Parijs kleurenpaleis: binnenkijken in een Haussman-appartement vol bloemen, kunst en zelfgemaakte meubels

Het koppel huurt het appartement. De gele stoffen panelen die de woonkamer wat kleur geven zijn makkelijk weg te halen en te verhuizen naar een volgende woning. © Marc O. Flaherty
Amélie Rombauts Journalist Knack Weekend

Stap een Haussman-flat in Parijs binnen en je ziet witte muren, met de nadruk op de kroonlijsten en het glanzend geboende parket. Toch? Niet zo in de vrolijke woonst van Anaïs en Alice.

Een palet van levenslustige tinten, van citrusgeel tot hemelsblauw. Het kleurt de muren, de stoffen panelen, de tapijten en de keramieken schaaltjes waarop Anaïs Seguin en Alice Gras een paar pralines zorgvuldig hebben uitgestald. De boeketten bloemen ogen nonchalant, maar zijn zorgvuldig samengesteld.

De twee dertigers vormen intussen meer dan tien jaar een koppel en werden vrijwel meteen ook zakenpartners. Naast hun creatieve studio Delajoie Editions , startten ze ook MOYO op, een netwerk voor lokale creatieve ondernemers.

Anaïs Seguin en Alice Gras
De kunstwerken aan de muur zijn overwegend van Alice. De meeste vazen zijn van Casa Lopez. © Mark C. O’Flaherty

Hun Parijse appartement is tegelijk hun werkplek en een vrolijke smeltkroes van hun ideeën. Van de kleuren van hun woning tot de meubelen die ze zelf maken: ze wisselen volgens hun stemming. Zo herbekleedden ze recent hun modulaire Rotondo-sofa in een fluweel dat mooi past bij de kanariegele moirépanelen van Dedar, op maat gesneden om in de sierlijsten van de woonkamer te passen.

Delajoie Editions appartement
De sofa’s zijn Rotondo-modules van The Socialite Family. De tafel is een prototype van Delajoie Editions. © Mark C. O’Flaherty

Ook de bloemen in hun talloze Casa Lopez-vazen veranderen mee met de seizoenen. ‘Elke maand vinden we wel iets nieuws. Momenteel ben ik helemaal into dahlia’s’, vertelt Alice. Wanneer we hen ontmoeten, staan de bloemstallen van Parijs vol pioenrozen. Alleen in hun appartement ontbreken ze. ‘Misschien zijn we gewoon niet zo romantisch?’ gniffelen ze.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Een grijze dag opfleuren

Het koppel kleedt zich vaak bij elkaar passend en deelt een uitgesproken creatieve visie. Alice heeft een diploma grafisch ontwerp op zak en werkte vijf jaar als artdirector bij de internationale GLA Hotels-groep, terwijl Anaïs theater studeerde en ervaring opdeed in de filmwereld.

Delajoie Editions
Het koppel houdt van kleurrijk snoepgoed en bakt graag matchakoekjes. De stof voor de fronten is een creatie van Delajoie Editions voor Colours of Arley. © Mark C. O’Flaherty

‘De laatste jaren hebben we ons creatief talent kunnen verdiepen’, zegt Anaïs. ‘Alice tekent, beeldhouwt, schildert en ontwerpt veel van onze stukken. Onze studio heette aanvankelijk Girlzpop, maar vorig jaar hebben we de naam veranderd naar Delajoie Editions. De naam klinkt als iets dat een grijze dag opfleurt en schept ruimte voor samenwerkingen met andere kunstenaars en merken. Het gaat bij ons om die vrolijke toets die je aan het leven wilt toevoegen.’

We kozen geel omdat het energiek en zonnig is. En het blauw is hetzelfde als de ogen van Anaïs.

Alice glimlacht: ‘En omdat we met de komst van onze dochter Giselle een gezin gingen vormen, leek het ons het juiste moment om meteen ook een nieuwe naam te kiezen.’ Die beslissing legde hen geen windeieren. Sindsdien kwamen merken als Ladurée (van de macarons), Jonak (van de schoenen), Bonsoirs (van het bedlinnen), Rouje en Sézane (van de kleding en accessoires) bij hen aankloppen. Een samenwerking met ColorTherapis resulteerde in een reeks kleurrijke tapijten, geïnspireerd op het huis van Monet.

Appartement Parijs
De wolkenspiegel in de gang is van Ferm Living. © Mark C. O’Flaherty

Ook over de kleuren in het appartement is goed nagedacht. ‘Geel hebben we gekozen omdat het energiek en zonnig is. Het versterkt bovendien het licht dat hier binnenvalt’, zegt Anaïs. Voor de slaapkamer lieten ze zich inspireren door een vakantie in Venetië. Het handgeschilderde fries op de muren verwijst naar de oude vlag van de stad.

Marcel Breuer-stoel
De vintage Marcel Breuer-stoelen vond het koppel via Selency. Ze kregen zitkussens in blauw fluweel, passend bij de tafel en de bank. Het tapijt komt van Casa Lopez. © Mark C. O’Flaherty

‘En het blauw is hetzelfde als de ogen van Anaïs’, glimlacht Alice. Romantiek is dan toch niet zo afwezig, zoals ze eerst beweerden. Dat bewijst ook het met strikken en plooien versierde hoofdbord achter hun bed, met de hand gemaakt van een oud laken van Anaïs’ grootmoeder. En de kaars van Giselles eerste verjaardagstaart, die een plek kreeg op een wandplank naast een boek over de kleurtheorie van Anni en Josef Albers.

Doe-het-zelfenergie

Het koppel ontvangt graag vrienden en collega’s thuis. Speciaal daarom lieten ze een lange houten bank maken om de eettafel mee uit te breiden. Geschilderd in een paarsblauw dat je herkent van de lavendelvelden in de Provence.

Delajoie Editions
© Mark C. O’Flaherty

‘Het is een van onze favoriete dingen: mensen met elkaar in contact brengen’, zegt Anaïs. ‘We nodigen dan ook geregeld vrienden en kennissen die we via Instagram leerden kennen uit. Voor een uitgebreide lunch of gezellig diner.’

Veel van de grafische kunstwerken aan de muur zijn eigenlijk stalen van stoffen die we hebben ontworpen.

Hun talent om gastvrouw te spelen verspreidde zich als een lopend vuurtje door Parijs. Daardoor worden ze vandaag regelmatig gevraagd om de sfeer van Delajoie Editions neer te zetten op andere events. ‘Zo waren we ooit ambassadeurs voor Ruinart’, vertelt Alice. ‘Kunstenaar David Shrigley maakte toen een reeks kunstwerken voor het champagnehuis, en wij nodigden een van onze favoriete chefs, Ecaterina Paraschiv van Ibrik Kitchen, uit om een menu te creëren. Ze is Roemeens en kookt met een Balkaninstinct, met veel fermentatie en frisse, zure toetsen. Heel interessant om eens op te zoeken.’

Appartement Parijs
Het douchegordijn is gemaakt van een stof van Luke Edward Hall voor Rubelli. ‘Een mix van naïef en verfijnd, met een vleugje Cocteau. Heel poëtisch.’ © Mark C. O’Flaherty

Sindsdien zijn ze verknocht aan Shrigleys werk. Hoewel de Britse artiest vooral bekendstaat om zijn sobere lijntekeningen en gevatte oneliners, hangt er boven hun eettafel een kleurrijk werk van hem. Twee groene wijnflessen, één rechtop en één ondersteboven, met erboven en eronder in fuchsia letters: Good wine is for good people, bad wine is for bad people… But you don’t always get the wine you deserve that’s just the way it is. ‘

Het koppel huurt het appartement. De gele stoffen panelen die de woonkamer wat kleur geven zijn makkelijk weg te halen en te verhuizen naar een volgende woning. © Mark C. O’Flaherty

We hebben gewoon een pagina met zijn schilderij uit het Ruinart-boek gescheurd en ingelijst. Dat deed ik vroeger ook met prenten uit tijdschriften.’ Samen met de werken van Alice vormt het een vrolijke collage. ‘Veel van de grafische stukken aan de muur zijn eigenlijk stalen van stoffen die we zelf hebben ontworpen’, vertelt Anaïs. Het typeert de doe-het-zelfenergie die hun interieur tegelijk zo persoonlijk en stijlvol maakt. Op YouTube en Instagram delen ze regelmatig tutorials om hun ideeën zelf uit te proberen.

slaapkamer Parijs
Het Venetiaanse fries is handgeschilderd. Het bedlinnen komt van Merci. Alice recupereerde een laken van haar grootmoeder om het hoofdbord te maken. © Mark C. O’Flaherty

Wanneer we de jonge moeders bezoeken, heerst er een serene orde in huis. Elk vaasje, elke bloem is perfect gestyled. ‘Natuurlijk brengt het ouderschap ook hier chaos’, geven ze toe. ‘Alles verdwijnt snel in de opbergruimte onder de banken als het nodig is.’ Voor hen is de omgeving immers cruciaal. ‘We zijn erg gevoelig voor wat ons omringt, zeker bij het ontwikkelen van nieuwe ideeën voor klanten’, zegt Anaïs. ‘We werken dan samen aan de grote tafel en de sfeer van het moment zet dan de toon.’ Tegelijk is het een functioneel gezinsappartement. ‘Wanneer Giselle straks begint rond te kruipen en alles wil aanraken, blijft het dankzij de indeling en de opbergruimte een veilige plek.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise