Let op de kleintjes: waarom kindermode maken best veel lef vraagt

29/01/19 om 21:00 - Bijgewerkt op 04/02/19 om 10:48
Uit Knack Weekend van 30/01/19

Twintig jaar geleden was de Belgische kindermode booming business, maar die tijd lijkt voorbij. Ontwerpers en boetieks kreunen onder de concurrentie van de ketens en onlineretailers. Is er nog een toekomst voor de kleintjes?

In het kielzog van het succes van de Zes van Antwerpen ontstond in de jaren negentig een creatieve beweging binnen de Belgische kindermode. Ex-studenten van de Antwerpse Modeacademie en ook selfmade designers pakten uit met kindercollecties die sterk afweken van het klassieke aanbod van toen. Kleur, humor en een eigenzinnige stijl typeerden deze designermode in miniversie. Om hun een platform te bieden, werd de vakbeurs Kid's Fashion in Brussel opgericht. Inkopers van buitenlandse boetieks en prestigieuze warenhuizen zoals Harrods, Printemps en Galeries Lafayette kochten er aan en zetten zo de Belgische kindermode op de wereldkaart. De beurs is jaren geleden opgedoekt, toen de sector in het slop raakte. Veel merken van toen zijn van de radar verdwenen en de leegloop houdt aan. Vorig jaar stopte Terre Bleue met zijn kindercollectie wegens niet meer rendabel. Ook Anne Kurris kapt ermee, om het op haar zestigste kalmer aan te doen en zich te focussen op haar job als docent. 'Ik ben blij dat ik in schoonheid kan eindigen', zegt ze. 'We hebben het 21 jaar volgehouden en tot de laatste collectie succes gekend. Ik heb de hele evolutie meegemaakt, van de gouden jaren tot de opkomst van de ketens. Mijn generatie is stilaan aan het verdwijnen. Ik hoop dat jonge ontwerpers de stap nog durven te zetten.'
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee