De Belgian Beauty Awards: dit zijn de beste beautyproducten van het afgelopen jaar
Een spray die jeuk meteen wegneemt, een verzorgend douchekapje, een 3D-geprinte mascaraborstel, een Belgisch alternatief voor deo… uit een lange lijst inzendingen koos Knack Weekend de beste beautylanceringen van het voorbije jaar. Dit zijn de finalisten en de winnaars.
Op 19 maart deelden Knack Weekend en Le Vif Weekend samen met Feeling en Gael voor het eerst de Belgian Beauty Awards uit. De uitreiking vond plaats bij Fondation CAB in Brussel. De elf awards gingen naar de crème de la crème van de beautylanceringen van vorig jaar, producten die naast vernieuwend ook gewoon goed zijn. In elke categorie werden uit een shortlist drie finalisten geselecteerd. Een professionele jury bepaalde de winnaars.
In de jury: beautyjournaliste Franciska Bosmans van Knack Weekend, beautyjournaliste Sanne De Lee van Libelle, chef lifestyle Judith Hendrickx van Flair, chef mode & beauty Els Keymeulen van Feeling, beautyjournaliste Emilie Sadre van Femmes d’Aujourd’hui, beautyjournaliste Isabelle Willot van Le Vif Weekend en voorzitter Fabienne Willaert, uitgever van Knack Weekend en Le Vif Weekend.
Best Perfume for Women
WINNAAR
Nomade van Chloé
Het modehuis weet wat (veel) vrouwen willen: bloemige, vrouwelijke, een tikje verleidelijke geuren die bij elke gelegenheid passen. Deze bloemige chypre is een mooie uitbreiding op zijn parfumcollectie. Parfumeur Quentin Bisch combineerde mirabelpruim, eikenmos en fresia in een geur die zachtheid met kracht mixt en voor vrijheid staat.
FINALISTEN
Girls Can Do Anything van Zadig & Voltaire
Een geur voor de millennial: zwaar en zoet, met een empowerende naam, in een flacon met een knipoog. Het modelabel ziet het parfum als een feministisch statement en toverde een fougère, een traditionele mannengeur, om tot een vrouwelijke versie. Met naast de klassieke fougère-ingrediënten eikenmos, tonkaboon en geranium ook roos, aldehyden, peer, bergamot, oranjebloesem, witte muskus en ambroxide.
Tonka 25 van Le Labo
Het New Yorkse nichehuis werkte, wars van alle trends, meer dan drie jaar aan zijn zeventiende geur. Het wilde Atlascederhout, een van zijn favoriete ingrediënten, helemaal tot zijn recht laten komen. Het kreeg daarvoor het gezelschap van tonkaboon, oranjebloesem, styraxhars en muskus. Het resultaat is donker, warm en crèmig en doet het goed op zowel een vrouwen- als een mannenhuid.
Best Perfume for Men
WINNAAR
Orage van Louis Vuitton
Het luxehuis lanceerde vorige lente zijn eerste vijf mannenparfums, die net als de vrouwengeuren geïnspireerd zijn door (imaginaire) reizen. Meesterparfumeur Jacques Cavallier Belletrud werkt in alle vrijheid met de fijnste natuurlijke ingrediënten aan elegante composities. Orage is een subtiele houtgeur die de band tussen man en aarde symboliseert. Met onder meer iris, patchoeli, bergamot en vetiver.
FINALISTEN
Imperial Crown van Thameen London
Het Britse nichehuis, beschikbaar bij Senteurs d’Ailleurs, laat zich voor zijn uniseks parfumextracten inspireren door exclusieve juwelen. Imperial Crown refereert aan de kroon die koningen en koninginnen bij hun kroning droegen en is een ode aan wierook, die bij kroningen rijkelijk werd gebruikt. Met elemi, zwarte peper, Schinus molle, leer, patchoeli en Guaiac-hout.
Acqua di Giò Absolu van Giorgio Armani
Armani bewijst dat een iconisch parfum een geslaagde interpretatie kan krijgen die anders ruikt dan het origineel, maar hetzelfde universum deelt. Parfumeur Alberto Morillas creëerde een viriele, warme geur door mariene geurnoten te combineren met naar hout geurende patchoeli uit Guatemala. Minder aqua, maar nog altijd heerlijk zomers.
Best Skincare
WINNAAR
Atoderm SOS Spray van Bioderma
Deze handige spray speelt in op de nichemarkt van de jeukende huid. Slim, aangezien steeds meer mensen een atopische huid of allergieën hebben. De formule met Skin Relief-technologie en kalmerend enoxolone belooft binnen de minuut jeuk te kalmeren, te hydrateren en de verzwakte huidbarrière te versterken. Het anti-jeukeffect houdt zes uur aan.
FINALISTEN
Capture Youth Glow Booster van Dior
Capture Youth past mooi binnen de gepersonaliseerde skincaretrend. Vijf serums helpen bij verschillende huidproblemen (een vale teint, roodheid, verslapte huid, minder volume, een vette huid) en combineren met de antioxidantcrème. De mix & match-producten beloven ook ouder- domstekenen als fijne lijntjes en huidverslapping uit te stellen.
Dramatically Different Hydrating Jelly van Clinique
Clinique combineert met deze olievrije watergel een innoverende, goed voor elke huidtextuur met het hippe huidthema pollutie. De lichtgewicht formule met hyaluronzuur en komkommerextract trekt meteen in de huid en belooft haar vochtbarrière te versterken. De Clean Shield-technologie helpt beschermen tegen vervuiling. Een geslaagde uitbreiding van het driestappenplan.
Best Haircare
WINNAAR
Thermal Treatment Wrap van Ikoo
In het zog van de gezichtsmaskerhype duikt een nieuwe haarmaskergeneratie op. De Thermal Treatment Wrap is als een sheet mask voor het haar: het kapje is gevuld met een herstellend masker dat opwarmt zodat de ingrediënten beter in het haar kunnen dringen. Of hoe je je badkamer omtovert in een wellnesscenter.
FINALISTEN
The Hair Temple Elixir Collection Shampoo & Conditioner van Rituals
Rituals laat klanten hun eigen shampoo en conditioner samenstellen. Ze kiezen uit twee geconcentreerde elixirs die worden toegevoegd aan een siliconenvrije basisformule met hun favoriete Rituals-geur. De elixirs spelen in op specifieke behoeftes: glans, volume, een gezonde hoofdhuid, steile lokken…
Phytocolor Box Permanent Color-Treatment van Phyto
Phyto wil met zijn thuiskleuring een salonervaring in de badkamer creëren. Professionele extraatjes als een haarverfkwast en beschermende crème voor het gezicht zorgen voor minder geknoei. De formule bewijst dat natuurlijk ook voor een rijke kleur en 100% grijsdekking zorgt dankzij zeven in plaats van de gebruikelijke drie tot vier pigmenten. De formule is vrij van ppd, resorcinol en ammoniak en dus zacht voor haar en hoofdhuid.
Best Make-up
WINNAAR
VisionAiry Gel Lipstick van Shiseido
Het Japanse cosmeticamerk gaf zijn volledige make-uplijn een grondige make-over, van tijdloze packaging tot innoverende, lichte formules. Zoals deze gellipstick met Triple Gel Technology: dankzij het trio agar, klei en copolymeergel combineren hoge concentraties pigment en water tot een comfortabele, hydraterende formule die uren blijft zitten en lippen in een rijke kleur hult.
FINALISTEN
Scandal Lash Extreme Volume Mascara van BE Creative Make-up
Het mascaraborsteltje bepaalt grotendeels het effect op je wimpers. Het Belgische make-upmerk koos voor een zacht gebogen exemplaar waarmee je geleidelijk volume kunt opbouwen en wimpers krult en verlengt. Ook de inktzwarte formule met geldeeltjes helpt volume te creëren door een zachte film rond elk haartje te leggen. Dat alles zonder klonteren.
Touche Eclat All in One Glow Foundation van Yves Saint Laurent
Deze foundation voelt even comfortabel en hydraterend aan als een dagcrème, maar dekt onberispelijk. De luchtige, olie- en parelmoervrije formule zorgt voor een natuurlijke teint met een mooie glow. Een Instagramfilter in een tube.
Best Innovation
WINNAAR
Le Volume Révolution de Chanel
Het modehuis introduceert een 3D-geprint mascaraborsteltje in samenwerking met de Franse start-up Erpro 3D Factory. Daarin zitten kleine honingraatholtes die mascara vasthouden en geleidelijk, met elke haal, vrijgeven zodat je mooi volume kunt opbouwen. Je hoeft de borstel bovendien niet opnieuw in de tube te dopen om beide ogen op te maken.
FINALISTEN
Pschitt Magique Corps van Garancia
Een magische peeling voor het lichaam die mooi past binnen het gamma verrassende texturen van het Franse apothekersmerk. De voor 98% natuurlijke formule met kokosnoot, eucalyptusblaadjes en groene koffie reinigt, haalt zonder korreltjes of zuren dode huidcellen weg en maakt de huid gladder en zachter in slechts dertig seconden.
My Rouge G de Guerlain
Guerlain deelde zijn iconische lipstick met ingebouwd dubbel spiegeltje op in lipsticknavullingen en hulzen met verschillende prints zodat je je lippenstift kunt personaliseren. Kiezen kon vorig jaar uit 30 tinten en 15 cases, meer prints volgen.
Best Conscious
WINNAAR
Made for All Gentle Body Wash van Kiehl’s
Met deze zachte douchegel voor het hele gezin slaat Kiehl’s een meer duurzame weg in. De flacon bestaat uit 100% gerecycleerd materiaal, de formule bevat 95% natuurlijke ingrediënten, waaronder duurzaam geteelde aloë vera, en is 100% biologisch afbreekbaar.
FINALISTEN
Source Essentielle van L’Oréal Professionnel
Met deze veganistische, voor 80 tot 100% natuurlijke haarverzorging in navulbare flacons bewijst het kappersmerk dat professionele salonproducten perfect kunnen samengaan met een groenere aanpak. Zo beperkt de vierkante, stapelbare vorm van de shampooflesjes de hoeveelheid plastic die ervoor nodig is en kunnen er meer per keer van worden vervoerd. Twee keer shampoo laten bijvullen in het salon bespaart 28 gram plastic, of één fles.
Humble Brush van The Humble Co.
Deze tandenborstel uit duurzaam geteeld bamboehout is niet alleen beter voor het milieu dan een plastic exemplaar, want volledig afbreekbaar op de borstelhaartjes na, het merk steunt via de verkoop ervan ook projecten voor kinderen in nood.
Best Budget
WINNAAR
CeraVe
Het Amerikaanse apothekersmerk, ontwikkeld met dermatologen, maakt hydraterende, parfumloze formules voor een klein prijsje. De mix van ceramiden, hyaluronzuur, glycerine en bestanddelen die vocht in de huid helpen houden belooft de (verzwakte) huidbarrière te versterken. Dankzij de gepatenteerde Multi-Vesicular Emulsion-technologie worden de ingrediënten geleidelijk aan vrijgegeven, waardoor de huid 24 uur lang comfortabel aanvoelt.
FINALISTEN
INSTA-lijn van Rimmel London
Een collectie highlighters, correctors, contourproducten en fixerend poeder voor de selfiegeneratie. Ze zijn makkelijk in gebruik en beloven een stralende, egale teint, zowel bij daglicht als onder de flits van een smartphonecamera. Ook handig voor drukbezette vrouwen die geen vijf uur per week besteden aan selfies maken.
Multimasking-maskers van Yves Rocher
Deze vier kleine tubes, elk goed voor vijf maskerbeurten, combineer je naargelang de noden van je huid. Eerst een scrub, dan het zuiverende masker op de T-zone, hydratatie op de wangen of het masker voor een stralende teint op het hele gezicht. De vegan formules zijn vrij van kleurstoffen en minerale oliën.
Best Made in Belgium
WINNAAR
Deo Wash en Deo Scrub van Oy
Apotheker Inge Louf ontwikkelde een alternatief voor deodorant dat het zweetproces niet onderbreekt. De bioafbreekbare formules blokkeren geen transpiratie, maar beloven je wel 24 uur lang zweetgeurvrij te houden door de huidbacteriën die onfrisse geurtjes veroorzaken te neutraliseren.
FINALISTEN
SelfGel Starter Kit van ProNails
Deze kit met ledlamp voor thuisgebruik belooft een gelmanicure van salonkwaliteit die tien dagen houdt. Ze bevat alle tools om zelf een langhoudende manicure aan te brengen én veilig te verwijderen. Handig voor vrouwen die geen tijd hebben om naar het nagelsalon te gaan.
Coup d’Excellence DNA Elixir van Nannic
Cosmeticamerken rekenen steeds vaker op pro- en prebiotica om de huid gezond te houden. Nannic stopt Lactocaccus Lactis Probioticum in dit hoog geconcentreerde probiotische serum om de herstelfunctie van de huid te verbeteren. Verder belooft het serum met 43% actieve ingrediënten een verbeterde vochtbalans, een stralende teint, een jonger ogende huid en bescherming tegen pollutie.
Best Iconic
WINNAAR
L’Interdit van Givenchy
Deze geur is een nieuwe interpretatie van het parfum dat Hubert de Givenchy voor Audrey Hepburn creëerde. (Toen hij het in 1957 wilde commer- cialiseren, antwoordde ze naar verluidt: “Je vous l’interdis!”) De originele bloemige aldehyde is een bedwelmende witte bloemengeur geworden met oranjebloesem, jasmijn, tuberoos, vetiver en patchoeli. Ook de flacon is een hommage aan het origineel en in het doosje prijkt de handtekening van de ontwerper. Dat Rooney Mara, het gezicht van de geur, oogt als een moderne Hepburn is mooi meegenomen.
FINALISTEN
L’Huile Prodigieuse Riche van Nuxe
De befaamde droge olie kreeg een nog rijker zusje voor de erg droge huid. De mix van zeven plantaardige oliën zit in een handige spray, is vrij van siliconen, minerale oliën en bewaarmiddelen en voelt niet vet aan. Aan de exotische vakantiegeur van het origineel werd niet geraakt.
Moisture Surge 72-Hour Auto-Replenishing Hydrator van Clinique
Deze vernieuwde dorstlesser voor de (gedehydrateerde) huid belooft nu 72 uur onafgebroken hydratatie, ook als je je gezicht wast. De lichte gelcrème met hyaluronzuur, geactiveerd aloëwater en cafeïne is een plezier om te smeren en wordt snel opgenomen.
Editor’s Favorite
Idéal Soleil Solar Protective Water SPF30 van Vichy
Veel mensen houden niet van het plakkerige gevoel van zonnecrème. Dankzij dit beschermende water hebben ze geen excuus meer om niet te smeren. De bi-faseformule versmelt met de huid en voel je niet zitten. Ze beschermt niet alleen tegen de zon, maar komt in drie varianten met elk een andere plus: een hydraterende, eentje die het bruiningsproces optimaliseert en een formule vol anti-oxidanten om vroegtijdige huidveroudering te bestrijden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier