We mogen een nieuw Belgisch modemerk verwelkomen. De Belgisch-Franse Olivier Theyskens kondigt via Instagram zijn nieuwe label Boloria aan.
Al van jongs af was Theyskens gefascineerd door mode, mede dankzij de dozen van zijn oma vol linten en knopen. In 1994 schreef hij zich daarom in aan de École Nationale Supérieure des Arts Visuels de la Cambre, maar na twee jaar brak hij zijn studies af en bewandelde zijn eigen pad. Zijn eerste creaties waren niet te koop, maar trokken toch de aandacht van stylisten, modejournalisten, fotografen en beroemdheden. Madonna droeg een van zijn jurken tijdens de Oscars in 1998. André Leon Talley noemde de jurk een van zijn favoriete Oscarjurken aller tijden.
Creatieve leiding bij internationale modehuizen
Naast zijn eigen merk heeft Theyskens ook voor internationale huizen gewerkt. In 2002 vroeg Rochas hem om het Franse modehuis nieuw leven in te blazen en in 2006 werd hij creatief directeur bij Nina Ricci. In datzelfde jaar kende de Council of Fashion Designers of America Theyskens de International Award toe. In 2011 trok hij de plas over naar New York om te gaan werken voor het Amerikaanse merk Theory. De ontwerper keerde in 2014 terug naar Parijs om zijn eigen label terug op te pikken. Theyskens deed ook ervaring op als kostuumontwerper voor de opera.
In 2017 kreeg hij een solotentoonstelling in het MoMu in Antwerpen, She walks in Beauty. Op de website van het modemuseum omschrijven ze het werk van Olivier Theyskens als volgt: ‘Zijn stijl getuigt van een opmerkelijke gevoeligheid voor geschiedenis, maar vervalt nooit in nostalgie. Het straalt een melancholische schoonheid uit en roept een sfeer van donkere romantiek op.’ Hij verwijst graag naar couture en zijn arbeidsintensieve werkwijze wordt meestal als demi-couture bestempeld. In 2020 werd hij creatief directeur bij Azzaro.
Een nieuw hoofdstuk breekt nu aan voor de ontwerper, met zijn nieuwe merk Boloria. Op Instagram krijgen we alvast een teaser te zien. De campagne is van de hand van fotograaf Willy Vanderperre. Volgens Milano Finanza zal de eerste collectie van Boloria in 2026 gelanceerd worden. De Belgische groep Weareone.world, het moederbedrijf van Tomorrowland, zit achter het modehuis. Volgens de groep markeert dit de eerste stap in een partnerschap voor veelzijdige creatieve initiatieven.