De beautytrends voor 2018: als je er maar gezond uitziet
Alles kan beter. Wie dacht alle beautytrucs al te kennen, heeft het mis. 2018 brengt heel wat nieuwe ideeën. Onthoud dit: glow is het sleutelwoord.
MAKE-UP
Van glow tot holo
De trend: Glans is terug. Mat kan nog, maar minder voor foundation, eerder voor lipstick, want lippen in een uitgesproken tint zijn nu eenmaal hét handelsmerk geworden van trendy dertigers. Ook de ongebreidelde fonkeling is terug, met dank aan sociale media. Het effect van de perfecte foto kun je nu ook bekomen dankzij ‘holografische’ beautyproducten. Sticks, gloss, lovertjes of een topcoat voor de nagels zorgen voor de gewenste weerkaatsingen, waardoor de kleur verandert volgens de invalshoek van het licht, een beetje alsof we onszelf door een prisma zouden bekijken.
Producten: Maybelline en Urban Decay komen met paletten in alle kleuren van de regenboog. Half februari zal Maybelline haar ‘fantasy-gamma’ aanvullen met kits voor lippen met python- effect, het resultaat van oplichtende lip shadow in combinatie met gekleurde primer. Ook op de catwalk, tijdens defilés waar bijvoorbeeld M.A.C de make-up verzorgde, zag je de trend al. Uiteraard zal dit nog vaak in de toekomstige collecties van M.A.C opduiken, al zal de nadruk eerder liggen op glow dan op holo.
De softe variant: De techniek is een afgeleide van strobing, een verbeterde versie van contouring, wat razend populair werd dankzij Kim Karda- shian. Met foundationscreëer je licht en schaduw om zo je gezicht te shapen. Deze ondefinieerbare touch die niet opvalt, maar de teint wel jeugdigheid en frisheid geeft, zal centraal staan in de collectie Météorites Glow with Love van Guerlain. Yves Saint Laurent breidt het gamma Touche Eclat uit met All-in-One Glow, een nieuwe foundation op waterbasis die zo handig is dat een spiegel niet eens nodig is bij het aanbrengen. Givenchy gaat voor glans met Teint Couture Cushion Glow. Dit product bevat twee parelmoernuances, wit en roze, die met een eenvoudige druk worden gemengd. Bij Dior besliste Peter Philips om de getinte lippenbalsem Dior Lip Glow onder de loep te nemen. Naast nieuwe tinten creëerde hij ook nieuwe finishes: een zachte matte en een holo glow die de mond net genoeg laat sprankelen.
HAAR
Gehecht aan de vlecht
De trend: Vlechten blijven het goed doen. Nu eens zijn ze losjes en ongedwongen, dan weer gesofisticeerd, zoals deze vijfstrengenvlecht op het defilé van Jil Sander.
Het internet wemelt van de tutorials en ook de merken komen met speciale producten om deze nieuwe kapselrage in goede banen te leiden.
Producten: L’Oréal Paris zet met Stylista een nieuw gamma stylingproducten in de markt en ging voor #braids in zee met Instagram-hair queen Kirsten Zellers. Droogshampoo-specialist Batiste adviseert zelfs om zijn bestseller te gebruiken als een lak om het haar lok per lok voor te bereiden op het vlechten en om er na afloop je kapsel ook nog eens mee te fixeren.
HUID- & HAARVERZORGING
A la carte
Haar: Maatwerk is er trouwens ook voor onze haardos. Voortaan kunnen we door middel van toevoegingen een shampoo of masker op maat laten maken na een diagnose in een L’Oréal Professionnel-kapperszaak. De boosters en concentraten uit het Fusio Dose-gamma van Kérastase kunnen we zelfs meenemen naar huis, om ons haar in onze eigen badkamer te trakteren op een geïndividualiseerde kuur. Of ons haar nu onhandelbaar, beschadigd, fragiel dan wel gekleurd is, er is een oplossing voor elk probleem. En we hebben het gevoel dat we een hoogstpersoonlijk ritueel uitkienen en perfect tegemoet- komen aan wat we op dat moment wensen of nodig hebben. De achterliggende gedachte is dat zowel onze huid als ons haar reageert op de seizoenen, op onze leeftijd, op onze gezondheidstoestand, op vermoeidheid.
Huid: Ook skincare wordt steeds persoonlijker. Zo breidt Dior het gamma Capture gevoelig uit. Het nieuwe Capture Youth wil jonge vrouwen vanaf 25 jaar helpen om huidveroudering aan te pakken nog vóór die zich aandient. De basis- crème is voor iedereen identiek en wordt aangevuld met doelgerichte, à la carte te gebruiken serums om de teint opnieuw te laten stralen of te matteren, roodheid te kalmeren, de huid meer volume te geven of te liften.
BEHANDELING
Snel gepiept
Wenkbrauwen. Vorig jaar al doken er opvallend veel producten op om je wenkbrauwen te accentueren en in vorm te brengen. Wie dat liever niet zelf doet, kan terecht bij een schoonheidsspecialiste voor shapen en kleuren. De perfecte vorm is je natuurlijke vorm, maar dan netjes bijgewerkt en indien nodig bijgekleurd. Bij Benefit Brow Bar in de vestigingen van Inno in Antwerpen, Gent en Brussel kun je zonder afspraak terecht voor een snelle behandeling. Benefitcosmetics.com
Verzorging. Wie gehaast is, kan even binnenspringen in de fonkelnieuwe Open Spa van Clarins in Brussel: 30 minuten volstaan voor een beautyflashritueel dat haast als bij toverslag – weliswaar na een volledige reiniging en mits een streepje make-up – komaf maakt met een doffe teint en met vermoeide trekken. In de winkel zijn alle producten van het merk te koop om het resultaat nadien thuis te bestendigen. Er is ook een afgesloten behandelcabine voor meer uitgebreide gelaats- en lichaamsverzorgingen.
HUIDVERZORGING
Lenteschoonmaak
Detoxen – een randverschijnsel van de healthy is the new sexy-trend en erg welkom na de vele excessen van de feestdagen – gaat een fraaie toekomst tegemoet. Detoxen doen we niet alleen via wat we eten en drinken, maar ook via onze huid. Voor elk huidprobleem is er een scrub, zo bewijst onder meer L’Oréal Paris met een nieuw gamma scrubs op basis van suiker en met uitsluitend natuurlijke ingrediënten. Zowel bij Garnier als bij Talika belooft het sheet mask met steenkool om af te rekenen met de negatieve impact van vervuiling. Omdat er in de vezels van de stof duizenden minuscule zuurstofbelletjes zitten, gaat het masker van Talika zelfs bruisen wanneer het in aanraking komt met de huid. Behalve actieve kool van bamboe bevat de formule ook probiotica-extracten, een van die andere grote trends in cosmeticaland. Met het oog op een nóg grondigere reiniging van de huid zal Clinique midden maart een radicale productentandem uitbrengen om in zeven dagen tijd komaf te maken met zwarte puntjes: een scrub in combinatie met een ‘extractor’. Dankzij het opwarmende effect van de formule zouden zwarte puntjes zich vlotter laten verwijderen.
LICHAAM
Fit en gezond
We kunnen ons er maar beter bij neerleggen: bad girls à la Kate Moss die in het begin van deze eeuw furore maakten, zijn out. Vandaag ben je in topvorm en dat mag gezien worden op sociale media. Gaan we toch een keer uit de bocht? Dan is het zaak om nadien zo weinig mogelijk schuldgevoelens te hebben. Onszelf het leven makkelijk maken, dat is wat telt. Een bewijs daarvan is het nagelnieuwe puntensysteem WW Flex van Weight Watchers met meer dan 200 ‘zero Points voedingsmiddelen’: eieren, maïs, allerlei soorten vis, zeevruchten, magere natuuryoghurt, boontjes…
Het beroemde afslankprogramma pakt nu ook uit met ‘foodboxen’: die bevatten ingrediënten en recepten voor drie of vier dagen en zijn geknipt om in gang te schieten en vertrouwd te raken met het systeem.
Om het effect te boosten, lanceerde Oenobiol, baanbreker in voedingssupplementen, onlangs een nieuwe cocktail van ingrediënten van plantaardige oorsprong (granaatappelpitolie en wakame). Drie capsules per dag volstaan naar verluidt om het dagelijkse energieverbruik van het lichaam met liefst 400 kcal te verhogen en om vet te verbranden door de lever te stimuleren.
Voor die lever is er trouwens nóg goed nieuws: in februari is er weer Tournée Minérale, de uitdaging die vorig jaar voor het eerst werd gelanceerd door de Stichting tegen Kanker. Van een hele maand zonder alcohol worden we niet alleen fitter, ook de kwaliteit van onze slaap vaart er wel bij, dat is bewezen.
Boost Minceur, Oenobiol, 54,90 euro voor 90 capsules.
Food Box Weight Watchers, vanaf 59 euro voor drie dagen voor 2 personen.
MAKE-UP
Iedereen make-up artist
Verzorging en make-uproutines worden steeds meer op maat gemaakt. In make-up is het codewoord tone tuning. Vooral de jongste generatie vrouwen zweert bij een perfecte teint en werkt eerst elke onvolkomenheid apart weg en brengt dan pas foundation aan, die overigens in steeds meer tinten te krijgen is. Vinden we nog niet wat we zoeken, dan reikt Lancôme ons vier tinten vloeibare highlighter in limited edition aan. Het hoogglanzende product rijmt perfect met de glow-trend (zie p. 29) en maakt het mogelijk om met behulp van een druppel onze eigen vloeibare foundation te customizen en een champagnekleurige, rozige, gouden of bronzen gloed te geven.
HAAR
Pink hair, do care!
Het Londense East End en andere hippe buurten in het buitenland worden al langer opgevrolijkt met kleurrijke kapsels, maar ook steeds meer klanten bij de Belgische kapper willen subtiel roze geverfde puntjes in hun haar of laten het volledig paars, groen, lila of blauw kleuren. Het kleur-het-zelfgamma Colorista van L’Oréal Paris bleek vorig jaar een groot succes en breidt in april uit met een gekleurde, makkelijk uitwasbare gel. Bij de kapper doen metallic glans en pastels het deze lente en zomer goed met onder meer Color Addict Shimmer van L’Oréal Professionnel, Color Fresh Create van Wella Professionals en SEQ Pastels en Metallic Balayage van Redken. Is een felle kleur niets voor jou? Redken lanceert ook 50 Shades of Grey, mocht je je lokken grijs willen laten kleuren voor moeder natuur daarvoor zorgt.
BEHANDELING
Groen blijft het goed doen
Natuurlijk, ecologisch, clean… Noem het hoe je wil, groene cosmetica blijft booming business en schudde het geitenwollensokkenimago allang van zich af. Meer nog, steeds meer grote namen, voornamelijk uit de L’Oréal-groep, varen (al dan niet tot ergernis van écht groene beautymerken) mee op die groene stroom en lanceren natuurlijke(re) formules. Garnier komt met een 90% natuurlijke BB-crème en het voor 98% natuurlijke multi-inzetbare haarmasker Fructis Hair Food. Het Botanicals-gamma van L’Oréal Paris breidt uit met een shampoo, conditioner en pre-shampoo-olie vol duurzaam geteelde lavendel. Kérastase voegt producten voor beschadigd haar toe aan zijn 99% natuurlijke lijn Aura Botanica, Matrix biedt verzorging voor gekleurd haar aan zijn Biolage R.A.W-gamma. Vrij revolutionair voor de traditionele kapperswereld zijn het 100% natuurlijke haircaregamma La Source en de kleuring Botanea, die L’Oréal Professionnel respectievelijk in mei en juni lanceert.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier