Lokale luchtjes: 4 Belgische parfummerken met een neus voor vernieuwing

Belgische parfummerken
© Getty Images

Op zoek naar een parfum ‘made in Belgium’? Het aanbod nam de laatste jaren aanzienlijk toe. Volg deze 4 merken in hun geurspoor.

1—Bruggenbouwer: Miglot Fragrance Lab

Miglot Fragrance Lab ging van start in 2020. Formula 18 – de jongste van de reeds 21 geuren – mixt sprankelende citrus met sensuele jasmijn en neroli. Oprichter Kristof Lefebre had als kind al een passie voor parfum. Hij studeerde farmaceutische wetenschappen, maar sloot na tien jaar zijn apotheek en schreef zich in aan de parfumschool in Versailles. Miglot ontwikkelt ook huisparfums. Daarnaast lopen er samenwerkingen met onder meer hiphopduo blackwave. en tassenlabel Atelier Feryn.

In een wereld die steeds meer gedomineerd wordt door algoritmes en artificiële intelligentie, wil Miglot fysieke bruggen slaan naar zijn community. ‘Het is dankzij die gemeenschap dat we bestaan’, legt Lefebre uit. ‘We hebben een groep insiders rond ons verzameld met wie we overleggen en die ons helpen bij het bedenken van toekomstige projecten. Voor mij draait het bij het maken van parfums namelijk om luisteren naar wat leeft bij de mensen.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

2—Recht van de rank: MAISON éOLE

In 2021 lanceerde Anne-Sophie Charle Maison Éole, een cosmeticalijn met actieve ingrediënten afkomstig van druiven uit Le Chant d’Éole, de wijngaard van 52 hectare van haar man. Al snel besloot ze om ook parfums te gaan maken. ‘We wilden unieke geuren, ontworpen door meesterparfumeurs uit Grasse’, vertelt de apothekersdochter daarover. Ze trok ontwerper Charles Kaisin aan als tussenpersoon bij de creatie van de twee parfums, geuren die elk op hun manier gelinkt zijn aan de wijnranken.

‘Elke geur vertelt een uniek verhaal, geïnspireerd door de liefde, vrijheid en gelijkheid’, weet Charle. De eerste geur, met delicate bloemige noten en warme houtachtige akkoorden, wordt ook gebruikt in de cosmetica van het merk. De tweede geur werd vorig jaar gelanceerd en brengt de zoete noten van druiven samen met de frisheid van jasmijn, citroen en ylangylang en een zweem van oranjebloesem.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

3—Steengoed: J’EMME

Julie Tinant lanceerde eind 2021 J’Emme, een combinatie van J’aime en Gemme. Het merk verenigt de kracht van plantenextracten met die van edelstenen. ‘Als kind droomde ik ervan om archeoloog te worden’, vertelt Tinant. Het werd echter een studie in digitale communicatie en een carrière van twintig jaar bij verschillende pr-bureaus. ‘Maar ik bleef geboeid door oude stenen.’ Later kwam daar een fascinatie voor kristallen bij én een liefde voor parfum. Zoals veel tieners knipte Julie parfumreclame uit bladen om de muren van haar slaapkamer mee te behangen.

Toen covid haar professionele activiteiten on hold zette, kwam ze op het idee om haar twee passies te combineren. ‘Het doel was om geuren te creëren die rust oproepen of net iets in ons wakker maken.’ Zelf herinnert ze zich nog levendig de emoties die haar allereerste parfum – Anaïs Anaïs van Cacharel – bij haar losmaakte. Ze sprak het Parijse parfumlab Maelstrom aan voor de creatie. De eerste vier geuren zijn gelinkt aan kristallen citrien, amethist, granaat en carneool. Ze bevatten minstens 91 procent ingrediënten van natuurlijke oorsprong en komen in hervulbare flesjes.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

4—Creatieve neus: Laura de Coninck

Na het afronden van een master in de beeldende kunst nam Laura de Coninck ook de pen op als beautyjournalist. ‘Voor mijn werk ontmoette ik heel wat parfumeurs. Het viel me op dat het creatieve proces dat ze doorlopen om geuren te bedenken vergelijkbaar was met de manier waarop ik werk als ik voor een doek sta’, herinnert ze zich.
Een ontmoeting met ‘neus’ Sonia Constant veranderde haar leven. Samen werkten ze aan een tentoonstelling en De Coninck droomde ervan om verder te gaan op dit spoor. Ze kreeg een stage aangeboden bij Givaudan, waar de meester-parfumeur werkt en haar mentor werd. Sindsdien is ze artist in residence bij ’s werelds grootste parfumbedrijf. ‘Daar heb ik de basis geleerd’, legt ze uit. ‘Ik heb er ook een fantastische catalogus met grondstoffen ter beschikking. En Sonia is er altijd om me advies te geven als dat nodig is.’

Eind 2022 vertrouwde Hedgren De Coninck het ontwerp van hun geur toe. Daarnaast hielp ze Nathalie Baeten-Coucke, van lifestylelabel Le Parfum de Nathalie, om haar ideeën om te zetten in geuren. De eerste, La F, is een oriëntaalse ambergeur, de tweede, Nathal 02, doet denken aan frisgewassen lakens. Dit najaar presenteert Laura een nieuwe geur, speciaal gecreëerd voor het KMSKA.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content