Kathleen Wuyard
‘Het is een nieuw fenomeen: piepjonge meisjes bestormen als een georganiseerde bende de winkelrekken van ketens als Sephora’
Rommelen in de make-uptas van je mama, knoeien met de rode lipstick, geen klein meisje dat het niet gedaan heeft. Ook ik liep weleens rond met net iets te roze wangen en met glitters versierde oogleden. Als tiener droomde ik van de toen zeer populaire Juicy Tubes van Lancôme, dus ik keek niet echt op toen ik overal artikels las over de ‘Sephora Kids’. Beautyproducten hebben kleine meisjes altijd al gefascineerd, toch?
Alleen, de tien- à elfjarigen waarvan sprake is in die stukken spelen niet zomaar met stiekem van mama geleende schoonheidsproducten. Deze piepjonge meisjes zien winkelen als een teamsport en bestormen als een georganiseerde bende de winkelrekken van ketens als Sephora, en dat lijkt in 2024 toch een nieuw fenomeen.
Het doelwit: peperdure skincare, waarvan ze de bestsellers verzamelen als trofeeën in een prijzenkast. Schoonheid kent geen geheimen voor hen: ze dwepen met op TikTok gehypete nichemerken als Drunk Elephant en Laneige en kennen de verschillende productlijnen op hun duimpje. Berichten over onbeschoft gedrag tegenover winkelpersoneel en andere klanten, en video’s van toegetakelde winkelrekken en testproducten zijn een teken aan de wand. Hoge prijzen schrikken hen niet af – als de verpakking net zo verzorgd is als de lijst actieve ingrediënten, mag het in hun ogen gerust wat meer kosten. Geluk is onbetaalbaar, toch?
Wat zegt het over onze maatschappij dat piepjonge meisjes dermate geïnteresseerd zijn in antiagingproducten dat ze er experts in worden?
Het winkelen blijkt ook slechts een deel van het plezier voor deze zelfverklaarde schoonheidsspecialisten. Op TikTok regent het filmpjes waarin vooral Amerikaanse, maar ook Europese meisjes de buit van hun beauty-uitstapjes alsook hun eigen verzorgingsroutines delen. Hun niet door puistjes of rimpels geplaagde perzikhuid is uiteraard niet aan een of andere wondercrème te danken, maar aan het feit dat ze in de meeste gevallen nog niet eens in de puberteit zitten.
Het verschil tussen de oude en nieuwe beautytotems van jonge meisjes betreft niet alleen het budget. Schoonheidsspecialisten en dermatologen waarschuwen voor de schadelijke effecten als jonge kinderen antiverouderingsproducten gebruiken die ze niet nodig hebben. Niet alleen is hun jonge huid kwetsbaarder en gevoeliger voor irritatie, actieve ingrediënten als retinol kunnen de huidbarrière beschadigen en tot roodheid en zelfs brandwonden leiden.
Dat sommige ouders hun ‘Sephora kids’ aanmoedigen in deze obsessie, stemt me ietwat bezorgd. En moeten we ook de hand niet in eigen boezem steken, als maatschappij. Hoe gezond – of niet – is onze eigen kijk op schoonheid, jeugdigheid en gender. Wat zegt het over ons dat piepjonge meisjes dermate geïnteresseerd zijn in antiagingproducten dat ze er experts in worden? Zoals de Franse filosoof Jean-Jacques Rousseau schreef in 1762 in Émile ou de l’éducation: we zijn maar zo nieuwsgierig als ons aangeleerd wordt.
Voor alle duidelijkheid: de dingen waren niet hetzelfde in ‘mijn’ tijd. Ik speelde op die leeftijd nog met poppen. De ironie is dat jonge meisjes dat vandaag nog steeds doen – alleen zijn zijzelf nu de pop van dienst.
Lees ook: Ruikt als een TikTok-trend: waarom tienerjongens in de ban zijn van nicheparfums
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier