Met het Antwerpse kunstcircuit Ecce Homo staan de galeristen Marie-Paule De Vil en Yasmine Geukens volop in de aandacht. Wij kijken intussen binnen in hun Antwerpse pied-à-terre.
De galerie Geukens & De Vil is al jaren een begrip in ons land. Met een filiaal in Knokke en een prachtige galerie aan de Leopoldplaats in Antwerpen, in een buurt die trouwens almaar artistieker en creatiever wordt, brengen ze smaakmakende tentoonstellingen. Nu krijgen ze extra veel aandacht door Ecce Homo, het originele tentoonstellingscircuit dat ons langs tal van bekende Antwerpse galeries en musea voert en waarvan Marie-Paule De Vil en Yasmine Geukens de organisators zijn.
Geukens en De Vil studeerden allebei kunstgeschiedenis in Leuven, en kwamen al snel in de galeriewereld terecht. Yasmine dook enkele jaren in de hedendaagse kunst bij de bekende Knokse galerie André Simoens. Marie-Paule komt uit de oude kunst en was een tijd in Parijs actief. Net door haar kennis van de oude meesters kwam ze op het idee voor het tentoonstellingsproject Ecce Homo (‘Zie de mens’, een klassiek thema uit onze kunstgeschiedenis). Dat thema liet het duo door hedendaagse kunstenaars vertalen naar vandaag. Daarvoor brachten ze maar liefst 63 hedendaagse kunstenaars bijeen die ons de mens tonen in al zijn grootsheid en kwetsbaarheid. Alle disciplines komen aan bod, net zoals in de galerie Geukens & De Vil zelf, van schilderkunst tot fotografie en installaties.
Yasmine en Marie-Paule startten hun galerie in 1998 en openden enkele jaren geleden een tweede adres in een statig Antwerps herenhuis. Het ligt voor de hand dat ze voor hun galerie vaak reizen en veel mensen ontmoeten. Daartegenover staat hun hunker naar privacy en geborgeheid, wat je duidelijk merkt in hun Antwerpse pied-à-terre, een zolderflat onder de balken van een herenhuis nabij de galerie. ‘In een buurt die nu echt tot leven komt: je hebt hier enkele galeries, maar er wonen ook interieurontwerpers en architecten als Gert Voorjans, Vincent Van Duysen en Ronald van der Hilst en je loopt er ook weleens Hilde Van Mieghem of Matthias Schoenaerts tegen het lijf. Dat maakt het hier bijzonder’, vertelt Marie-Paule.
‘Maar hier, in deze flat, komen we graag tot rust,’ legt Yasmine uit, ‘een soort meditatieve vluchtheuvel, tussen onze talrijke culturele reizen en natuurtochten.’ Dat ze reizen naar het Verre Oosten en Latijns-Amerika voel je ook in dit interieur. De oosterse invloed herken je in de kalmte van de aankleding, die op sommige plaatsen minimalistisch sober oogt. In tegenstelling tot de galerie, waar de hoge met stuc versierde plafonds en de soms vrij dramatische kunstwerken voor dynamiek zorgen. In hun woning is niet alleen de sfeer rustig, maar zie je vrij veel meditatieve kunstwerken, zoals de monochrome doeken van de Tsjechische kunstenaar Jaromir Novotny, die zweert bij strakke, quasi onbeschilderde en transparante doeken.
Je komt de flat binnen via een vrij lange, witte gang waar hier en daar, op zeer spaarzame wijze, kunstwerken te zien zijn, soms in combinatie met een vintagemeubel. Daar hangt dus de sfeer van een galerie. De open woonruimte, opgevat als een soort loft, is vrij kaal, behalve de omgeving van de zithoek, waar veel trouvailles en fauteuils voor een warme hoek zorgen. Dit is de plek waar ze ontsnappen aan het stadsrumoer. Ze leven hier wel samen met de kunstenaars die ze vertegenwoordigen in hun galerie. Ook in de zithoek waar je op objecten botst met een verhaal. Daar staat bijvoorbeeld het art-nouveautafeltje dat Marie-Paule herontdekt heeft bij een antiquair, maar dat ooit aan haar tante toebehoorde. De blikvanger is er ongetwijfeld de robuuste ‘Florence Chair’, die de Nederlandse ontwerper Gerard van den Berg begin jaren zeventig ontwierp voor Montis. Door zijn doorleefd patina lijkt het wel een bronzen sculptuur. Boven het Eames-bureau hangt een schitterend werkje van Jack Greer, een Amerikaanse kunstenaar uit het kunstenaarscollectief van de Still House Group, gemaakt van genaaid canvas. Deze kleine en secuur uitgekozen kunstwerken bezorgen de zithoek extra intimiteit. ‘Maar we hebben deze flat niet ingericht, ‘ onderstrepen Marie-Paule en Yasmine, ‘dit is geen bedacht interieur, het interieur groeit mee met de kunstwerken die hier komen aanspoelen.’
Het tentoonstellingsproject Ecce Homo brengt 63 kunstenaars samen op negen locaties: galeries, maar ook bijzondere plekken als de Sint-Joriskerk, het Maagdenhuis, de Plantentuin, het Instituut voor Tropische Geneeskunde en het Museum Mayer van den Bergh. Er zitten veel kunstenaars bij met een internationale renommee. Het parcours laat je zowel de actuele kunstscene als Antwerpen ontdekken.