Delhaize breidt actie ‘lelijke groenten’ uit
Delhaize verkoopt opnieuw groenten die afwijken van de gangbare ‘mooie’ vorm aan een voordelige prijs, in meer dan 100 vestigingen.
Vorige zomer deden de zogenaamde ‘lelijke’ groenten hun intrede in een aantal winkels van supermarktketen Delhaize. Het principe van het proefproject was eenvoudig: klanten konden (aan voordelige prijs) een kist aankopen met minimum drie kilo Belgische groenten die afwijken van de gangbare vorm, maar supervers en kwaliteitsvol zijn, en dus perfect te consumeren. De actie was een instant succes. Gedurende 14 weken werden ruim 6.000 kistjes verkocht, aan 3,99 euro per exemplaar. Zo werd ruim 15 ton voedsel gered.
Door de positieve reacties en resultaten breidt Delhaize de actie verder uit. Er werden genoeg leveranciers gevonden, waardoor de kisten met tomaten met een snuit, kromme komkommers, te kleine courgettes, mega-aubergines en alle andere groenten met een gekke vorm voortaan in de rekken van ruim 100 Delhaize-winkels (50 supermarkten en 50 AD Delhaizewinkels) liggen. Geschat wordt dat er per week een 3000-tal dozen aan de man worden gebracht.
Met haar actie zet de supermarktketen de strijd tegen voedselverspilling verder. Wereldwijd wordt eenderde van de totale voedselproductie in de vuilbak gekieperd. Ook Delhaize wil haar steentje bijdragen om dat tegen te gaan. Tegelijkertijd schenkt het een deel van de opbrengsten aan het goede doel. Vorig jaar brachten de schenkingen zo’n 200.000 extra maaltijden voor de Voedselbanken op. (DB)
De lijst met de deelnemende winkels vind je hier.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier