Steeds meer merken zorgen ervoor dat ze trending zijn op Instagram. Relatieve nieuwkomers als Glossier en Fenty Beauty ( zie verder) werden snel enorm populair, niet alleen dankzij de kwaliteit van hun producten, maar ook door heel slim de sociale media te bespelen en een hechte band op te bouwen met hun klanten.
...

Steeds meer merken zorgen ervoor dat ze trending zijn op Instagram. Relatieve nieuwkomers als Glossier en Fenty Beauty ( zie verder) werden snel enorm populair, niet alleen dankzij de kwaliteit van hun producten, maar ook door heel slim de sociale media te bespelen en een hechte band op te bouwen met hun klanten. 'Amerikaanse merken hebben sowieso een enorm draagvlak door de omvang van de VS en hun aanwezigheid op sociale media', verklaart business- en marketingstrateeg Angelique Foré, die met lifestylemerken samenwerkt. 'Specifieke storytelling is ook belangrijk. Een merk kan zijn verhaal beter brengen op sociale media. Neem nu Drunk Elephant. Bedenker Tiffany Masterson heeft een puur verhaal: ze brengt skincare met zo weinig mogelijk additieven. Daarmee spreekt ze sowieso de fans van eerlijke skincare aan.' 'Emily Weiss startte beautyblog Into the Gloss, die een grote community ontwikkelde. Hoe kon ze zich nog beter met die mensen verbinden? Door hun producten aan te bieden. En Glossier was een feit. Ik geloof sterk in make your network work. Elk populair merk heeft een specifiek verhaal en schakelt de juiste ambassadeurs in. Een rolmodel zoals een actrice met veel volgers, maar net zo goed een onbekend gezicht met een erg gerichte doelgroep. Collabs met kleine influencers werden recent zeer populair. Glossier bedankt zijn community ook de hele tijd. Zijn boodschap dat het door jou wordt geïnspireerd is pure marketing, maar het werkt wel om via sociale media snel een love brand te worden.' We laten ons inspireren op Instagram, leren bij op YouTube en lezen online reviews voor we cosmetica kopen. Maar die producten ook online bestellen doen we niet massaal. Minder dan 5% van de schoonheidsproducten op de Europese markt wordt online verkocht. In 2018 kochten de Belgen volgens sectorvereniging BeCommerce 4,8 miljard producten en 5,8 miljard diensten online. Gezondheid en schoonheid maakten daarvan 4% uit, 1% meer dan in 2017. Onheilspellende berichten dat winkels op sterven na dood zijn, gelden niet voor de parfumerie. 'De webshop maakt 18% van onze omzet uit', vertelt Caroline Breckpot, managing partner van Parfuma. 'Dat aandeel steeg de voorbije twee jaar wel forser.' Ook bij Ici Paris XL horen we dat het webshopaandeel toeneemt, maar dat de winkels meer omzet blijven draaien. 'We blijven winkels openen omdat we geloven in het winkelconcept dat we in 2017 lanceerden', aldus Jean-François Voets, marketing- en communicatieverantwoordelijke bij de keten. 'Mensen willen een parfum ruiken, make-up proberen. Gaan shoppen blijft een plezier en daarop willen we inspelen.' 'Klanten willen nog steeds sociaal contact en advies op maat', vult Breckpot aan. Toch blijft een webshop een vereiste. 'Het is een extra etalage die de klok rond open is. Zonder zo'n online shop vinden mensen je niet meer.' Enerzijds ontdekken we via reviews hoe goed een lipstick of nachtcrème écht werkt, maar ook over het ethische aspect van beautymerken kom je online veel te weten. Neem Estée Laundry, dat in korte tijd uitgroeide tot de schrik van veel beautymerken. Het collectief van insiders uit de cosmeticawereld vertelde The Guardian dat het 'transparantie, eerlijkheid en gelijkheid naar de beautyindustrie wil brengen.' Ze sporen merken aan om inclusiever en duurzamer te worden en brengen culturele toe-eigening en copycats aan het licht. Fenty Beauty haalde hierdoor onlangs zijn Geisha Chic-blush uit de rekken. Estée Laundry rekent ook op zijn legertje Laundrites: dat brengt hen op de hoogte van bijvoorbeeld slechte klantenservice en overbodige verpakking. Het platform zit er al eens naast, maar geeft dat wel toe. Soms een hoog Mean Girls-gehalte, vaak accurate opmerkingen.