Haar liefde voor make-up begon met een lipgloss van Chanel, vandaag is de Franse Cécile Paravina (31) een van de invloedrijkste make-upartists van haar generatie en werkt ze voor het Franse modehuis, een droom die werkelijkheid wordt.
Op haar twintigste ontdekte Cécile Paravina Caviar, een transparant zwarte lipgloss van Chanel. De creatie van Lucia Pica, toen chef make-up, werd meteen een van haar favorieten. ‘Het was een limited edition uit de Rouge Coco Gloss-lijn’, vertelt ze. ‘Ik begon me toen pas echt in make-up te verdiepen. Ik gebruikte Caviar elke dag, het gaf mijn lippen een zekere je-ne-sais-quoi. Ik ben nog steeds op zoek naar een product dat dat effect kan evenaren. Dat vind ik een van de leukste aspecten van make-up: het opnieuw oproepen van een herinnering, een fantasie.’
Hoewel de dertiger intussen een van de meest invloedrijke make-upartiesten van haar generatie is, ambieerde Paravina na haar middelbare school eigenlijk een carrière in de mode. ‘Ik groeide op in een klein dorp in de Moezelstreek. Kleding werd al snel een manier om mezelf uit te drukken. Ik vond het geweldig om mijn eigen looks samen te stellen en haalde inspiratie op Tumblr, uit films, hedendaagse kunst en, natuurlijk, mode.’

De folder van de modeopleiding aan La Cambre kreeg ze toevallig via een kennis in handen. De reputatie van de school en het feit dat het dicht bij haar ouderlijke huis was, overtuigden haar om het toelatingsexamen te doen. Ze was amper zeventien en mocht beginnen. ‘Door mijn gebrek aan maturiteit en voorkennis werd dat eerste jaar psychologisch erg zwaar.’
De perfecte lijn
Ze besloot te switchen naar de Modeacademie van Antwerpen, waar ze zich beter kon vinden in de artistieke visie. ‘Tot dan had ik make-up gezien als een manier om met mijn uiterlijk te experimenteren, maar toen merkte ik dat ik me er ook artistiek mee kon uitdrukken.’
Haar studiegenoten vroegen haar al snel om de make-up voor hun juryfoto’s te doen, wat haar deed beseffen dat ze er net zo goed haar beroep van kon maken. Stap voor stap bouwde ze een netwerk op en er volgden samenwerkingen met gerenommeerde fotografen en stilisten zoals Arnaud Lajeunie en Patti Wilson. Op Instagram toont ze haar looks vaak op haar eigen gezicht, bij haar meer dan 42.000 volgers vallen die duidelijk in de smaak.

Als autodidact laat ze zich inspireren door het werk van haar grote voorbeelden: de Belg Peter Philips, die ook aan de Antwerpse Modeacademie studeerde, de Britse Pat McGrath en vooral het Franse icoon Serge Lutens, ‘omdat hij make-up benadert zoals een kunstenaar een portret schildert’.
Na drie jaar ruilde ze Antwerpen voor Parijs en ontdekte ze de hectische backstage tijdens de defilés. ‘Vandaag doe ik veel minder shows, maar ik hou van die drukte, van dat strakke ritme, tot wel vijfendertig lijntjes eyeliner per uur’, bekent ze. ‘Maar het liefst werk ik mee aan shoots voor magazines of commerciële campagnes. Het ontwerpen van het onmogelijke, noem ik het.’
Haar obsessie? De perfecte lijn: een mond die onberispelijk afgelijnd is of een teint die geëmailleerd lijkt, als van een porseleinen pop. ‘Het is alsof mijn verbeelding het fysieke wil uitwissen’, zegt ze daarover.
In 2023 richtte Chanel Cometes Collective op, een team van make-upartiesten met een unieke visie op schoonheid die nieuwe producten uittesten en collecties ontwikkelen. Cécile Paravina behoort, samen met de Londense Ammy Drammeh en Valentina Li uit Shanghai, tot de eerste lichting.

‘Het was al vroeg mijn droom om bij een groot modehuis terecht te komen’, vertelt ze. ‘Ik vond het altijd al fijn om de producten die ik goed vind te delen met een community. Het mooie is dat we met Chanel een erg breed publiek kunnen aanspreken. Je creëert qua textuur, kleuren en looks heel persoonlijke producten, maar je weet dat klanten die op hun manier zullen gebruiken en ermee kunnen doen wat ze willen. Dat vind ik net zo leuk aan dit werk.’
Compromisloos als Margiela
In een erg competitieve sector, gedomineerd door mannen in leidinggevende functies, maakte Chanel met dit vrouwelijke trio dus een gedurfde keuze. ‘We komen minstens een keer per maand samen om aan onze gedeelde collecties te werken’, vertelt Paravina. ‘Maar er is ook ruimte voor persoonlijke projecten.’
Dit jaar kreeg ze de leiding over de Holiday 2025 Collection. Rode draad zijn vijf talismannen die Gabrielle Chanel na aan het hart lagen – de leeuw, de komeet, de camelia, de korenaar en de parels – en die in reliëf op de paletten zijn aangebracht. ‘Ik wilde spelen met het idee van licht,’ legt Paravina uit, ‘het licht van de eindejaarsperiode en de winterzonnewende. Ik stelde me gloeiend licht voor, met een gouden reflectie, tegen een donkere, blauwachtige sterrenhemel.’
In make-up bestaat geen one size fits all, dat maakt het zo fascinerend.
Elk project is voor haar een kans om in de archieven van het modehuis te duiken en haar creativiteit te voeden. ‘Wat me elke keer weer opvalt wanneer ik me in de geschiedenis van Gabrielle Chanel verdiep, is de radicaliteit van haar creatieve proces, een compromisloze aanpak die je ook bij Antwerpse ontwerpers als Raf Simons en Martin Margiela ziet.’

Om de kleuren te ontwikkelen was het bijna twee jaar heen en weer reizen tussen de ontwerpstudio en het lab. ‘In make-up bestaat er niet zoiets als one size fits all, elke tint reageert anders, afhankelijk van je huidskleur en de vorm van je ogen of je mond. Bij een teint als de mijne geeft diep donkerbruin op de lippen een herfstachtig vampiereffect, terwijl het bij een donkere huid bijna nude lijkt. Dat is wat make-up zo fascinerend maakt, naast het feit dat het zo direct en vergankelijk is. Natuurlijk hou ik ervan om looks, beelden en producten te bedenken, maar het is nog spannender om ze los te laten. Het is heerlijk om op sociale media te zien hoe mensen zich de producten eigen maken.’
Een blik op de sterren
Gabrielle Chanel was bijgelovig en vertrouwde op de sterren. In The Holiday 2025 Collection verkent Cécile Paravina de contrasten van een vurige kosmische sterrenhemel.
Het oogschaduwpalet Nuit Astrale, met in reliëf de vijf symbolen van het huis (de leeuw, de komeet, de camelia, de korenaar en de parels) gaat van blauwachtig, hemels grijs tot donkerpaars. Deze tinten worden geaccentueerd met een glinsterende oranje of rode metallic eyeliner in de ooghoeken.
Ook de rest van je make-up mag knallen, als het van Paravina afhangt. Durvers gaan voor glanzende lippen in elektrisch violet en opvallende nagels.