In Monaco vond deze week de eerste editie plaats van de Grand Prix de la Haute Joaillerie, een nieuwe awardshow die de crème de la crème van de high jewellery bekroont. Dit zijn de winnaars.
Nu consumenten de vinger op de knip houden, zetten luxehuizen sterker dan ooit in op minder crisisgevoelige niches en op klanten die niet op een euro hoeven te kijken. Dat werd nergens duidelijker dan op de eerste editie van de Grand Prix de la Haute Joaillerie in Monaco op 25 oktober.
Haute joaillerie staat voor handgemaakte en unieke juwelen voor een discreet maar welgesteld cliënteel, vergelijkbaar met haute couture in de modewereld. Waar de mode al verschillende prijsuitreikingen kent, ontbrak een equivalent voor de juwelensector. Die leemte wordt nu ingevuld door het initiatief van de Monte-Carlo Société des Bains de Mer.
In de Salle des Étoiles van het Sporting Monte-Carlo verzamelden elf van ’s werelds meest prestigieuze juwelenhuizen, onder wie Boucheron, Dior, Louis Vuitton, Chanel, Bulgari en Tiffany & Co. De organisatie lag in handen van de Franse juwelenexpert Jean-Philippe Braud, terwijl journaliste Fabienne Reybaud de jury voorzat. Die bestond uit tien internationale experts die de ingezonden stukken beoordeelden op creativiteit en technisch vakmanschap. De gastenlijst was minstens even indrukwekkend, met onder meer Isabelle Huppert, Natalia Vodianova, Eva Herzigová, Cindy Bruna en Lady Kitty Spencer.
De winnaars van de Grand Prix de la Haute Joaillerie
Tijdens het diner werden acht prijzen uitgereikt. Messika won de Design Prize voor het collier Zebra Luhlaza, een stuk in malachiet en diamanten geïnspireerd op de woestijnlandschappen van Niger. ‘Het betekent veel om te zien hoe haute joaillerie met zoveel passie en collectieve inspiratie wordt gevierd’, aldus Valérie Messika. ‘Deze Grand Prix weerspiegelt de vitaliteit van ons vakmanschap, een dialoog tussen erfgoed, innovatie en emotie.’

De Savoir-Faire Prize ging naar Dior Joaillerie voor de halsketting Diorexquis Forêt Nacrée, waarin een sprookjesachtig woud met dieren is uitgebeeld.

Louis Vuitton kreeg de Gemstone Prize voor het collier Apogée, een ontwerp in wit goud en diamanten met een Braziliaanse smaragd van 30,75 karaat.

Tiffany & Co. werd tweemaal bekroond: met de Jury Prize voor de halsketting Saltwater Pearl, samengesteld uit diamanten en natuurlijke parels, en met de Heritage Prize voor het iconische Butterflies Choker van Jean Schlumberger uit 1956.

Caroline Scheufele, artistiek directeur van Chopard, ontving de Visionary Prize voor haar pioniersrol in het gebruik van ethisch goud en duurzame edelstenen. De publieksprijs, waarvoor meer dan twintigduizend mensen stemden, ging naar Dolce & Gabbana voor een collier uit de Sardegna-collectie met een Paraïba-toermalijn van 74 karaat. De New Talent Prize was voor de jonge ontwerper Sahag Arslanian, die dit jaar zijn debuut maakte tijdens de Parijse Coutureweek.
De hoogste onderscheiding van de avond, de Grand Prix de la Haute Joaillerie, ging naar Chanel voor de halsketting Sweater uit de Sport-collectie. Het juweel in onyx en diamanten telt elf smaragden van samen 37 karaat en werd geprezen door de jury om de manier waarop het sportieve elementen met elegantie weet te combineren.

De volgende editie van de Grand Prix de la Haute Joaillerie is gepland voor het najaar van 2026.