Dat steeds meer jongeren tweedehands willen kopen, is te merken aan het aantal initiatieven die on- en offline als paddenstoelen uit de grond rijzen. Een groot aantal twintigers en jonge dertigers zoekt immers naar manieren om op een duurzame manier te leven.
...

Dat steeds meer jongeren tweedehands willen kopen, is te merken aan het aantal initiatieven die on- en offline als paddenstoelen uit de grond rijzen. Een groot aantal twintigers en jonge dertigers zoekt immers naar manieren om op een duurzame manier te leven. Huiver je van het idee om de babyspullen voor je pasgeboren spruit nieuw te kopen terwijl je ze na enkele maanden al niet meer kan gebruiken? Het Gentse Mic Mac Minuscule stelt voor jou tweedehandsgeboortelijsten samen. Koop je liever niet bij H&M, Primark of Zalando, maar zijn honderd procent ethische kledingstukken moeilijk te vinden? Bij sites als United Wardrobe vind je vast wel iets naar je smaak. Waar grote ketens weinig of niet lijken te antwoorden op deze stijgende vraag naar duurzaam leven, initiëren steeds meer jonge creatievelingen zelf een manier om wel te kunnen consumeren zonder knagend geweten. Daarnaast vinden jongeren ook sneller hun weg naar tweedehandszaken, zo blijkt uit cijfers van De Kringwinkel. Wat maakt tweedehands zo in trek?'Als ik naar De Kringwinkel ga, sta ik eigenlijk altijd versteld van wat voor mooie en goede producten ze daar hebben voor zo weinig geld. Een keischoon bordje van tien cent: ik word daar zò extatisch van.' Fien Germijns (23) en haar vriend Rik Huybrechts (22) zijn fervente tweedehandsshoppers. Samen struinen ze naar eigen zeggen minstens een keer per week tweedehandszaken af, op zoek naar verborgen parels en verloren gegane schatten. Het is vooral de nostalgische charme die hen deed overschakelen naar tweedehands. Het ecologische aspect was daarbij een extra leuke plus. Omdat hun koopwoede buitengewone proporties begon aan te nemen, zocht het duo naar een manier om hun voorliefde voor tweedehandsspullen te delen. 'Ons appartement barstte zowat uit zijn voegen', lacht Fien. 'Dus dachten we: laat ons andere mensen hetzelfde gevoel geven als wij.'De oplossing doopten ze Fernand. Op hun Instagrampagina verkopen Fien en Rik leuke tweedehandsspullen die ze zelf niet kwijt kunnen in hun interieur. 'Fernand gaf ons gewoon het ideale alibi om te blijven kopen', verduidelijkt Rik. 'We hebben alles al, maar hoe kunnen we ervoor zorgen dat we kunnen blijven zoeken naar leuke dingen?' 'Eigenlijk doen wij bijna hetzelfde als De Kringwinkel', pikt Fien in. 'Alleen zorgen wij door middel van een leuke foto dat je meteen kan zien wat de mogelijkheden voor jou zijn. We geven inspiratie die je misschien zelf niet ziet als iets bestoft in een tweedehandswinkel staat.' Ideaal voor zij die door de bomen het bos niet meer zien, vult Rik aan. 'Er staan daar gemiddeld vijfhonderd borden en zeshonderd glazen: zoek daar maar eens uit wat jij mooi vindt. Dankzij ons moet je niet meer zelf op zoek.''Het is tof dat er dergelijke initiatieven ontstaan', glimlacht Louise Vrints (27), marketingverantwoordelijke bij De Kringwinkel Antwerpen. 'Wij willen dat ook ondersteunen. Een van onze doelstellingen is namelijk dat zoveel mogelijk spullen hergebruikt worden.' De tweedehandsketen is zich bewust van de toenemende interesse bij jongeren en is ook zelf op zoek naar manieren om deze jongeren te bereiken. 'Ik denk namelijk dat wij nog altijd moeite hebben om een jong publiek te bereiken', vertelt Louise. 'Maar we merken dat er bij twintigers en jonge dertigers steeds meer de vraag is naar manieren om ecologisch te leven en te 'ontspullen'. We willen daarop een antwoord bieden.'Dankzij een onderzoek van De Kringwinkel Nationaal in 2017 leren we dat de millennialgeneratie met 31,4% de grootste vragende partij is naar een leven met minder en vooral duurzamere spullen. Uit eigen cijfers blijkt dan ook dat het vooral deze jongeren zijn die De Kringwinkels Sint-Jorispoort en Abdijstraat in Antwerpen bezoeken op zoek naar leuke tweedehandsspullen. Door middel van een focusgroep en vragenlijst probeerde de tweedehandsketen te weten te komen wat jongeren momenteel nog missen in hun zaken.'Daaruit bleek dat jongeren ons wel kennen, maar niet weten waarvoor we staan', legt Louise uit. 'Als ze geweten hadden dat wij ook een goed doel zijn, zouden ze meer bij ons uitgegeven hebben.' Naast een tweedehandsketen is De Kringwinkel immers ook een plek van sociale tewerkstelling. 'Ik denk dat we dat vanuit onze communicatie nog veel meer naar voren moeten brengen', knikt de marketingverantwoordelijke. 'Mensen kennen ons nu voor het ecologische aspect, maar dat is maar een deel van het verhaal. Er zijn vluchtelingen die bij ons hun eerste werkervaring opdoen, maar evengoed mensen die heel lang ziek geweest zijn en door De Kringwinkel terug zelfvertrouwen hebben gekregen.'Naast de vraag om de sociale tewerkstelling meer te benadrukken, verwachten de jongeren ook meer gezelligheid in de winkels, legt Louise uit. 'Zo zouden we onze winkels meer in thema's moeten opdelen en enkele settings à la Ikea inrichten. Dat ze makkelijker zien hoe het in hun woning zou kunnen zijn.'Een beetje meer zoals het kant-en-klare tweedehands van Rik en Fien dus? Op slechts vijf maanden tijd verzamelde het duo achter Fernand al meer dan zevenhonderd volgers op Instagram. Bijna elk item dat ze online posten, is na vijf minuten al de deur uit. 'Dat maakt het stiekem wel heel leuk', grinnikt Fien. 'Dat er bijna om gevochten wordt.' 'Ik denk dat die sociale media daarvoor ook het ideale platform zijn', zegt Rik. 'Het is zo laagdrempelig. Je moet maar ja zeggen, en het is aan jou verkocht.''Soms lopen wij een winkel binnen en spurten we meteen al juichend naar een bepaald item', vertelt Fien. 'Ik merk dat mensen bij Fernand vaak hetzelfde reageren. "Oh ja, ik wil dat!"'Ook De Kringwinkel wil om diezelfde reden meer inzetten op onlineverkoop, verklapt Louise Vrints. 'Als ik merk hoe sterk die verkoop groeit, geloof ik dat er nog veel mogelijk is. Mensen hebben nu eenmaal vaak niet de tijd om tot in de winkel te geraken. Het is dan ook best tijdrovend: je moet wel zoeken tussen alle spullen. Via onlineverkoop kunnen we hen toch bereiken.'Ook illustratrice Jade Sips (26) gebruikt onder meer Facebook, Instagram, maar ook plaatselijke marktjes om haar eigen creaties aan de man te brengen. In tweedehandszaken zoekt de Antwerpse naar leuke dingen die ze vervolgens zelf beschildert. 'Door dingen op deze manier te upcyclen geef ik ze een nieuw leven.'Ondertussen werkt Jade al twee jaar op deze manier. 'Het is begonnen vanuit de persoonlijke overtuiging dat er zoveel grondstoffen zijn die al bestaan. Ik zou het gek gevonden hebben om dan met iets nieuws af te komen, terwijl er al zoveel dingen weggegooid worden. Ik merk ook dat mensen het idee steeds meer en meer appreciëren als ik erover vertel. Uiteraard vertaalt zich dit ook in mijn dagelijkse leven. Zo probeer ik onder meer ook veel kleren tweedehands te kopen.'Plannen om dit werk voltijds te doen, heeft Jade niet. 'Ik vind het heel belangrijk dat het kleinschalig blijft en niet fabrieksmatig wordt. Ik wil naar de kringwinkel kunnen blijven gaan en me laten inspireren door de materialen die ik tegenkom, in plaats van bijvoorbeeld in bulk servies te kopen.' De Hasseltse Hanna Simons (28) en Ali Osman Tugla (29) startten drie jaar geleden met hun eigen tweedehandsbedrijfje Søndag. Toen ze gingen samenwonen, trok het tweetal naar verschillende tweedehandszaken zodat ze hun interieur duurzaam en budgettair konden inrichten. 'We merkten dat er heel veel "grondstoffen" beschikbaar waren die, mits een likje verf of door wat op te schuren, er plots heel anders en fris konden uitzien', legt Hanna uit. 'Omdat we dat allebei heel leuk vonden, besloten we samen tweedehandsmeubels aan te pakken en ze een eigen toets te geven.'Beide twintigers combineren Søndag met een voltijdse job. 'Momenteel werken we vooral aan opdrachten op bestelling, maar normaal hebben we ook een eigen collectie', aldus de Hasseltse. 'Die verkopen we dan in verschillende pop-upshops.' Hun bedrijf noemden Hanna en Ali naar de enige dag die ze helemaal reserveren voor het schilderen en schuren. 'We kozen een Deens-Noorse naam om onze stijl uit te leggen, maar we zijn voor alle duidelijkheid geen Scandinavische ontwerpers.' (lacht)'Wat mij opvalt is dat vooral oudere generaties vrij bewust omgaan met hun spullen', zegt Hanna. 'Die hebben van thuis uit geleerd om niet zomaar alles weg te gooien. Dan komen ze bij ons om hun meubelstuk te laten moderniseren. Maar er is inderdaad ook een groeiende groep van jonge mensen die interesse hebben in upcyclen en tweedehandsmateriaal, aldus de Hasseltse. 'Die jongeren zijn niet per se klanten, maar komen wel inspiratie halen tijdens verkoopmomenten om zelf aan de slag te kunnen.' Dat steeds meer jongeren belangstelling voor tweedehands hebben, was ook Jade opgevallen. 'Binnen de stad heb je een groot jong publiek dat naar hetzelfde op zoek is. Vandaar dat het in het centrum soms moeilijker is om iets specifieks te vinden.' Je voelt dat er mensen zijn die op dezelfde jacht gaan, zeggen Fien en Rik. 'De echte vondsten doen we dan ook buiten de stad, waar mensen nog minder de schatten lijken te zien.' 'Ik denk dat mensen veel bewuster aan het worden zijn', merkt Louise Vrints op. 'Niet alleen op vlak van meubels, maar ook op vlak van andere producten, zoals kleding. Tweedehands is voor jongeren vaak de ideale manier om zich op een 'goede manier' te kleden. Het is namelijk niet altijd even eenvoudig om te weten welke kleren nu ethisch gemaakt werden.''Laatst was er een herdenking van vijf jaar Rana Plaza op het Antwerpse Theaterplein. Daarbij merk je dat een hele grote groep zich afkeert tegen fast fashion merken als Primark. In mijn vriendengroep wordt het al bijna als een schande gezien als je daar iets koopt.' (lacht)Het gaat de goede richting uit, besluit de marketingverantwoordelijke. 'Steeds meer mensen beseffen dat we nog op deze wereld moeten kunnen leven. Het gaat traag, maar we komen er wel.'