Kledingfabrieken van H&M in Bangladesh nog steeds te onveilig

© REUTERS

Er is een ernstige achterstand bij de dringende renovaties van de fabrieken van de Zweedse modeketen H&M in Bangladesh. Zo blijven tienduizenden arbeiders het risico lopen op een dodelijk ongeval en letsels.

De internationale Schone Kleren Campagne en drie andere ngo’s, die donderdag een update gepubliceerd hebben van een eerder rapport over de vertraging in de veiligheidsrenovaties bij 32 van H&M’s strategische Bengaalse leveranciers, maken zich zorgen. Terwijl de Zweedse modegigant H&M zich opmaakt om deze week de winstcijfers van 2015 bekend te maken, roept de Schone Kleren Campagne het bedrijf op meer te doen om de kledingarbeiders in Bangladesh te beschermen.

“De update, gebaseerd op een onderzoek van publiek beschikbare documenten, toont aan dat met uitzondering van één, alle belangrijke leveranciers van H&M achterliggen op het schema om renovaties uit te voeren”, klinkt het. “De inspecties gebeurden al meer dan 16 maanden geleden. Meer dan 50% van de fabrieken heeft nog altijd geen fatsoenlijke nooduitgangen. Wanneer er brand uitbreekt in één van die fabrieken, zitten de werknemers als ratten in de val, zoals al herhaaldelijk gebeurd is in Bangladesh”.

Enige vooruitgang

“H&M is in een zeer concurrentieel klimaat in staat om zijn winst te verhogen, maar blijkbaar niet om al zijn leveranciers eenvoudige dingen zoals het wegnemen van een slot te laten uitvoeren”, zegt Sara Ceustermans van de Schone Kleren Campagne. “Ook in andere fabrieken hebben de renovaties vertraging opgelopen. Het probleem ligt dus niet alleen bij H&M. H&M is echter de grootste inkoper van kleding in Bangladesh. Ze zijn klant in 229 fabrieken”.

Textielarbeiders in Bangladesh
Textielarbeiders in Bangladesh © REUTERS

Het rapport toont wel enige vooruitgang, luidt het nog. “Hoewel het totale aantal nog uit te voeren brand-, elektrische en structurele verbouwingen met 37% hoog blijft, is het aantal items dat als ‘vertraagd’ gerapporteerd wordt in deze 32 fabrieken, verminderd”. De auteurs wijzen er echter op dat het grootste deel van de vooruitgang verklaard kan worden door de verlenging van de uiterste datum, eerder dan door de voltooiing van renovatie.

Financiering renovaties

Volgens Schone Kleren is de grootste oorzaak van deze achterstand de afspraken rond de financiering. ‘Het zijn de fabrieken zelf die de renovaties moeten betalen, maar de kledingmerken moeten er wel voor zorgen dat ze de financiële capaciteit hebben om dat te doen. De extreem lage prijzen die veel ketens betalen aan hun leveranciers, moeten dus stilaan tot het verleden behoren. En daar wringt blijkbaar het schoentje. De nettowinst van H&M bedroeg in 2014 bijna 2,2 miljard euro. Een gebrek aan financiële middelen kan dus alvast geen excuus zijn’, klinkt het op de website van Schone Kleren. (BELGA/AB)

Wil je H&M aanzetten om er vaart achter te steken? Dan kan je deze oproep ondertekenen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content