Luxecosmetica van grote beautymerken: zijn ze hun geld waard?
Een jongere, stevige en stralende huid in vier weken. Dat is wat de nieuwste premiumkuren in luxecosmetica beloven. Allemaal bevatten ze een zeer hoge concentratie aan exclusieve actieve bestanddelen. Maar daar hangt ook een prijskaartje aan: ze kosten tussen de 890 en 2520 euro. Is dat het wel waard?
Het is een moeilijk jaar en dat zie je ook aan onze huid. De krant The Times bedacht zelfs de term covid face, oftewel een gezicht waarop je de tekenen van coronastress kunt aflezen. Uit een studie van een Brits instituut voor esthetische geneeskunde blijkt dat meer dan een derde van de ondervraagden vindt dat ze de afgelopen maanden een coup de vieux heeft gekregen. De meesten zien vooral meer rimpels rond de ogen. Opmerkelijk: bijna de helft van de 25-34-jarigen deelt dat gevoel. Maar dat betekent niet dat we dat zomaar laten gebeuren. De laatste jaren zijn we ons steeds meer bewust van het belang van gezichtsverzorging en zijn we ook bereid te investeren in een huid die er lang mooi blijft uitzien. Terwijl de een hierbij kiest voor sobere producten, gaat de ander liever voor een gesofisticeerde aanpak.
Vandaag maken de premiumproducten die werken op antiaging bijna 10% uit van het aanbod in de betere parfumerie. De formules zijn vaak complex en bevatten uitzonderlijke ingrediënten om de prijzen per liter te rechtvaardigen. Die kunnen oplopen tot enkele tienduizenden euro’s. Sommige luxemerken gaan nog een stapje verder en brengen een exclusieve kuur op de markt die bedoeld is om de huid een echte boost te geven gedurende vier weken – niet toevallig net de tijd die onze cellen nodig hebben om zich te vernieuwen. Zo lanceerde Sisley onlangs een intensieve kuur in het Sisleÿa-gamma. ‘In deze hectische tijd willen we onszelf goed verzorgen, met producten die specifiek aan onze behoeften voldoen’, aldus Martin Bizouard, general manager Belux van het merk. ‘De lockdown heeft deze trend alleen maar versneld. Dit leek ons dan ook een geschikt moment om deze kuur te lanceren. We zijn er erg trots op, zowel op de resultaten als op de ervaring zelf. En ja, we weten dat dit duur is, maar die prijs is niet bedoeld om ons imago te versterken ten opzichte van de concurrentie. Deze kuur moet vooral onze expertise op het gebied van diepgaand onderzoek en de kwaliteit van onze producten weerspiegelen. We willen er zeker van zijn dat onze klanten vinden dat dit zijn prijs echt waard is.’
In deze hectische tijd willen we onszelf goed verzorgen, met producten die specifiek aan onze behoeften voldoen.
De bedragen doen, toegegeven, even duizelen: 890 euro voor 40 ml bij Sisley, 1110 euro voor 42 ml bij Valmont en tot 2520 euro voor 90 ml voor L’Or de Vie van Dior, een limited edition kuur beperkt tot 4000 exemplaren – via preordering – met een formule op basis van druiven van het Domaine d’Yquem. Waarom ze zo duur zijn? Het is niet de bedoeling deze behandeling het hele jaar door te gebruiken. ‘Dit product is een aanvulling op de klassieke antiagingroutine’, zegt José Ginestar, directeur wetenschappelijk onderzoek bij Sisley. ‘Wanneer je je huid een energieboost wilt geven aan het einde van de zomer of de winter, of als je schrikt van je spiegelbeeld.’ Is het ook een manier om je huid wakker te schudden omdat – zoals we vaak horen – er na een tijdje gewenning optreedt aan de beautyproducten die je dagelijks gebruikt? Niet echt, volgens Edouard Mauvais-Jarvis, directeur wetenschappelijke communicatie bij Parfums Christian Dior. ‘Ik geloof niet zo in die gewenning. Integendeel, ik denk eerder dat het beter is om altijd dezelfde producten te gebruiken als je een goed resultaat wilt, maar soms kun je de behoefte voelen om een beetje verder te gaan. Onze kuren zijn in de eerste plaats bedoeld voor mensen die ons assortiment al gebruiken, maar die willen overstappen op een krachtigere versie van hun producten. Voor wie het proces wil versnellen en een meer blijvende huidverbetering wil.’
Ook de verpakking is luxueus. In plaats van een gewone pompflacon gaat het meestal om kleine afzonderlijke flesjes of ampullen. ‘Zo kunnen we de stabiliteit garanderen van de actieve bestanddelen, die in hogere concentraties aanwezig zijn dan in klassieke huidverzorgingsproducten’, legt Edouard Mauvais-Jarvis uit. ‘In het geval van de Prestige-kuur verschillen de formules ook van week tot week.’ Ook bij Guerlain zien we dat, en dat wekt ook de nieuwsgierigheid van de gebruiker op: voelt dit flesje anders? Geeft het een ander resultaat? ‘Psychologisch gezien voelt het telkens als je een klein flesje opent een beetje zoals het afvinken van een checklist’, aldus Lisa Mammeri, directeur wetenschappelijke communicatie van Valmont, waar geopteerd werd voor 14 kleine buisjes. ‘Bovendien reizen onze klanten vaak, en zo’n handig formaat garandeert dat je de kuur niet hoeft te onderbreken. Dat zou jammer zijn, want ze combineert 26% van de actieve bestanddelen uit al onze beautytoppers.’
Veel vrouwen trakteren zichzelf op dit soort behandelingen in de aanloop naar een bijzondere gebeurtenis zoals hun bruiloft of die van hun kind. Soms combineren ze het met een bezoekje aan een esthetisch arts. ‘Je hoeft niet te kiezen voor het een of het ander’, zegt Mammeri. ‘Onze klanten willen het beste en kunnen het zich veroorloven. Of je nu minder rimpels wilt, een stralende teint of een strakkere huid, een bezoek aan de dokter kan dat vaak niet allemaal garanderen. Er is de chirurgische ingreep, plus alles wat eromheen zit.’ Wat de wetenschappelijke troef van je product ook is, bij alle kuren wordt benadrukt hoe belangrijk het is om het ook op de juiste manier in te masseren. Dat vergroot de effectiviteit van het product, zolang je het maar regelmatig doet. En het versterkt natuurlijk ook dat gevoel van pure verwennerij.
UITGETEST
Sisleÿa Cure, Sisley, 890 euro voor 4 x 10 ml
Isabelle (52) volgt al meer dan 30 jaar de beautywereld op de voet. Ze heeft een voorkeur voor huidverzorging op basis van natuurlijke ingrediënten, maar is ook niet vies van een chemische molecule die echt werkt.
Belofte: als we ouder worden of als we een moeilijke levensfase doormaken, kunnen onze huidcellen hun energie verliezen. Deze behandeling, gebaseerd op een ontdekking waarmee in 2016 de Nobelprijs voor Geneeskunde werd gewonnen, belooft het regeneratiemechanisme van de huid te stimuleren, waardoor rimpels verminderen en je huid meer dichtheid, elasticiteit en glans krijgt.
Beschrijving: de kuur zit in een koffertje met vier crèmekleurige glazen flacons met een gouden ringetje errond. De formule is fris en melkachtig en identiek gedurende de vier weken. Eenmaal aangebracht op de huid voelt ze rijker aan dan verwacht, wat de aanbevolen massage zeer aangenaam maakt. Je moet het ’s morgens en ’s avonds aanbrengen – 8 pompjes per gebruik – maar desondanks had ik aan het einde van de 28-daagse test nog bijna een hele flacon over. Het comfort is veel beter dan dat van een klassiek serum, zodat ik op sommige dagen geen behoefte heb om er een crème over aan te brengen.
Resultaat: vanaf de eerste dagen heb ik het gevoel dat het werkt omdat mijn huid zelfs een beetje tintelt, al gebeurt dat wel vaker als ik nieuwe producten gebruik. Na acht dagen vind ik dat mijn huid zichtbaar meer straalt. Ook mijn 17-jarige dochter, die meestal iets té eerlijk is, merkt net als ik op dat mijn pigmentvlekken – het gevolg van jarenlang te weinig beschermd in de zon te zitten – duidelijk zijn vervaagd. Na twee weken is mijn huidstructuur strakker en voelt mijn huid ook zachter aan. Ik hoopte ook op de beloofde versteviging en ook al voelt mijn huid best strakker, toch is dat minder merkbaar aan mijn kaaklijn, waar de zwaartekracht helaas punten heeft gescoord. Anderzijds zijn de donkere kringen onder mijn ogen wel minder zichtbaar.
Conclusie: mijn huid is stralender en egaler dan voor de behandeling, het doet ook echt deugd om ’s ochtends zo’n gezonde huid in de spiegel te zien. Minpunt: zo veel verpakking zou vandaag niet meer het idee van luxe mogen oproepen. De magie van dit product zou nog nét iets groter zijn als er ook aan het milieu was gedacht.
Time Master Intensive Program, Valmont, 1110 euro voor 14 x 3 ml
Ilse (52) smeert alles waar ze in gelooft en dat is veel: dag- en nachtcrème, oogcrème, serum…
Belofte: intensieve antirimpelkuur die zorgt voor 30% rimpeldieptereductie. Een jeugdelixir dat hydrateert, verstevigt, regenereert en doet stralen, dankzij vijf actieve ingrediënten. Of zoals Valmont voorspelt: een zichtbaar jonger gezicht in 28 dagen.
Beschrijving: de kuur is verpakt in 14 miniflacons in een feestelijk ogende doos. Het product houdt het midden tussen een serum en een fluid, voelt licht aan en laat zich makkelijk aanbrengen omdat het zo’n fijne emulsie is. Het ruikt fris en dringt snel in. Dat laatste is niet onbelangrijk, want het is de bedoeling om het in twee laagjes aan te brengen. In tijden van thuiswerk geen probleem: eentje voor en eentje na de eerste koffie ’s ochtends. Na het aanbrengen – zo lezen we – vergroot je de effectiviteit door een beetje met je vingers op je gezicht te trommelen. Daarna smeer je ook nog een nacht- of dagcrème.
Resultaat: al na een paar toepassingen merk ik dat mijn huid veel beter gehydrateerd is en er gezonder uitziet. Ook een vers littekentje op mijn wang vaart er wel bij: het geneest opvallend snel. Na twee weken voelt mijn huid veel soepeler aan. Na drie weken zie ik lijntjes vervagen en pigmentvlekjes minder donker worden.
De belofte dat mijn huidtextuur zou verfijnen, klopt. Dat merk ik vooral aan de huid rond mijn mond. Maar wat vooral opvalt, is de kleur van mijn huid: de vaalheid is weg, ik bloos als een jong veulen dat net terug is van een weekje skiën.
Na een maand zouden rimpels 30 procent minder diep moeten zijn. Ik heb de meetlat er niet naast gelegd, maar mijn huid ziet er sowieso gladder en glanzender uit. En vooral: die mooie glow is onbetaalbaar.
Conclusie: verwacht geen facelift, wel een zichtbaar betere huid.
La Cure Orchidée Impériale Black, Guerlain, 1250 euro voor 4 x 15 ml
Ellen (36) heeft geen vaste beautyroutine. Ze reinigt haar huid met micellair water en smeert een dagcrème, als ze eraan denkt.
Belofte: de jeugdigheid van de huid beschermen, verlengen en regenereren. De zwarte orchidee, oorspronkelijk afkomstig uit de Peruaanse Andes, ligt aan de basis van deze verzorging. Ze bloeit slechts drie weken per jaar en heeft zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen. Hierdoor is ze in staat haar stofwisseling aan te passen en levensduur te optimaliseren.
Beschrijving:vier weken is de tijd die de cellen van de opperhuid nodig hebben om zich te vernieuwen. Dat is ook hoelang deze kuur duurt. Ze bestaat uit vier luchtledige flacons, een voor elke week, met telkens een andere formule en werking, van het verwijderen van dode huidcellen in week één tot het voller maken van de huid in week vier.
Resultaat: het gebruik is simpel: eerst je huid reinigen en dan smeren, één keer per dag. De crèmes ruiken heerlijk, voelen zacht aan en trekken snel in de huid. Zelfs voor iemand met weinig tijd en ervaring zoals ik is dit makkelijk vol te houden. Bij elke fase van de kuur hoort ook een ritueel, te vergelijken met yoga voor het gezicht, maar dat schiet er wegens tijdsgebrek weleens bij in. Na het aanbrengen van de kuur wordt aangeraden om dagelijks ook de crème van Orchidée Impériale Black te smeren, maar die zit er niet standaard bij, wat jammer is, gezien de prijs. Ik werk daarom af met de Super Aqua-Emulsion van Guerlain, die ik ervoor ook al gebruikte. Na een week merk ik al een verschil, na twee weken valt het ook mijn huisgenoten op.
Conclusie: het verschil is subtiel, maar zichtbaar. Mijn huid voelt zachter aan, straalt en is gladder dan ooit tevoren. Ik begrijp eindelijk wat men bedoelt met ‘eclat’. De fijne lijntjes op mijn voorhoofd lijken onveranderd.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier