De Limburgse Zes vieren de Belgische mode: wie zijn deze jonge modeprofessionals?

Limburgse Zes
De Limburgse Zes zijn ambassadeur voor de Week van de Belgische Mode 2024 © Stephanie Smeets Photography - Makeup: Café Beauté Hasselt – I am Klean
Lotte Philipsen Journalist KnackWeekend.be
Timon Van Mechelen Chef Mode

De zesde editie van de Week van de Belgische mode wordt gedragen door de Limburgse Zes. Dit collectief van jonge modeondernemers laat een frisse wind door het Belgische modelandschap waaien. Wij stellen de zes bevriende modeprofessionals aan jullie voor.

De hoogmis van de Belgische mode gaat weer van start. De Week van de Belgische mode is een initiatief van de Creamoda, de modefederatie voor merken en kledingproducenten, en Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel. Het doel van de campagne is de fierheid van Belgen over onze modesector aanwakkeren. De zesde editie van de Week van de Belgische mode vindt plaats van zaterdag 12 tot en met zondag vrijdag 19 oktober 2024, met heel wat activiteiten in gaststad Hasselt.

Niet alleen de gaststad, maar ook de ambassadeurs zijn Limburgs dit jaar. In deze rol willen de leden van de Limburgse Zes, een knipoog naar de iconische Antwerpse Zes, zowel vakgenoten als het bredere publiek inspireren. Jordy Arthur, Matteo La Rosa, Marie Van Puyenbroeck, Marylène Madou, Sander Bos en Tessa Borrenberghs vertegenwoordigen een nieuwe generatie binnen de Belgische mode. Elk van hen brengt op eigen wijze vernieuwing en creativiteit in de sector.

Om de leden van de Limburgse Zes wat beter te leren kennen, vroegen we hen om ons vriendenboekje in te vullen. Waar tafelen ze het liefst? Naar wie kijken ze op? En welke citytripbestemming doet hun hart sneller slaan? De jonge modeprofessionals deelden met plezier hun mening en tips.

Jordy Arthur
Jordy Arthur © Stephanie Smeets Photography – Makeup: Café Beauté Hasselt – I am Klean

Het grote publiek leerde hem vorig jaar kennen via de VRT MAX-reeks Thrift you up, waarin hij outfits op maat ontwierp voor zowel bekende als minder bekende gasten. Maar Jordy is meer dan dat. Op zijn vijftiende schreef hij zich in voor een avondcursus naaien en beetje bij beetje begon hij zijn speelse, kleurrijke creaties te delen op sociale media. Zo’n drie jaar geleden gingen enkele van zijn posts viraal en kwam zijn carrière in een stroomversnelling. Opdrachten voor grote namen zoals Givenchy en Volvo, en artiesten zoals Merol en Pommelien Thijs, volgden snel.

Ondertussen heeft Jordy met de JA Academy zijn eigen onlinecursus opgezet, waarmee hij ontwerpen en naaien voor een breed publiek toegankelijk wil maken. En hij is ook uitgegroeid tot een belangrijke stem in het debat over duurzame mode. Zo werkt hij voornamelijk met gerecycleerde en deadstock-materialen en doet hij aan upcycling om te laten zien dat oude kledingstukken kunnen worden omgetoverd tot mooie nieuwe creaties. ‘Ooit wil ik mijn eigen collecties maken, maar ik vind het belangrijk om te zien dat dat eerlijk kan, en zo ecologisch mogelijk’, zei hij een tijdje geleden nog in Knack Weekend. Jordy is geboren en getogen in Houthalen-Helchteren.

Wat brengt je tot rust?

‘Iets alleen doen, weg van “de beschaving”. Even gaan wandelen, fietsen of naar de fitness wanneer er niemand is. Dat is een van de redenen waarom ik Limburg zo fijn vind: ik kan er uren wandelen zonder iemand tegen te komen. Die stilte geeft me de ruimte om mijn gedachten de vrije loop te laten en zo kom ik vaak op nieuwe ideeën.’

Waar ga je het liefst naartoe voor een citytrip?

‘New York City! Als jonge twintiger heb ik er een tijdje gewoond, en de energie die daar hangt, heb ik nog nergens anders gevoeld. Het is moeilijk uit te leggen aan mensen die er nooit zijn geweest. Ik wil zo snel mogelijk terug.’

Naar wie kijk je op?

‘Naar al mijn vrienden die ondernemen en hun eigen pad volgen. De manier waarop we met elkaar omgaan, een groep vormen, elkaar steunen en echt willen werken aan verandering inspireert me enorm.

Het feit dat we elkaar dingen gunnen en samen vooruit willen, is iets waar ik ontzettend naar opkijk.’

Marylène Madou

Marylène Madou
Marylène Madou © Stephanie Smeets Photography – Makeup: Café Beauté Hasselt – I am Klean

Marylène Madou is een echte printvirtuoos. Ze studeerde in 2015 af aan LUCA School of Arts in Gent als textielontwerper. Tijdens haar Masteropleiding specialiseerde ze zich aan een Engelse universiteit in printontwerp en werkte vervolgens als freelancer voor Britse modehuizen. Na het winnen van de wedstrijd ‘The Silhouette of The Future’ en een stage in Los Angeles, lanceerde ze in 2017 haar eigen label in België. Geprinte zijden sjaals zijn de focus van het merk, maar in 2018 breidde de ontwerpster ook uit naar kleding en interieur.

Met haar prints, gebaseerd op haar eigen schilderijen en digitale illustraties, oogst Madou internationaal succes. Haar uitgebreide patroonarchief werd in 2021 gepubliceerd in het boek ‘Marylène Madou: Prints & Patterns’ door Stockmans Art Books. Marylène Madou produceert haar geprinte stoffen met digitale printers in Europa, gebruikmakend van milieuvriendelijke inkt en met oog op het verminderen van watervervuiling en overproductie.

Wat brengt je tot rust?

‘Ik ben niet echt het rustige type, hoewel veel mensen dat van mij denken. Rust is voor mij vooral op m’n eentje kunnen ontwerpen. Op de achtergrond speel ik graag YouTubevideo’s van amateuristische tarotkaartlezers af. Ook al weet ik dat er niets klopt van hun voorspellingen, het helpt me om alles wat minder serieus te nemen. Soms trek ik er bovendien wijze lessen uit, zoals de wijsheid dat sommige dingen je in het leven gewoon overkomen, maar dat je er altijd weer bovenop komt. Als ondernemer in de mode is dat een nuttige les. Ik heb altijd een boon gehad voor spirituele zaken. Als niet luister naar occulte tarotlezers, zet ik luide techno op. Als er maar iets te beleven valt terwijl ik aan het werk ben.’

Welke muziek ontroert je? 

‘De muziek van Eefje de Visser. De teksten doen mij wat zweven.’

 Waar trek je het liefst naartoe voor een citytrip?

‘Ik ben verliefd op Engeland, dus ik reis heel graag naar Londen. Het voelt als thuiskomen, elke keer opnieuw. In Londen zijn ze niet bang van een bloemenprintje meer of minder, wat ik heel leuk vind. Het hoeft niet altijd minimalistisch of beige te zijn. Een van de Londense musea die ik graag bezoek is het Victoria and Albert Museum. In hun collectie zitten prachtige textielitems en ze organiseren vaak interessante tijdelijke modetentoonstellingen.’  

Waar ga je graag tafelen & waarom? 

‘Het restaurant van Radio Minerva op Linkeroever. Nostalgische muziek, joviale gepensioneerden en een goede vol-au-vent.

Modemensen kom ik er niet tegen, het is even voetjes op de grond en genieten.’

Marie Van Puyenbroeck
Marie Van Puyenbroeck © Stephanie Smeets Photography – Makeup: Café Beauté Hasselt – I am Klean

Marie Van Puyenbroeck komt uit Genk en studeerde Fashion & Branding aan het AMFI in Amsterdam, communicatiemanagement in Brussel en volgde ook een opleiding Luxury Management in Parijs. Tijdens haar studies liep ze stage en werkte ze als student bij Natan. Daarna startte ze als student-zelfstandige styliste, waarbij ze opkomende artiesten zoals Charles, Shaka Shams en TheColorGrey kleedde. Haar grote doorbraak kwam er toen ze Danira Boukhriss Terkessidis mocht stylen voor het VRT-programma Vandaag.

Vandaag is Marie een veelgevraagde styliste in de entertainmentindustrie, met opdrachten voor televisieprogramma’s zoals The Voice van Vlaanderen, De Droomfabriek en De Allerslimste Mens ter Wereld. Daarnaast kleedt ze ook BV’s zoals Gloria Monserez en Kawtar Ehlalouch. In de toekomst hoopt ze haar stijl verder te kunnen laten gelden binnen de muziekindustrie.

Welke muziek ontroert je?


‘Ik leerde Frederick Gibson, beter bekend als Fred Again, jaren geleden kennen via een van mijn beste vrienden in Londen. Zijn muziek heeft me door een moeilijke periode geholpen. Er zit een mix van vreugde en nostalgie in die me echt raakt. Daarnaast ben ik een grote fan van FKA twigs. Ze is een meester in storytelling, zowel in haar muziek als in haar optredens. Ik ging ooit naar haar concert in het Koninklijk Circus in Brussel en het was de eerste keer dat ik tranen in mijn ogen kreeg tijdens een optreden.’

Wat zijn je favoriete winkels?


‘22ND Vintage in Hasselt, omdat hun selectie volledig mijn stijl is. Ik hou ervan om iets te dragen dat niet iedereen heeft en de items worden gekozen door mensen met kennis en smaak. Ook ANSH46 in Rotterdam is een aanrader omdat ze vintage en high-end mode op een unieke manier combineren.’

En waar ga je het liefst eten?


‘Frituur@home in Genk voelt altijd als thuiskomen. En sowieso vind ik dat de frieten nergens zo goed zijn als in Limburg. Verder eet ik het liefst bij vrienden die goed kunnen koken. Samen eten, en daarna dansen in de woonkamer, dat zijn voor mij de beste avonden.’

Wie is je favoriete acteur?


‘Een beetje cliché, maar ik kies toch voor Ryan Gosling. Mijn ultieme crush. Van wie niet?’

Tessa Borrenberghs

Tessa Borrenberghs
Tessa Borrenberghs © Stephanie Smeets Photography – Makeup: Café Beauté Hasselt – I am Klean

Met opleidingen tot productontwikkelaar aan de Luca School of Arts en verdiepende studies in Engeland rond duurzaam ondernemen heeft Tessa Borrenberghs een stevige dosis kennis vergaard vooraleer ze aan de slag ging als modeontwerpster. Na stages bij het Deense duurzame lingerielabel Underprotection en couturehuis Natan besloot de Limburgse beide werelden te combineren: in 2020 lanceerde ze haar eigen label Borrenberghs, waarbij ze zich richt op duurzame mode voor vrouwen. Borrenberghs is een modern luxemerk dat stijl met duurzaamheid verzoent en altijd vertrekt vanuit het vrouwenlichaam als muze.

Op vlak van duurzaamheid kiest de ontwerpster ervoor om zoveel mogelijk met restmaterialen of duurzame, natuurlijke stoffen te werken en produceert ze in België. Klanten kunnen bovendien ook tweedehands Borrenberghs kledingstukken verkopen of aankopen via het Borrenberghs atelier. ‘Al van bij het designproces houd ik er rekening mee dat een stuk lang draagbaar en tijdloos moet zijn. Ik heb ook een grote honger naar innovatie en doe continu onderzoek naar nieuwe materialen,’ vertelde de ontwerpster in een interview met Knack Weekend.

Waar trek je het liefst naartoe voor een citytrip? 

‘Ieder jaar ga ik naar Kopenhagen om te ontprikkelen, inspiratie op te doen en tot nieuwe perspectieven te komen. Ik hou enorm van het leven daar. Toen ik er tijdens mijn stage woonde, voelde ik me heel gebalanceerd. De meeste mensen hebben er een goede balans tussen werk en privé, en daar kijk ik enorm naar op. Er is ook veel water en groen in Kopenhagen, wat me altijd tot rust brengt. Ik ben helemaal in m’n element als ik even kan kijken naar de golven op het water. Ook de restaurants in Kopenhagen zijn heel goed.

Ik zie mezelf er ooit wonen. Dat zeg ik al lang, maar het juiste moment moet zich nog aandienen. België zal altijd mijn uitvalsbasis zijn, maar een plek waar ik af en toe naartoe kan gaan in Kopenhagen zou ik fantastisch vinden.’

Waar ga je graag tafelen

‘Misschien een raar antwoord, maar aan mijn eigen tafel. Ik geniet ervan om uitgebreide brunches en etentjes te organiseren. Mijn brein draait 24/7 en koken brengt me tot rust. Tijdens het eten zelf wordt dat brein positief geprikkeld door mijn vrienden. Ik mag van geluk spreken dat er leuke en authentieke mensen aan mijn tafel schuiven, zoals mijn vrienden van de Limburgse Zes.’

Wat is je favoriete koffiebar? 

‘Seven in Ukkel. Het is een super leuke plek, met heerlijke matcha en mijn favoriete stoelen van het merk Frama.’

Wie is je favoriete auteur? 

‘Virginia Woolf. Vanwege de diepgang en complexiteit waarmee ze de menselijke geest en sociale structuren verkent. Haar schrijfstijl is uniek: ze maakt gebruik van de zogenaamde stream of consciousness, wat de innerlijke gedachten en emoties van haar personages op een intieme en genuanceerde manier blootlegt. Dit creëert een diepe psychologische laag in haar romans die lezers uitnodigt om verder te kijken dan de oppervlakte van woorden en zinnen.’

Sander Bos
Sander Bos © Stephanie Smeets Photography

De jonge Hasseltenaar studeerde in 2017 af aan de Antwerpse Modeacademie, waarna hij meteen zijn eigen gelijknamige label Sander Bos startte. Om kapitaal te vergaren, kluste hij bij achter de kassa van hamburgerketen Quick. Maar waarschijnlijk ken je hem het best als ‘de Belg die meedeed aan de Amerikaanse tv-show Making the Cut’ met Naomi Campbell en Heidi Klum.

Hoewel hij niet met de hoofdprijs van 1 miljoen dollar naar huis ging, overtuigde zijn deelname hem om een sublijn te lanceren: Miss Bos, een collectie met draagbare, made-to-measure stukken. ‘Mijn oma vormde de inspiratie voor deze aanpak. Zij vertelde hoe ze vroeger in Hasselt naar een naaister stapte en daar op maat gemaakte kleding bestelde. Ik verzoen die oude manier van werken met nieuwe technologische mogelijkheden’, aldus de ontwerpen aan Knack Weekend.

Welk recent nieuws heeft je geraakt?

‘Het is niet super recent meer, maar toen in Amerika de abortuswet in sommige staten herzien werd en illegaal gemaakt, vond ik dat heel aangrijpend. Het voelde alsof we terug in de tijd gingen in plaats van vooruit.’

Welk museum moeten we eens bezoeken?


‘Ik ben een grote fan van de Verbeke Foundation omdat het breekt met het klassieke beeld van musea. Je vindt er altijd tal van vernieuwende kunstwerken.’

Wat brengt je tot rust?


‘Muziek luisteren terwijl ik teken of werk in mijn atelier. Het is mijn “safe space” waar ik de tijd en ruimte even vergeet.’

Wie is je favoriete schrijver?

‘Ik ben een grote fan van Tim Burton. Veel mensen kennen hem vooral als regisseur, maar zijn vroege werk bevat prachtige gedichten en tekeningen. Ik ontdekte zijn boeken in de bibliotheek van Hasselt en heb ze allemaal verslonden.’

Matteo La Rosa

Matteo La Rosa
Matteo La Rosa © Stephanie Smeets Photography Makeup: Café Beauté Hasselt – I am Klean

De in Genk geboren Matteo La Rosa lanceerde in 2019 zijn eigen label. Na het stopzetten van zijn studie aan de Antwerpse Academie, ontwikkelde hij zichzelf als autodidact. La Rosa brak door tijdens Paris Fashion Week in 2020 en presenteerde later zijn eerste mannencollectie in Genk met een digitale show in de mijngebouwen waar zijn grootvader ooit werkte. Als ontwerper laat hij zich inspireren door zijn Italiaans-Belgische roots en de jaren tachtig. De creaties van La Rosa oogsten al internationale erkenning, onder meer van Vogue Italia.

De traditionele modekalender volgt de jonge ontwerper niet. In plaats van ieder seizoen een collectie te lanceren, werkt hij liever met drops. ‘Succes in de mode kan ook op een minder klassieke manier’, vertelde hij recent in een interview met Knack Weekend. Die visie wil hij ook overdragen op andere merken. Daarom combineert La Rosa graag zijn eigen label met werk voor andere modehuizen, die hem inhuren om hun verkoopstrategie op punt te krijgen. ‘Hoe wordt een collectie in de markt gezet? Daar weet de gemiddelde modestudent heel weinig over. Van het brainstormen over wat voor type modelabel je wil zijn tot het praktische luik van de verkoop: daar kan ik bij helpen.’

Welk recent nieuws heeft je geraakt?

‘Dat de armoedecijfers enorm zijn gestegen. Het doet mij pijn om te zien dat gezinnen op straat staan of geen geld hebben om eten te kopen. Het is schrijnend hoe duur alles is geworden. Dat doet me stilstaan bij mijn eigen privileges. We hebben niet te klagen. Een dak boven je hoofd is de dag van vandaag al een zeer grote luxe!’

Waar trek je het liefst naartoe voor een citytrip?

‘Milaan. Het voelt voor mij altijd als thuiskomen. Ik ken de taal en het brengt mij rust. Ik hou ervan om interessante boetieks te ontdekken, maar ook om lekker te eten. Ook professioneel gezien is Milaan een boeiende plek. Als wholesales director is het mijn taak om op onderzoek uit te gaan. Er is een ware shift gaande in de Italiaanse retail. Veel Italiaanse modeboetieks voelen zich in het huidige klimaat genoodzaakt om weinig tot geen risico’s meer te nemen. Het aankopen van nieuwe merken wordt dus minder frequent gedaan dan vroeger. Om modehuizen de juiste raad te geven, reis ik graag naar de modesteden om in het echt te gaan kijken hoe het eraan toegaat.’

Naar wie kijk je op? 


‘Tom Ford. Een heerlijke man, die niet alleen kennis heeft van design, maar ook een zeer sterkte zakenman is.’

Welk museum moeten we eens bezoeken? 

‘Het MACRO museum in Rome. Het is een museum van hedendaagse kunst. Het gebouw zelf is al magnifiek. Je waant je precies in een ander universum, waardoor de werken heel goed tot hun recht komen.

Alsof het museum gebouwd is rondom de kunstwerken. Prachtig!’

Lees ook: Modecurator Karen Van Godtsenhoven: ‘Mode is zowat de meest toegankelijke kunstvorm, tegelijk is het systeem erachter ziek’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content