Apart geurtje: de opkomst van nicheparfums

© iStock

Op zoek naar een geur die écht bij je past? Misschien ontdek je hem wel bij een van deze acht nichehuizen, die elk op hun eigen manier originele geuren creëren die je neus iets meer uitdagen dan de vijfde versie van een klassieker.

1. Parfum d’Empire: planten in de kijker

Het verhaal: Marc-Antoine Corticchiato, doctor in de chemie, studeert voor parfumeur aan het ISIPCA in Versailles, leidt een onderzoekslab naar extractiemethodes en planten die in parfum worden gebruikt en zet een lab op waar parfums worden ge- creëerd. In 2002 richt hij Parfum d’Empire op, zijn eigen parfumhuis. “Ik wilde mijn eigen zin kunnen doen en ten volle met matières premières kunnen werken.” Intussen zijn er veertien geuren.

Anders, want: Corticchiato kent als wetenschapper natuurlijke matières premières als geen ander en verwerkt ze in veelal zware, maar altijd heldere geuren, vaak geïnspireerd door de geschiedenis.

Onze favoriet: Corsica Furiosa, 130 euro voor 100 ml EDP, verkoopinfo via viak.be. De Corsicaan bottelde zijn geliefde thuisland in een kruidige groene geur met o.a. een vleugje eau de vie, népita (de plaatselijke munt), tomatenblad en mastiek.

2. La Parfumerie Moderne: de geur van een luxehotel

Het verhaal: Philippe Neirinck groeit als telg van een hotelfamilie letterlijk op in hotels. Als kind ontdekt hij in een suite van een verlaten hotel een vergeten parfumflacon van een Indische prinses. Als door parfum gepassioneerde volwassene ontstaat het idee die seringengeur te herinterpreteren. Zijn eerste geur Désarmant én La Parfumerie Moderne zijn geboren. Elk van de vijf geuren is een herinnering aan een oud luxehotel. “Elk hotel had vroeger een specifieke geur; van schone was, koffie, gepoetste schoenen aan de kamerdeur…”

Apart geurtje: de opkomst van nicheparfums
© Foto Yves De Lobelle

Anders, want: oude, The GrandBudapest-achtige hotels als inspiratiebron leiden tot een tikje retro huidgeuren met een moderne twist.

De favoriet: Désarmant, 160 euro voor 100 ml EDP, verkoopinfo via viak.be. Een geraffineerde ode aan de sering met o.a. kaneel, roos, osmanthus, vanille en benzoë. Pour la petite histoire: Neirinck zocht en vond de Indische dame, maar de dag voor hun ontmoeting overleed ze helaas.

3. Maison Trudon: kaarsenmaker wordt parfumhuis

Het verhaal: Geurkaarsen en parfums, het lijkt een logische combinatie. Toch duurde het tot dit najaar voor Cire Trudon, dat sinds eind 18de eeuw geurkaarsen maakt, een parfumlijn lanceerde. Maison Trudon heeft niets te maken met de kaarsen, maar is, geïnspireerd door de Franse geschiedenis, ingedeeld in drie thema’s: royals, religie en revolutie. Directeur de création Julien Pruvost noemt de vijf geuren subversief en modern en schakelde drie parfumeurs in die al geurkaarsen voor hem creëerden: Antoine Lie, Yann Vasnier en Lynn Harris. De uniseks parfums bevatten zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten.

Anders, want: dit Parijse huis speelt op een moderne, clevere manier met de geschiedenis van zijn stad en land.

Onze favoriet: Olim, 185 euro voor 100 ml EDP, bij Senteurs d’Ailleurs in Brussel. Harris liet zich inspireren door de eerste vier registers van het oude Parijse parlement voor deze elegante, kruidige geur met lavendel, anijs, roze peper, kruidnagel, mirre en muskus.

4. Frapin: van cognac naar parfum

Het verhaal: Béatrice Cointreau, de directrice van Cognac Frapin, ruikt geregeld aan cognac op haar pols omdat ze hem niet altijd kan degusteren. Daaruit ontstond het idee van een parfum, geïnspireerd op de geur en kleur van het drankje. Intussen zijn er negen geuren, gecreëerd onder de artistieke leiding van David Frossard, die “de identiteit van ons merk, onze geschiedenis en ons erfgoed reflecteren.”

Anders, want: de cognacgeschiedenis van de familie is nooit ver weg, van het familieschild op elke flacon, over de houten dopjes die verwijzen naar cognacvaten tot de inspiratie. Bovendien vertonen de productieprocessen van cognac en parfum verschillende overeenkomsten.

Onze favoriet: 1270, 125 euro voor 100 ml EDP, verkoopinfo via viak.be. Een aromatische ode aan cognac met o.a. gekonfijte appelsien, hazelnoot, druif, pruim, cacao, tonka- en koffieboon. De naam verwijst naar het jaar waarin de Frapinfamilie zich vestigde in het Château de Fontpinot in Segonzac.

Vroeger was het simpel: vrouwen van een bepaalde leeftijd droegen Angel, hun man Caron. Nu willen mensen een unieke olfactieve stempel

1. The Different Company: eens iets anders met roos

Het verhaal: Luc Gabriel, designer Thierry de Baschmakoff en parfumeur Jean-Claude Ellena besluiten in 2000 een hedendaags parfummerk op te richten met innovatieve geuren van hoge kwaliteit. “De elegantie in de flacons is de signature van het merk”, aldus CEO Gabriel. Alles gebeurt met respect voor het milieu. Zo zijn alle door Baschmakoff ontworpen flacons navulbaar.

Anders, want: de 28 moderne, verrassende geuren zijn gemiddeld 96% natuurlijk en worden door de beste neuzen in de business samengesteld. Het merk gebruikt platgebruikte ingrediënten als iris en roos op een totaal andere manier.

Onze favoriet: Osmanthus, 146 euro voor 100 ml EDP, o.m. bij Senteurs d’Ailleurs in Brussel. Jean-Claude Elena creëerde deze bloemengeur na een bezoek aan de Verboden Stad in China toen de bloem nog niet vaak opdook in parfum. Met o.a. bergamot, osmanthus, roos, muskus en castoreum.

2. Laboratorio Olfattivo: niche on a budget

Het verhaal: De Italianen Daniela Caon en Roberto Drago houden zoveel van nicheparfums dat ze in 2009 een eigen project beginnen: een collectie van uniseks eau de parfums. Naast de vijftien geuren zijn er ook roomsprays, zeep, douchegel en bodylotion. Creatief directeur Drago vraagt (vaak) jonge, up-and-coming parfumeurs ‘emotionele ervaringen’ in een geur te gieten die een verhaal vertelt.

Apart geurtje: de opkomst van nicheparfums
© Foto Yves De Lobelle

Anders, want: het parfumhuis wil betaalbare parfums met hoogstaande ingrediënten aanbieden die je neus verrassen.

Onze favoriet: Cozumel, 98 euro voor 100 ml EDP, o.m. bij Necessities in Antwerpen. Parfumeur Marie Duchêne creëerde een aromatische, mannelijke geur die doet denken aan de Mexicaanse zon, kruiden en de intieme geur van een mannenhuid. Met Vietnamese basilicum, salie, blonde tabak, Indiaanse hennep, amber, wierook en tonkaboon.

3. James Heeley: Parijse chic met een Britse touch

Het verhaal: De Brit James Heeley studeerde filosofie en rechten in Engeland en grafisch design in Parijs, maar werd uiteindelijk designer en autodidact parfumeur. Zijn eerste geur, Menthe Fraîche, kwam uit in 2006. “Ik was net bezig met mijn eigen designlijn met deco-objecten, meubels en verlichting en ik vond dat er een geur bij hoorde.”

Anders, want: de Brit werkt volgens de traditionele Franse parfumerie, maar drukt een moderne stempel op elk parfum. Zijn kenmerk? “In elk van mijn geuren zit een frisse noot.” Die quirky mix zou je typisch Brits kunnen noemen.

Onze favoriet: Verveine d’Eugène, 139 euro voor 100 ml EDP, o.m. bij Senteurs d’Ailleurs in Brussel. Frankrijk meets Engeland in dit frisse parfum. Verveine was de favoriete geur van Eugène Bonaparte, zoon van Napoleon III, die in Engeland in ballingschap was. Fris en elegant met kardemom, rabarber, citroenverbena, jasmijn en witte muskus.

4. Zarkoperfume: Deens minimalisme

Het verhaal: “Ik wilde een geur creëren die het klimaat, de natuur en de esthetiek van Scandinavië bottelt”, aldus oprichter Zarko Ahlmann Pavlov. Dus leerde hij in zijn eentje – met behulp van een neus – hoe je parfums maakt en toverde zichzelf om tot de enige Deense parfumeur die zijn geuren maakt en bottelt in eigen land. Zijn zeven parfums zijn clean en minimalistisch, net als Deens design. Ze zijn nooit overweldigend, maar creëren een tweede-huid-effect dat je hygge zou kunnen noemen.

Anders, want: Zarko stopt graag moleculen in zijn geuren die voor dat cleane effect zorgen en op elke huid anders ruiken.

Onze favoriet: Ménage à Trois, 109 euro voor 100 ml EDP. Drie muskusmoleculen spelen een intiem spel op je huid. Met ook een vleugje frisse watermeloen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content