Cartier toont in nieuwe expo hoe de klassieke oudheid zijn juwelen inspireert

Een juweel uit de expo ‘Cartier & Myths at the Capitoline Museums’ in Rome.
Een op de klassieke oudheid geïnspireerd juweel uit de expo ‘Cartier & Myths at the Capitoline Museums’ in Rome. © Cartier
Wim Denolf
Wim Denolf Wim Denolf is journalist bij Knack Weekend. Liefst schrijft hij elke week over een ander thema.

Het Franse juwelenhuis Cartier graaft in zijn eigen verleden voor een unieke expo in Rome met meer dan tweehonderd exclusieve juwelen.

‘Cartier & Myths’ brengt tot maart 2026 historische én hedendaagse haute joaillerie-creaties van het Franse juwelenhuis samen in het Palazzo Nuovo van de Musei Capitolini in Rome. Ze tonen hoe beelden, motieven en mythen uit de klassieke oudheid Cartier al inspireren sinds het midden van de negentiende eeuw.

Horlogemaker Louis-François Cartier ontwikkelde in die periode een grote passie voor de esthetiek en symboliek van het oude Griekenland en Rome. Kleinzoon Louis Cartier maakte in 1923 een rondreis door Italië en liet zich op zijn beurt inspireren door de historische plaatsen die hij bezocht.

© Cartier

Dialoog

Het is nog maar de eerste keer dat het zeventiende-eeuwse Palazzo Nuovo zijn deuren opent voor een tijdelijke expo. Ter plaatse gaan de unieke juweelcreaties in dialoog met antieke marmeren sculpturen en archeologische vondsten en reis je voortdurend door de tijd.

Zo toont de tentoonstelling hoe Cartier de klassieke oudheid interpreteerde in periodes als de belle époque, de art deco en de modernistische jaren zeventig. Daarnaast is er aandacht voor historische periodes die door de klassieke oudheid werden beïnvloed, zoals de Renaissance en het neoclassicisme.

Expobeeld van de ‘Cartier & Myths at the Capitoline Museums’ in Rome.
© Cartier

Een apart deel van de expo is gewijd aan de technieken en werkprocessen van de juweelkunst. Daarin worden onder meer Romeinse en hedendaagse ambachtstechnieken belicht.

Aan de tentoonstelling werkte grote creatieve namen mee. Zo werd de scenografie verzorgd door drievoudig Oscarwinnaar Dante Ferretti. Cartier-huisparfumeur Mathilde Laurent voorzag het tentoonstellingsparcours dan weer van geurcomposities die de persoonlijkheid van diverse Griekse goden oproepen.

Cartier Collection

Blikvangers in de expo zijn onder meer ‘Hoofd van Medusa’, een hanger met roze koraal, groen email, natuurlijke parels en roze diamanten uit 1906 en een tijgerbroche van Barbara Hutton uit 1957. Die laatste werd door toenmalig creatief directeur van Cartier Jeanne Toussaint bezaaid met gele en witte diamanten en onyx. Een op de mythe van Ariadne en Theseus geïnspireerde collier uit 2019 toont dan weer hoe Cartier zich blijft inspireren op de klassieke oudheid.

Een juweel uit de Cartier Collection
Een juweel uit de Cartier Collection, eveneens te zien in de expo ‘Cartier & Myths at the Capitoline Museums’ in Rome. © Cartier
Een juweel uit de Cartier Collection, eveneens te zien in de expo ‘Cartier & Myths at the Capitoline Museums’ in Rome. © Cartier

Het gros van de getoonde juwelen is afkomstig uit de Cartier Collection. Die werd opgericht in 1983, nadat het huis in de jaren zeventig  juwelen, horloges en andere accessoires uit zijn eigen verleden begon te verzamelen en conserveren.

Vandaag omvat de archiefcollectie ongeveer 3500 stukken, waarvan de oudste teruggaan tot het midden van de negentiende eeuw. Ze getuigen van de evolutie van de stijl en creativiteit van Cartier binnen de decoratieve kunsten in het algemeen en stoffeerden sinds 1989 ruim veertig tentoonstellingen in musea over de hele wereld.

‘Cartier & Myths at the Capitoline Museums’ loopt tot 15 maart 2026. cartier.com, museicapitolini.org

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise