Als kind veranderde ze maandelijks alles in haar kamer van plaats. Vandaag staat Morgane Sézalory aan het hoofd van het razend populaire Franse modelabel Sézane. De drang om te herschikken leeft ze nu uit in haar interieurlijn Les Composantes.
Het appartementsgebouw ligt in een straat die het Musée Rodin en het Musée d’Orsay verbindt, in een iconisch deel van het zevende arrondissement van Parijs. In een klassiek Haussmann-pand, compleet met sierlijsten en hoge plafonds. Maar het interieur van Morgane Sézalory, bezieler van modemerk Sézane, is uitgesproken hedendaags. Het meubilair stamt grotendeels uit de jaren 50 en later.

Opvallend: geen enkel kunstwerk hangt op. Alle lijsten staan nonchalant op de grond of op een meubel, tegen de muur. ‘Dat heb ik altijd zo gedaan, waar ik ook woonde’, vertelt Sézalory, die geboren is in Kinshasa, in de Democratische Republiek Congo. Vier jaar was ze toen haar ouders terugkeerden naar Frankrijk en zich vestigden net buiten Parijs.

‘Kunst ophangen is toch het allerlaatste wat je doet als je ergens intrekt? En ik herschik gewoon graag. Ik hou ook van de casual uitstraling die de schilderijen zo krijgen.’ Nochtans zijn er best wel opvallende werken op te merken. Van Georges Braque, Pierre Boncompain en een deurhoog expressionistisch doek van Caroline Denervaud.
Kokette actrices
Sézane, het modelabel van Sézalory, is razend populair. Zo stonden vorig jaar maar liefst 40.000 geïnteresseerden op de wachtlijst voor een Clyde-trenchcoat van het merk. De jas groeide inmiddels uit tot een essential in verschillende kleuren. ‘Een geslaagd kledingstuk moet in de eerste plaats nuttig zijn’, verklaart Sézalory het succes. ‘En met de juiste snit, een eigen karakter en dat goed gevoel wanneer je het draagt, verkoopt het zichzelf. Dan verspreidt het zich als een lopend vuurtje.’

Het helpt natuurlijk wanneer iemand als Sienna Miller ermee wordt gespot, waardoor het viraal gaat op Instagram. Of Kate Middleton en Taylor Swift. Ook zij zijn fan van het merk.
Wat niet wil zeggen dat het succes haar overkwam. Sézalory is een selfmade woman pur sang. Ze koos voor zelfstandig thuisonderwijs omdat ze zich als puber verstikt voelde door het rigide onderwijssysteem. Met een eigen lesprogramma bereidde ze zich in haar eentje voor op het eindexamen, dat ze met glans aflegde. Toen ze na haar afstuderen vintage kleding ging verkopen op eBay, had ze nog geen idee dat ze daarmee de basis had gelegd van wat later haar handelsmerk zou worden. Ze wilde vooral tijd en vrijheid kopen om haar toekomst te kunnen uitdokteren.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Successtory
In 2008 lanceerde ze de e-shop Les Composantes. Omdat ze toen slechts honderd stuks per maand kon aanbieden, maakte ze van de technische beperkingen van haar website een troef. Haar zorgvuldig samengestelde drops van vintage vondsten groeiden uit tot echte happenings, waar klanten maandelijks reikhalzend naar uitkeken. Toen ze daar eigen ontwerpen aan toevoegde, sloegen die meteen aan.

Tegen 2013 had ze haar roeping gevonden: ze liet vintage voor wat het was en zette volledig in op haar eigen collectie, die het midden houdt tussen vrouwelijke Parisienne chic en toegankelijke girl next door. Geïnspireerd op de kokette Franse actrices en popzangeresssen uit de jaren 60 en 70, die met weinig make-up en de juiste accessoires van een jeans en een T-shirt een geweldige outfit wisten te maken. Sézane, een samentrekking van haar familie- en voornaam, was geboren.

Twee jaar later volgde een eerste fysieke winkel in Parijs, die ze l’Appartement doopte. Daar kwamen er inmiddels vijf bij. Openingen in de rest van Frankrijk, in Londen, Madrid en in de Verenigde Staten volgden elkaar op. Belgische fans kunnen hun hart ophalen, want op 12 september staat de opening van een Brusselse pop-up (Antoine Dansaert 39) op de agenda.
Ontbrekende keuken
Haar jongste project heet nu opnieuw Les Composantes. Maar deze keer gaat het om een interieurcollectie, die zich eveneens als een lopend vuurtje onder haar fans verspreidt. ‘Net zoals met de kleren die ik vroeger verkocht, vroegen vrienden me waar ik bepaalde stukken vandaan had. Maar omdat die ook vooral vintage waren ben ik ze opnieuw zelf beginnen te maken.’

In het appartement – dat eigenlijk twee appartementen omvat, al moet de tweede helft nog aangepakt worden – vind je hier en daar kussens, keramiek, geurkaarsen en lampen uit haar eigen lijn. In het gigantische salon staat een nog gigantischere sofa die ze zelf ontwierp voor zichzelf en haar kinderen.

Rondkijkend merken we dat er iets lijkt te ontbreken: waar is de keuken? Ze lacht. ‘Ik heb er bewust een ontworpen die opgaat in de rest van de ruimte.’ Nu ze het zegt: we bevonden ons al het hele gesprek lang in de keuken, zonder dat we het beseften. In de langgerekte ruimte ligt een Oushak-tapijt op de vloer en sieren glanzende messing Las Palmas-lampen de muren. De ronde tafel, omringd met iconische sixties Warren Platner-stoelen van Knoll, dient als ontbijthoek. We vroegen ons al af waar de marmeren spoelbak voor diende en waarom de houten kasten over de hele lengte van de muur liepen. Op het eerste gezicht leek het allemaal te wijzen op een soort ingebouwde chique barkast. Niet dus.
Dit is de keuken, die ze met glazen vouwdeuren kan afsluiten van de rest van de woning. Het fornuis is discreet afgedekt, de rest van de noodzakelijke keukenapparatuur zit goed verstopt achter kastfronten die evengoed in een elegante slaapkamer hadden kunnen staan.
Nooit kant-en-klaar
‘Ik heb nooit een kant-en-klaar idee in mijn hoofd wanneer ik begin met inrichten’, zegt Sézalory. ‘Voor de keuken vond ik eerst de tafel, toen ben ik op zoek gegaan naar een olijfgroene tint voor de muren. De rest is daaruit voortgevloeid.’
Er is een duidelijke link tussen haar interieur, de producten van Les Composantes en de mode van Sézane, vindt Sézalory. ‘Ik hou van dingen die je over vijftig jaar nog altijd mooi zult vinden. Zo zou ik nooit de originele elementen van dit gebouw willen verbergen. Het is net mooi om daar moderne ontwerpen tegenover te zetten. Ik blijf altijd nieuwsgierig naar nieuwe combinaties.’

Haar dochters, van negen en elf jaar, luisteren naar muziek die ze zelf nooit spontaan zou beluisteren. ‘Maar als je met mensen wilt communiceren, moet je weten wat er leeft. Mijn dochters dragen broeken met extreem wijde pijpen en cropped tops. Toen ze voor het eerst met hun eigen stijl begonnen te experimenteren, wou ik dat ze zich kleedden met Sézane. Maar je moet mensen hun eigen smaak laten ontwikkelen’, lacht ze.
Verandering blijft de beste manier om iets nieuws te creëren. Dat wist Sézalory als kind ook al.