Blauwe oogschaduw en de comeback van blush: 3 opvallende make-uptrends voor de lente

© Alessandro Zeno/launchmetrics.com/spotlight

De make-uptrends van de laatste modeshows, intussen gretig overgenomen op TikTok, beloven ons een romantische lente, gedrenkt in pastel­tinten en matte highlights. Zelfs de grungelook, ster van de jaren negentig, wordt zachter.

Een blauwtje

Aquamarijn op de oogleden is terug en wordt omarmd met dezelfde kracht als in de jaren 60. Volgens Pinterest zweren gen Y en Z bij de hashtags #blueglammakeup en #pastel­eyeshadow. Op de catwalks verwijst Versace dan weer expliciet naar Twiggy’s bekende wimpers en ook Antonio Marras kiest voor uitbundigheid. Jil Sander en Chet Lo durfden het zelfs aan om Yves Klein-blauw te gebruiken, als platte rechthoekige vorm over het bovenste ooglid of als verlengde geometrische liner.

Antonio Marras © Launchmetrics.com/spotlight

Soft grunge

Als 2023 het jaar was van de ‘soft goth’, dan is er dit seizoen de zachtere versie van grunge. Denk aan eyeliner die uitloopt na een nachtje slapen, natuurlijke wenkbrauwen en bleke lippen, allemaal met een vleugje glamour. Bij Blumarine werden de oogleden beneveld met een ‘pumpkin spice latte’-wolk, terwijl Peter Philips bij Dior koos voor een donker lijntje aan de binnenkant van de lippen. Oogt zwart te streng? Donkerbruin, ook gezien bij Dior, maakt de look geschikter voor dagelijks gebruik.

Dior © launchmetrics.com/spotlight

Low key luxe

Elk seizoen blijft ‘no make-up make-up’ een vaste waarde op de catwalk. Hoe minimaal ook, de make-up is verfijnd en vereist een voorbereiding van het ‘canvas’ tot in het kleinste detail. Deze valse nonchalance zagen we onder meer bij Chanel, Erdem en natuurlijk The Row, het merk bij uitstek van deze stille luxe-trend. Voorzichtig aangebracht boven het jukbeen voor een gelift, stralend effect, maakt blush een comeback en geeft het de illusie van een frisse, uitgeruste teint.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content