Spektakel aan tafel: 7 indrukwekkende Instagramaccounts die je tonen hoe je aan tablescaping doet
Je weet wat de pot zal schaffen en wie je op je etentje mag verwachten. Maar wat met het dekken van de tafel? Deze talentvolle tablescapers zorgen voor de nodige lastminute-inspiratie.
Baroque Baroque – België
Wie Dat de tafel aankleden niet louter een vrouwenzaak is, bewijst Lander Matthieu met zijn team Baroque Baroque. De West-Vlaming leerde de knepen van het vak in de hotelschool van Koksijde waarna hij aan de slag ging in Franse Michelin-restaurants en als privéchef. Na een paar jaar ten dienste te hebben gestaan van een Oost-Vlaamse havenmagnaat, trok hij naar paradijselijkere oorden om er de tafels en feestjes van de beau monde met lekkernijen te vullen en te sieren. Meer bepaald van de gasten van de luxeresorts Eden Rock in St-Barths en Four Seasons in Bora Bora. Sinds vorig jaar is hij na een omweg via Costa Rica en de Verenigde Staten opnieuw in België aan de slag. Deze keer als cateraar deluxe die de tafel van a tot z volledig voor zijn rekening neemt. Zijn grote voorbeeld is de onvolprezen Laila Gohar (@lailacooks), die met haar culinaire installaties uitgroeide tot de godmother van het tablescaping-circuit.
Stijl De naam verklapt al een beetje wat je van Baroque Baroque mag verwachten: rijkelijk overladen tafels. Dat doet Lander met tafellinnen, porseleinen servies en zilveren bestek dat hij in hoogsteigen persoon bij elkaar snuistert in brocantes en op rommelmarkten. Composities van bloemen, groenten en fruit krijgen eveneens een prominente plek. ‘Ik kies ze altijd volgens het seizoen. Het merendeel van de voedingswaren die ik gebruik in mijn decoratie kan ook door de gasten à la minute gegeten worden. Wat overblijft probeer ik zoveel mogelijk voor mezelf opnieuw te verwerken.’
Wat aan zijn tafel niet mag ontbreken zijn kaarsen, ongeacht het moment van de dag. ‘Ze brengen altijd iets magisch aan een tafel.’
Wat geen plek aan tafel verdient? ‘Je gaat me geen avocado’s of andere exotische producten zien serveren of verwerken in mijn menu of tafeldecoratie. Ik focus me op producten van Belgische of Europese bodem. Ik werk ook niet met plastic, en al zeker niet met plastic bloemstukken. Die maken het geheel kitscherig en goedkoop.’
Op Instagram te vinden als @baroque.baroque.official
Doctor Cooper – Australië
Wie Noem het werk van Doctor Cooper, Lisa voor de vrienden, geen bloemschikken. De Australische boetseert op geheel eigen, intuïtieve wijze bloemen, groenten, fruit maar ook paddenstoelen tot bloeiende, filosofisch getinte kunstwerken. Cooper heeft geen winkel noch een studio, wel een artistieke praktijk waarin ze elke compositie hoogstpersoonlijk zelf maakt.
Haar big break kwam er toen actrice Cate Blanchett en haar man Andrew Upton tot artistieke codirecteurs werden benoemd van de Sydney Theatre Company, waar Cooper de huisflorist was.
Wat volgens haar nooit aan een tafel mag ontbreken zijn niet futiele decospullen, wel ‘ontzag, eerbied, intentie, respect’. Een mooi inzicht om in het achterhoofd te houden wanneer je je gastenlijst opstelt.
Wat geen plek aan tafel verdient? ‘Opeenstapelingen van eetbare dingen. Die vormen de antithese van waardering, van schoonheid. Ze zijn een uiting van verspilling en vulgariteit, van overvloed en onevenwichtigheid. En chemisch behandelde, “geconserveerde” bloemen. Die staan haaks op eerbied hebben voor de natuur.’
Op Instagram te vinden als @doctorcooper
Het Banquet – België
Wie Kato Trappers en Jolien van Dijk (die laatste is een vaste waarde in de keuken van het Brusselse restaurant Kline). Zij creëren als duo onder de naam Het Banquet artistieke culinaire installaties. Anders gezegd: ze bouwen unieke concepten op waarvan je zo goed als alles kunt opeten, waardoor het op het einde van de avond ook allemaal weer verdwenen is. Kortom, op is op.
Stijl Noem het eetbare verbeelding. Wie plaatsneemt aan hun tafel is geen tafelgast, ‘maar een personage in een verhaal dat zich ontvouwt op het podium’. Voor het festival Horst Arts & Music ontwikkelden ze een eetbare, vegetarische jardin sauvage met hangende gerechten. Voor het Vlaams Cultuurhuis De Brakke Grond een berglandschapsbuffet waarbij verschillende spreads een eetbare vallei vormden waarin bezoekers naar hartenlust crackers van zeewier mochten dippen. Naar aanleiding van de tiende verjaardag van Het Bos in Antwerpen creëerden ze voor dragqueen Brenda Aerts een tafelscenografie met kermisachtige zoetigheden als suikerspinnen en pommes d’amour. ‘De artiesten gingen tijdens de voorstelling in interactie met onze bereidingen en nadien mochten alle kijkers het podium op om te komen proeven.’
Op Instagram te vinden als @hetbanquet
Omer Gilony – Portugal
Wie Als eventstylist, decorontwerper en creatief directeur heeft Omer Gilony evenementen gestyled voor merken als Dior, Isabel Marant en Adidas. Maar evengoed prijkt haar naam onder spraakmakende trouwpartijen en modeshoots voor Vogue Portugal. Ook zij laat zich door barokke schilderwerken en stillevens inspireren.
Onder de indruk van hoe ze door het draperen van textiel een tafel de nodige theatraliteit inblaast.
Haar ultieme tip? ‘Beperk je niet tot kant-en-klare tafelkleden, maar ga naar een stoffenwinkel en kies iets uit wat je mooi vindt. Elke stof kan dienen als tafellaken. Zo creëer je echt iets unieks.’
Op Instagram te vinden als @omergilony
Lees ook: Nood aan rood: hoe je een saai interieur oppept volgens de ‘unexpected red theory’
Slutty Cooking – VS
Wie De Instagramfeed van Mia H. – die in Zuid-Californië opgroeide maar Marokkaans-Libanese roots heeft – begon als een visueel dagboek van wat ze uitspookte in de keuken ten tijde van de pandemie. Inspiratie put ze uit barokke Nederlandse en Vlaamse stillevens en vooral uit films, met The Age of Innocence van Martin Scorsese als grote favoriet.
Onder de indruk van de manier waarop ze tafels, kaarsen en taarten met zijden strikken feestelijk weet te maken. Nog meer fan zijn we van hoe ze groenten, denk aan courgettes en komkommers als sierlijke knopen presenteert. Want een feest zonder strik is geen feest, toch?
Op Instagram te vinden als @sluttycooking
Andrea Sham – Frankrijk
Wie Met haar bijzonder fotogenieke veganistische en glutenvrije patisserie werkte de Française met Venezolaanse roots zich in geen tijd in de schijnwerpers. Op haar cv prijken heel mooie referenties waaronder Jacquemus, Chanel en Loewe.
Onder de indruk van al haar creaties, want ze vormen een visueel festijn. Met door haar feed te scrollen, ben je dan ook makkelijk een uur zoet. Maar let dan vooral op hoe ze met een creatieve twist iets banaals omzet naar iets feestelijks. Zoals deze schaal boter met reliëftekening en gevulde bloemen voor Chanel.
Op Instagram te vinden als @andrea.sham
Ananas-Ananas – VS & Mexico
Wie Elena Petrossian, oorspronkelijk uit Glendale, Californië, en Verónica González, uit Tijuana, Mexico – samen Ananas-Ananas – zijn de artsy culinaire sensatie du moment in het westerse mode- en designwereldje. Geïnspireerd door de Sunday Supper Events van het foodcollectief rond de New Yorkse Karen Mordechai, zetten ze aanvankelijk etentjes op poten waarbij ze experimenteerden met texturen, opvallende kleuren en onverwachte vormen tot stokbroden aan het plafond. Sindsdien verzorgden ze interactieve culinaire ervaringen voor Cartier tot Herman Miller en kregen ze een platform in de galerieruimte van Dries Van Noten in Los Angeles. Kers op de taart is hun eigen collectie tafelaccessoires in gepolijst staal, te verkrijgen via hun webshop.
Onder de indruk van de opmerkelijke manier waarop ze etenswaren presenteren. Zo las je eerder dit jaar in Knack Weekend dat de baksteen bijzonder hip is. Wel, Ananas-Ananas toont hoe die beeldig op een feestdis- of buffet kan staan.
Op Instagram te vinden als @ananas____ananas
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier