voor het milieu. De verzamelde feiten in het dossier spreken voor zich. De katoenteelt verbruikt niet alleen enorm veel water, de ziektegevoelige katoenplant neemt liefst 25 procent van het mondiale insecticidengebruik voor haar rekening. In sommige landen wordt zelfs tot 40 keer per jaar gesproeid. Voor een doorsnee jeans – de Belg koopt er gemiddeld één per jaar- wordt zowat 325 gram pesticiden gebruikt. Een groot deel daarvan is uiterst giftig, schadelijk voor het milieu én de gezondheid van katoenarbeiders,’ legt Simone Heinen van NBVuit.
Een jeans bestaat voor ongeveer 90 procent uit katoen, en helaas is de katoenteelt uitermate belastend voor het milieu.
Ook de rest van de jeansproductieketen is milieubelastend. ‘Zo draagt ook de productie van denim uit katoenvezels bij tot het ecologische kostenplaatje. Tijdens het verven, wassen en kreukvrij maken worden milieuschadelijke producten gebruikt, zoals metaalhoudende kleurstoffen of formaldehyde, een bestanddeel uit kunsthars. Ten slotte verzwaren ook de transportkosten van een jeans de ecologische voetafdruk ervan. Frans onderzoek uit 2004 toonde aan dat een jeansbroek van Oezbeeks katoen 23.000 kilometer aflegde tot in de Franse winkels,’ wijdt Heinen verder uit.
Gelukkig zijn er intussen heel wat merken die nadenken over alternatieven. Biokatoen en hennep zijn bijvoorbeeld veel milieuvriendelijker dan gewoon katoen omdat er minder water en pesticiden voor nodig zijn. Als je niet zeker bent van de ecologische voetafdruk van een jeanslabel, surf je best naar de website Rank a Brand.
Ga met je jeans in bad voor een goede fit
Sommige jeansfans nemen een heet bad met hun nieuwe spijkerbroek en houden hem na de wasbeurt aan tot deze is opgedroogd. Zo zouden de broeken zich zetten naar je lichaam. Dit is, tenzij het merk dit expliciet aanraadt, niet nodig. Wie deze methode toch wil proberen, kan even goed een fris gewassen jeans aantrekken wanneer deze nog een beetje vochtig is. Zo vermijd je de zeer onaangename ervaring om met je broek aan in bad te weken.
Ook een duik in de zee is geen goed idee. Krijg die oceaangeur er maar eens terug uit…
(LP)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier