Zo ruikt een vrijgevochten vrouw: hoe parfumeur Christine Nagel haar nieuwste geur voor Hèrmes ontwikkelde

Barénia
© Studio Les Fleurs

Tien jaar deed Christine Nagel erover om Barénia te creëren. Het gesofisticeerde parfum is een persoonlijke ode van de huisparfumeur van Hermès aan de kostbare leersoorten van het luxehuis. ‘Bloem- of houtgeuren zijn recht voor de raap, een chypre is complexer.’

Christine Nagel heeft een zwak voor vrouwen die zelfverzekerd hun eigen weg gaan, ongeacht wat de buitenwereld ervan zegt. Denk aan kunstverzamelaar Peggy Guggenheim, ontdekkingsreiziger Alexandra David Neel, kunstenaar Sonja Delaunay en de Britse auteur Nancy Cunard. Vrouwen zoals Christine zelf, eigenlijk. Want het is door vastberaden haar intuïtie te volgen dat ze nu dit nieuwe parfum kan voorstellen.

‘De geschiedenis van deze geur gaat terug tot mijn eerste stap over de drempel van Hermès, intussen tien jaar geleden. Al tijdens de rondleiding door de kelders waar al het prachtige leer bewaard wordt, borrelde het plan op om een er een chypregeur op te baseren.’ Chypres hebben een speciaal plekje in het hart van Nagel. ‘Bloem- of houtgeuren zijn recht voor de raap, een chypre is complexer. De essentie is de delicate balans tussen citrus, bloemen, mos en patchoeli. Het ontwerpen ervan is als een spel waarbij er bepaalde regels gevolgd moeten worden. Maar dat mag de parfumeur niet tegenhouden om die regels creatief te interpreteren en er zijn eigen stempel op te drukken.’

Christine Nagel
© Brigitte Lacombe

Lees ook: Meesterparfumeur Quentin Bisch: ‘Meer nog dan je fysieke verschijning, is je geur wat bij anderen blijft hangen’

Christine Nagel is zich bewust van de luxepositie die huisparfumeurs van grote merken hebben: ze kunnen aan een experiment beginnen, het opzijschuiven en daarna weer opnemen. ‘Ik heb een sterke band met dit parfum. De drang om er telkens opnieuw aan te schaven was onweerstaanbaar. “Mijn geheime tuin”, noemde ik het. Iets zei me dat, als deze geur mij zo raakte, het ook bij anderen het geval zou zijn. Chypres zijn niet meteen de meest toegankelijke parfumfamilie. Het lijkt soms of je tot een select clubje moet behoren om ze te begrijpen en te waarderen. Ik droomde van een chypre die wel een ruim publiek zou kunnen aanspreken.’

Barénia heeft de zachtheid van leer, zonder er ook echt die geur in te verwerken.

Nieuwe parfums mogen creëren voor Hermès – en tegelijk waken over de intussen meer dan tachtig luchtjes die reeds tot het erfgoed behoren – geeft privileges. Zo heeft Nagel toegang tot grondstoffen van topkwaliteit. De familie Capua uit Calabrië ontwikkelde een fris bergamotextract, gewonnen uit de nog groene vruchten. Voor de bloemige noot verkoos de neus de delicate vlinderlelie boven de weelderige roos of jasmijn. Ze zocht en vond een manier om uit eik een extract van verbrand hout te halen dat volgens haar qua verleidelijkheid kan tippen aan een oude rum. Tot slot voegde ze niet één, maar twee soorten patchoeli toe, een ervan ontwikkeld met behulp van biotechnologie.

‘Parfumeurs nemen vaak het woord synesthesie in de mond’, legt Nagel uit. ‘Ze willen ermee toelichten hoe bepaalde geuren hen aan kleuren, smaken, melodieën of andere zintuiglijke ervaringen doen denken. Mij komen vooral texturen voor de geest. Ambachtslui die kostbaar leer bewerken, zeggen weleens dat het materiaal “de streling teruggeeft”. Het is die zachtheid die ik Barénia wilde meegeven, zonder er ook echt een geur van leer in te verwerken – dat zou te gemakkelijk zijn. De oplossing zat ‘m in een bes uit Ghana, waaraan ik een zacht, gekonfijt akkoord met een accent van gedroogde abrikozen wist te onttrekken.’

Lees ook: Ruikt als een TikTok-trend: waarom tienerjongens in de ban zijn van nicheparfums

Bijna tien jaar na het eerste experiment voelde de parfumeur dat het tijd was om haar creatie op de buitenwereld los te laten. Ze maakte een afspraak met Pierre-Alexis Dumas, de artistiek directeur van Hermès, en vertelde hem dat, als ze nog maar één geur voor Hermès zou mogen maken, het deze moest zijn. Dumas gaf meteen zijn fiat: ‘Ik hou ervan, we gaan ervoor.’

Het bedenken van de flacon verliep een pak sneller dan het ontwikkelen van de geur. Het ontwerp van designer Philippe Mouquet is geïnspireerd op de bekende Collier de chien-armband van Hermès. ‘Een iconisch stuk’, aldus de parfumeur. ‘Hoe je je ook kleedt, met dit juweel om je pols zie je er meteen cool en vrijgevochten uit.’ Precies zoals Christine Nagel haar vrouwen graag heeft.

Vanaf 116 euro voor 60 ml. Verkrijgbaar in de parfumerie en bij Hermès-boetieks.

Lees ook: Lokale luchtjes: 4 Belgische parfummerken met een neus voor vernieuwing

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content