Een propere broek: 10 jeansmerken die je met een schoon geweten kan dragen
Jeans dragen zonder gewetensbezwaren? Deze tien jeansmerken zetten zich in voor een meer ethische en ecologische denimindustrie.
Van de enorme hoeveelheid water die nodig is voor de katoenteelt tot de zware chemicaliën die voor de gewenste wassing moeten zorgen: de jeansindustrie kan je allesbehalve ecologisch noemen. Gelukkig zijn er spelers die tegen de stroom in zwemmen. Wij selecteerden tien jeansmerken voor wie komaf wil maken met jeansschaamte.
1. Nudie Jeans
Het Zweedse Nudie Jeans gebruikt enkel fairtrade biokatoen – nieuw, deadstock en gerecycleerd. Daarnaast hebben ze repairshops en -partners en een vintage aanbod. Transparantie is voor hen heilig, ze hebben zelfs een whistleblowerdienst waar je onregelmatigheden kunt melden bij spelers waarmee ze samenwerken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
2. Blanche
Het Deense Blanche verkiest kwaliteit boven kwantiteit, met aandacht voor detail en vakmanschap. Het modelabel hecht enorm veel belang aan de herkomst van materialen (GOTS, GRS, Fairtrade…). Voor hun jeans werken ze met de Turkse denimmaker ISKO, een grote speler die met het Nordic Swan- en EU-Ecolabel kan uitpakken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
3. HNST
Een circulaire spijkerbroek van HNST wordt zo ontworpen dat ze gerecycleerd kan worden en bestaat voor meer dan de helft uit gerecycleerd katoen van oude jeans. Er wordt 76% minder CO2 uitgestoten en twintig keer minder water verbruikt dan bij klassieke jeansproductie. De recyclage gebeurt in Duitsland, het garen wordt gesponnen in België en geweven in Italië.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
4. Atelier Noterman
Duurzaamheid, verantwoord ondernemen en respect voor mens en milieu behoren tot de kernwaarden van het Belgische Atelier Noterman. Ze ontwikkelden Detox Denim, een stof die minder water en energie en bijna geen chemicaliën vereist. Bij het kleuren vervangen ze de toxische polyvinylalcohol door natuurlijk en biologisch afbreekbaar Chitosan.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
5. Asphalte
Het Franse Asphalte ziet het als z’n missie duurzame mode toegankelijk te maken, met preorder om overproductie tegen te gaan. Elke week kun je een ander item reserveren, soms is dat jeans. De fundamenten zijn: traceerbaarheid, kwaliteit, redelijke prijs en kleine batches, gemaakt in Europa, wat de milieu-impact van productie en transport binnen de perken houdt.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
6. 1083
Jeanslabel 1083 gebruikt enkel biokatoen of gerecycleerde stoffen. Nog belangrijker is dat alles, van het weven tot samenstellen, in Frankrijk gebeurt. Die ‘op minder dan 1083 km van jou’-aanpak bespaart 66% op de ecologische voetafdruk van de jeans. Daarnaast wil het merk bijdragen aan de wederopbouw van de Franse textielindustrie.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
7. MUD Jeans
Het Nederlandse MUD Jeans stoot 41% minder CO2 uit en verspilt 72% minder water dan een klassieke denimproducent bij het maken van hun jeans, ontworpen met het oog op hergebruik en recyclage. Het denimgaren bestaat uit oud denim en nieuw biologisch katoen. Je kunt een broek kopen of leasen en bij hen laten herstellen of recycleren.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
8. Re/Done
Re/Done doet al tien jaar aan upcycling, van vintage Levi’s tot luxe limited editions. Doel van het Californische label is door bewuste productie, duurzaamheid en circulariteit hun impact op het milieu minimaliseren, terwijl ze het vakmanschap van hun nationale erfgoed eren. Intussen gaan er ook T-shirts van Hanes, nog zo’n Amerikaans icoon, onder het mes.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
9. Hiut
In 2018 bracht Meghan Markle in haar handmade exemplaar het merk Hiut Denim onder de aandacht. Thuisbasis Cardigan in Wales heeft een lange geschiedenis in het maken van jeans. De productie werd echter verplaatst naar Marokko, waardoor Hiut ineens kon terugvallen op de erg ervaren vakmannen. Ze vertrekken van biologisch katoen en Japanse selvedge.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
10. Blackhorse Lane Ateliers
Het Londense Blackhorse Lane Ateliers heeft een eigen selvedge-denimlijn, maar deelt z’n knowhow graag met gelijkgestemde merken. Ze gaan resoluut voor biokatoen, Europese weefateliers en reparatie (tevens voor andere labels). Omdat ze geloven in een gemeenschap van makers, nodigen ze in hun opgefriste fabriekspand ook andere ambachtslui uit.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier