Ze is doordrenkt van mode, maar heeft een groot hart voor design. En dus lanceert Marni-telg Carolina Castiglioni volgende maand een eerste decocollectie voor Serax. Een sneakpreview.
‘In het weekend vind je me vaker op een rommelmarkt of een kunstbeurs dan in een winkelstraat.’ Het wordt in ons gesprek al snel duidelijk dat Carolina Castiglioni zich niet laat beperken tot de modewereld, ook al groeide ze op in een modefamilie. Haar ouders richtten Marni op, haar overgrootmoeder werkte met haar leder- en bontatelier Ciwifurs voor Prada en Moschino.
Na dertien jaar bij Marni – waar ze onder meer kindercollecties tekende en de webshop lanceerde – startte ze in 2018 haar eigen merk: Plan C, een familieproject waar ook haar vader en broer bij betrokken zijn. ‘Mijn moeder geniet nu van haar pensioen.’
De Plan C-collecties zijn tegelijk speels en avant-gardistisch, mannelijk en vrouwelijk. Expressieve kleurcombinaties, sculpturale volumes en oversized snits vormen het DNA. ‘Het gaat mij niet om individuele kleuren of vormen, maar om hoe je ze combineert. De magie zit in de mix en daarbij geldt: hoe onverwachter, hoe liever.’
Memphis meets Bauhaus
Castiglioni vertelt het vanuit het Milanese appartement dat ze deelt met haar tienerkinderen Filippo en Margherita. Ook hier trekt ze haar eclectische modefilosofie door. De felgekleurde ruimtes staan vol vintage parels.
‘Ik doe niks liever dan rommelmarkten afschuimen. Mercanteinfiera in Parma is mijn favoriet. Meestal koop ik vazen en serviesgoed, maar recent ook de Oriolo-zetel van Claudio Salocchi in baksteenrode velours. Ik ben verknocht aan de jaren zeventig en tachtig momenteel.’
Inmiddels zijn daar ook wat nieuwe spullen tussen geslopen: de kandelaars, vazen en geurkaarsen die ze ontwierp voor Belgisch designmerk Serax. ‘Mode is mijn job, maar interieur en design zijn mijn passies. Ik ben heel graag thuis en beleef veel plezier aan het inrichten.’
De magie zit in de mix: hoe onverwachter, hoe beter.
Lang hoefde de Italiaanse dus niet na te denken toen Belgisch label Serax bij haar aanklopte om iets voor hen te ontwerpen. Ze werkt zelfs al aan een tweede collectie, met borden en glazen, die volgend jaar op de markt komt.
‘Deze collectie baseerde ik op de industriële watertanks die ik een paar jaar geleden opmerkte in IJsland tijdens een campervakantie met het gezin. Ik zie er echt een Bauhaus-esthetiek in.’ De collectie kreeg de toepasselijke naam Silos. ‘Maar het blijft nooit bij één inspiratiebron. Hier blendde ik de industriële tanks met de meubelen van de Memphis-beweging.’
Het is niet de eerste keer dat de ontwerper zich aan design waagt. Bij Marni was ze onder meer verantwoordelijk voor de speciale projecten. In die rol lanceerde ze in 2012 op Salone del Mobile een collectie kleurrijke stoelen in gerecycleerd pvc, gemaakt door Colombiaanse ex-gedetineerden. Een hit. Met Plan C maakte ze ook al tapijten, samen met het Franse merk Trame Paris.
‘Ik zag Plan C van bij de start als een lifestylemerk, ruimer dan alleen kleding. Daarom maakten we meteen ook schoenen en handtassen. Dit seizoen voegen we behalve juwelen tevens de Serax-objecten toe. Bij de geurkaarsen maakte ik zelfs een Spotify-playlist zodat het een totaalbeleving wordt.’
Genderissue
De collectie is vanaf midden oktober te koop, maar ligt binnenkort al bij Plan C Frame. De eerste eigen winkel van Plan C opent deze maand in een van de chicste straten van Milaan, Via Manzoni. ‘Plan C voert de boventoon, maar we verkopen er ook andere kledingmerken, samen met de Aliita-juwelen van mijn schoonzus, nichemagazines en cadeauproducten’, legt Castiglioni uit.
‘De verschillende ruimtes hebben elk een eigen sfeer, zodat we andere merken echt een eigen podium kunnen geven. Ik had me voorgenomen om nooit eigen winkels te openen, maar in deze vorm past het wel bij Plan C.’
Die aanpak typeert Castiglioni: ze pakt alles op een heel persoonlijke manier aan. ‘Alles wat ik voor Serax ontwerp, zou ik bij mij thuis willen. Ook voor mijn collecties werk ik zo. Ik kan niets ontwerpen wat ik zelf niet zou aantrekken. Daarom was het zo moeilijk om een mannenlijn te tekenen. Ik heb het lang uitgesteld, maar de Japanse markt vroeg erom en die is voor ons heel belangrijk. Uiteindelijk vond ik een oplossing die klopte voor mij: we transformeren onze vrouwenitems naar mannenkleding, met behoud van stoffen en snit.’
Het creëert genderfluïditeit binnen haar merk, want voor haar vrouwencollecties haalt ze veel inspiratie bij de mannengarderobe.
De Castiglioni’s hebben sinds 2015 niets meer te maken met Marni. Het merk kwam toen in handen van OTB, de groep van Diesel-oprichter Renzo Rosso in z’n portefeuille heeft. Maar ze worden er nog steeds mee geassocieerd.
‘Ik begrijp dat wel’, zegt de designer. Ook voor de samenwerking met Serax is het verleidelijk om de link te leggen, want Serax maakte ook al een vaatwerk- en vazencollectie met Marni. Als ook dat verhaal een vervolg krijgt, eten we binnenkort misschien wel van een bordje van Meryll Rogge, huidig creatief directeur van Marni.
Verkrijgbaar vanaf midden oktober, 40 à 165 euro. serax.com, plan-c.com