Haar naam circuleerde al een tijdje, maar nu is het ook officieel: Chloe Malle is de nieuwe head of digital content van Vogue US. Zij treedt daarmee in de voetsporen van de iconische Anna Wintour.
Een van de meest gegeerde jobs in de mode-industrie is ingevuld. De 39-jarige Chloe Malle mag vanaf nu head of digital content van Vogue US op haar visitekaartje schrijven. In die functie stuurt ze tien wereldwijde hoofdredacteurs aan en rapporteert ze aan haar voorganger Anna Wintour.
‘De mode- en de mediawereld evolueren razendsnel en ik ben enorm blij om daar deel van uit te maken’, klinkt het bij Malle in een statement. ‘Ik prijs me ook gelukkig dat Anna (Wintour, mh) nog in de buurt blijft als mijn mentor.’
Nieuw hoofdstuk
Deze benoeming luidt een nieuw hoofdstuk in voor het magazine, maar ook voor Wintour zelf. Van een pensioen is voorlopig nog geen sprake: zij blijft aan boord als chief content officer bij Condé Nast en als global editorial director bij Vogue zelf. In die rol behoudt ze dus een stukje van de controle, zonder dat ze zich om de dagelijkse werking hoeft te bekommeren. Wellicht zal ze samen met Malle haar opwachting maken op de komende modeweken.
‘Op een moment van verandering, zowel binnen de modewereld als daarbuiten, moet Vogue tegelijk vaandeldrager én grensverleggend leider blijven’, aldus Wintour. ‘Chloe heeft meermaals bewezen dat ze de balans kan vinden tussen respect voor de lange, unieke geschiedenis van American Vogue en de toekomst. Ik ben enorm enthousiast om met haar te blijven samenwerken.’
Malle was redacteur van Vogue.com en co-host van de podcast The Run-Through with Vogue, en geldt als een vertrouwelinge van Wintour: ze werkt al sinds 2011 bij het blad. Ze stond mee aan de wieg van succesvolle nieuwsbrieven en verrassende initiatieven zoals Dogue, een hondenmodeblad. Deze benoeming komt dan ook voor weinig mensen als een verrassing. Wintour staat erom bekend om mensen uit haar nauwe entourage topfuncties te bezorgen.
Geruchten
Malle is afgestudeerd aan Brown University en groeide op in Los Angeles. Zo begon ze haar carrière bij de New York Observer, waar ze schreef over vastgoed. Nadien publiceerde ze in onder meer de New York Times, Marie Claire, The Wall Street Journal en Architectural Digest. Vijftien jaar geleden startte ze bij Vogue op de features-afdeling, waarna ze uiteenlopende domeinen binnen het blad versterkte.
Het is intussen twee maanden geleden dat Condé Nast de vacature voor het eerst op LinkedIn plaatste. Al die tijd bleef de geruchtenmolen op volle toeren draaien. Op het lijstje met mogelijke opvolgers prijkten namen als Kim Kardashian en Victoria Beckham, maar ook bijvoorbeeld Chioma Nnadi, de Britse tegenhanger van Malle, of Jo Ellison, de hoofdredacteur van HTSI bij de Financial Times.
Malle staat in ieder geval voor een stevige uitdaging. Magazines kampen wereldwijd met dalende oplages en terugvallende reclame-inkomsten. En hoewel Condé Nast zich haast om te benadrukken dat er met de aanstelling van Malle in de praktijk weinig verandert, luiden deze veranderingen wel een nieuw tijdperk in voor het meest iconische glossy magazine ter wereld.