Aanstormend designtalent Jonas Van Put: ‘Ik hou ervan om objecten te ontwerpen die flirten met de grens tussen kunst en design’

Jonas Van Put
© Jef Jacobs

In mei vorig jaar werd Jonas Van Put winnaar van de designwedstrijd die Knack Weekend samen met Serax organiseerde. Zijn ontwerp, een minimalistische schaal die het fruit lineair etaleert, is sinds deze week te koop bij Serax. Alweer een hoogtepunt in Van Puts doorbraakjaar.

Het was een opvallend moment tijdens de Henry van de Velde Awards eind januari: tussen de vanzelfsprekende vreugde-uitingen van de winnaars sprong het grote enthousiasme van Jonas Van Put ertussenuit. De designer ontving er als Young Talent een prijs voor zijn portfolio dat sinds zijn start in 2015 stevig aandikte. Jonas Van Put: ‘Het is het voorbije jaar bij momenten al onwezenlijk geweest. Toen ik telefonisch op de hoogte werd gebracht, vroeg ik of ze wel naar de juiste Jonas hadden gebeld.’

Nochtans is het juryrapport helder: ‘Uit het werk van Jonas Van Put spreekt zin voor experiment, waarbij esthetiek en functionaliteit moeiteloos samenkomen. Zijn vormentaal is eerlijk en doordacht, zijn ontwerpen integer, relativerend en verrassend.’

Je moet je bovenal amuseren bij het ontwerpen. Dat dreig ik zelf weleens te vergeten wanneer ik opgeslorpt raak door opdrachten.

Een mooi voorbeeld daarvan bedacht hij al tijdens zijn studentenjaren. Met behulp van de stelling van Pythagoras berekende hij waar de ooghoogte precies moet liggen om dubbel zo ver te kunnen kijken. Dat vertaalde hij naar de Observer, een stoel van waarop je acht kilometer ver kunt kijken. Het ontwerp siert intussen twaalf tuinen, waaronder een privétuin in Zwitserland. Nog een bekend werk is de BuzziJungle, de verticale gesprekstoren die de kantoren van enkele multinationals en de tuin van modeontwerper Eva Maria Bogaert kleurt.

Ook in zijn portfolio: een spiegelmonoliet geïnspireerd op zijn favoriete roman 2001: A Space Odyssey en verder heel wat particuliere opdrachten en samenwerkingen. Zo ontwierp hij het veelbesproken daybed voor Fortlaan93 en zette hij recent zijn eerste stappen in het buitenland met een reeks meubelen voor het Italiaanse Fendi Casa.

En nu is er dus ook de fruitschaal waarmee hij de designwedstrijd van Knack Weekend en Serax won.

Zelf meedoen? Wedstrijd: ontwerp je eigen Serax-design

Het ontwerp is het antwoord op jouw zoektocht naar de ideale fruitschaal. Wat miste je?

‘Als ik fruit koop, heb ik de drang om het te etaleren. Niet alleen om te zien hoe het rijpt, maar ook om de combinatie van kleuren en vormen te ervaren. Door het fruit in een schaal te stapelen, miste ik overzicht. Daarom legde ik het altijd los op mijn keukeneiland, maar dat nam veel plek in en er donderde altijd wel een appel naar beneden. Ik ging aan de slag met een eenvoudig L-profiel om het fruit, dat meestal rond is, te ondersteunen en lineair te etaleren. De uiteinden gaf ik een twist. Het is een minimalistisch product met slechts drie zaagsnedes.’

Fruitschaal Jonas Van Put
© GF

De L-tray kost 65 euro (S) of 90 euro (L). Te koop via serax.com

Hoe zou je je taak als designer omschrijven?

‘Vragen stellen, vragen oproepen en mezelf in vraag stellen. De basisvraag is sowieso: heeft het ontwerp voldoende bestaansrecht? Design moet een impact hebben op mensen. Idealiter brengt het personen samen, maar het ontwerp kan tevens raken, doen dromen, zelfs vragen oproepen en natuurlijk ook zuiver functioneel zijn. Louter esthetisch of enkel functioneel zijn is in mijn ogen een gemiste kans, je gaat immers aan de slag met kostbare materialen.’

Aan jouw werk wordt vaak gerefereerd als belevingsdesign. Waarom?

‘De relatie tussen mens en omgeving vormt de rode draad in mijn ontwerpen. Ik probeer vanuit een verhaal, droombeeld of fascinatie te starten, en daar bied ik met mijn ontwerp vervolgens een antwoord op. Zo vroeg tuinarchitectenbureau Bloesem me onlangs om een ruimtescheidend element met buitendouche te ontwerpen. Dan probeer ik die functie te overstijgen en ga ik op zoek naar extra lagen. In dit geval liet ik me inspireren door watervallen, waardoor het ontwerp een bepaalde poëzie kreeg, zowel vormelijk als semantisch.’

Observer Jonas Van Put
Observer: een stoel van waarop je acht kilometer ver kunt kijken. © Luca Beel

De Henry van de Velde Award vermeldde ook jouw inzet voor de kruisbestuiving van creatieve beroepen. Zo ben je een van de drijvende krachten achter Atelier Overdruk. Wat is dit?

‘Atelier Overdruk is een makersgemeenschap met een dertigtal verschillende profielen. We huren sinds 2023 een oude drukkerij in Berchem. Die diversiteit aan talenten werkt inspirerend; je hebt altijd een klankbord en er komen ook samenwerkingen uit voort. Zo werk ik momenteel aan een eettafel in Belgische eik met Atelier Scheldeman en stel ik met metaalrestaurateur Lucy ’t Hart de onderhoudsfiches samen die bij mijn kunstwerken horen. Daarnaast is er een samenwerking met de scenografen van Andampersand. Ook buiten onze muren werk ik aan iets nieuws, met handtassendesigner Lies Mertens.’

‘Het is leerrijk om door middel van cocreatie een bepaald doel na te streven, dat is ook de reden waarom ik zo graag met studenten werk. Elke week geef ik ontwerpatelier aan Idea in Mechelen. Ik ben er omringd door wezens die willen groeien. Ontwerpen is probleemoplossend denken, creëren is jezelf tegenkomen, het creatieve proces schuurt en wringt. Ik wil hun vooral meegeven dat je een doordacht product of project wilt afleveren, maar je bovenal moet amuseren. Dat dreig ik zelf ook weleens te vergeten wanneer ik opgeslorpt raak door opdrachten. Mijn studenten doen me onbewust weer inzien: het moet allemaal niet zo gewichtig, blijf vooral speels experimenteren.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Hoe ziet jouw ideale portfolio eruit?

‘Enerzijds wil ik de focus leggen op productdesign in samenwerking met bedrijven, anderzijds hou ik ervan om objecten en sculpturen te ontwerpen en te vervaardigen die flirten met de grens tussen kunst en design. Ik geloof sterk in de kracht van samenwerkingen. In het verleden maakte ik samen met Jaap Bontekoe al enkele semipublieke werken, zoals een zitsculptuur voor de Asiat Site en een zit- en speelsculptuur voor het artistieke laboratorium Onder Stroom. Het is een droom om meer te ontwerpen voor de openbare ruimte.’

‘Een grote inspiratie is de Japans-Amerikaanse designer Isamu Noguchi. Zijn veelzijdigheid kwam tot uiting in zijn vermogen om sculpturen te integreren in functionele en architectonische omgevingen. Deze benadering inspireert mij om objecten te ontwerpen die niet alleen esthetisch en functioneel zijn, maar die ook de manier waarop mensen een ruimte beleven verrijken.’

Daybed Jonas Van Put
Daybed, een ontwerp voor Fortlaan93. © PIET-ALBERT GOETHALS

Wat mogen we dit jaar nog van je verwachten?

‘Heel wat, hoewel ik nog niet alles kan verklappen. Maar wel al dit: momenteel werk ik met mijn vriendin, ontwerper Dorien Eeckhout, aan een collectie buitenmeubilair. We zijn beiden gepassioneerde bergwandelaars, en het klauteren langs de via ferratas vormde de inspiratie voor de nieuwe meubelcollectie. Nog dit voorjaar start ik met de ontwikkeling van een zetel in samenwerking met Paul Rogers. De vormentaal hiervan is geïnspireerd op het daybed dat ik voor Fortlaan93 ontworpen heb. Tijdens Salone del Mobile werd zonet mijn tweede collectie met Fendi Casa voorgesteld. Laat het mij kort samenvatten: het wordt erg leuk en spannend dit jaar.’

Lees ook: Belgisch designtalent in de prijzen: Nedda El-Asmar, Jonas Van Put, ETAP Lighting en Atelier Vierkant winnen Henry van de Velde Awards 2025

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise