Reukjes op een rijtje: waarom modehuizen hun parfums in reeksen lanceren
Een nieuwe geur komt nooit alleen. Van Fendi en Dior tot Bottega Veneta: modehuizen lanceren vandaag hun parfums in reeksen.
In juni vorig jaar voegde Fendi zich bij het almaar minder exclusieve clubje modehuizen dat een parfumcollectie lanceert. Op het menu: zeven geuren tegelijk, elk geïnspireerd door een opvallende figuur uit de familie achter het Romeinse merk. De trend was gezet: alleen al in 2024 volgden Balmain, Valentino, Dior en Bottega Veneta met hun eigen geurreeksjes.
‘In amper twintig jaar lijkt het klassieke patroon – het eindeloos hernemen van een topparfum als J’Adore of Chanel N°5, belichaamd door een muze in dure reclamecampagnes – alle aantrekking te hebben verloren. We zien een switch “à la Tom Ford”, die als een van de eersten in 2006 al de erg lucratieve overstap maakte naar nichegeuren’, verklaart Vincent Grégoire, directeur consumententrends bij Nelly Rodi in Parijs. ‘Merken kiezen bij die strategie voor de logica “minder, beter, duurder”.’
De flesjes van zo’n parfumserie – op een detail na identiek – nodigen bovendien uit tot verzamelen. ‘Voor fans van labels als Louis Vuitton of Loewe is het een goede visuele manier om zich als lid van de clan te outen. Zelfs als ze zich de steeds duurdere merkkleding of -accessoires niet kunnen veroorloven’, besluit Rodi.
Lees ook: Mooi nieuws: 3 beautyadressen in Brussel en Antwerpen die recent de deuren openden
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier