Waar zijn die wandjes: van oude uitbeenderij tot volwaardige doorzonwoning

Studiobont maakte grote openingen in dwarse muren en voegde glazen wanden toe. Nu kan het licht royaal het huis in. © Bart Kiggen

Bavo, Kathleen en hun vier kinderen wonen in een rijhuis in Gent, waarvan de gelijkvloerse en eerste verdieping werden gerenoveerd door architectenduo Karen Kesteloot en Maarten Baeye van Studiobont.

Waar? In een oude uitbeenderij, in de voormalige slagerswijk rond het Spaanskasteelplein in Gent

Voor & na: Bavo en Kathleen klopten aan bij de buren, Studiobont, die er een volwaardige doorzonwoning van maakten.

Twintig jaar al woonden Bavo en Kathleen in een oude uitbeenderij, die ze zelf hadden gerenoveerd. Nog eens verbouwen of verkopen, dat was het dilemma. Ondanks hun renovaties hadden ze niet het gevoel dat hun woning aan hun wensen voldeed. ‘In huis had ik steeds meer het gevoel op kot te zitten’, zegt Bavo.

Het Spaanskasteelplein in Gent heeft een rijke geschiedenis. ‘Waar nu het grasveld ligt, stond vroeger een slachthuis met eromheen allerlei handelszaken, slagerijen en cafeetjes’, zegt Bavo. De wijk herbergt een groot aantal negentiende-eeuwse huizen: lang, smal, donker, met een te kleine woonoppervlakte en weinig kwalitatieve constructies. Architecten Karen en Maarten hadden ervaring met koterijen, want hun eigen woning kampte met een vergelijkbaar probleem. In die verbouwing voegden ze twee rijwoningen, een voormalig café en een buurtwinkeltje samen tot hun eigen atelierwoning. ‘Die renovatie vonden we zo spectaculair dat we nieuwsgierig waren naar de meerwaarde die ze voor ons huis konden creëren’, zegt Bavo. ‘Als je te lang op dezelfde plek woont, zie je geen nieuwe mogelijkheden meer. We hadden nood aan een frisse blik.’

De achtergevel is spectaculair in zijn eenvoud en kreeg een nieuwe uitbouw.
De achtergevel is spectaculair in zijn eenvoud en kreeg een nieuwe uitbouw.© Bart Kiggen

De opdeling in kleine kamers gaf de oorspronkelijke woning van Bavo en Kathleen een beklemmend aspect. Dé uitdaging bij koterijen wegwerken, is overal dezelfde: meer licht en ruimte. Studiobont creëerde grote openingen in dwarse muren, en voegde glazen structuurwanden toe. Aan de achtergevel kwam een uitbreiding. ‘Nu hebben we een volwaardige doorzonwoning,’ zegt Bavo, ‘met zonnestralen die ongehinderd tot diep in het huis dringen.’

Eyecatcher is de trap, die als een sculptuur het huis mee vormgeeft. Je kunt er over en door kijken. Andere details die in het oog springen zijn enkele oude materialen zoals metrotegels en authentieke deuren die Bavo tijdens de eerste fase van de verbouwing zorgvuldig had uitgebroken en gerecupereerd.

De trap staat dwars: centraal in de woning, als een sculptuur.
De trap staat dwars: centraal in de woning, als een sculptuur.© Bart Kiggen

De oude achtergevel is spectaculair in zijn eenvoud en kreeg een nieuwe uitbouw. Eén extra meter was net voldoende om de eetruimte te verruimen. Een groot raam geeft nu zicht op de tuin en haalt extra zon binnen. Door de kleine aanbouw was er op de eerste verdieping plaats voor een extra douche, die bereikbaar is via een oude vensteropening. Aanpalend kwam er een klein groendak. In vooraanzicht lijkt de nieuwe gevel volledig op te gaan in de oude. En om het trompe-l’oeil effect te versterken, kregen beide façades dezelfde okergele kleur.

Studiobont

– Maarten Baeye en Karen Kesteloot studeerden samen aan de UGent.

– Baeye werkte bij L.U.S.T. Architecten en vervolgens bij Stéphane Beel.

– Kesteloot deed ervaring op bij Jan De Vylder en Trice Hofkens. In 2008 startte ze een doctoraats- onderzoek aan de Universiteit Antwerpen over naoorlogs modernistisch patrimonium in België..

– In 2015 lanceerden ze samen Studiobont. Hun architectenpraktijk is gespecialiseerd in reconversies, renovaties, uitbreidingen en nieuwbouwprojecten. Hun bekendste realisatie is de omvorming van voormalig Gents café De Bonte Koe tot gezinswoning. Ze wonnen daarmee een BIS-architectuurprijs.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content