'Ik wist al snel dat ik in de beautysector zou werken. Van jongs af aan gaf ik mijn vriendinnen make-overs en op latere leeftijd ging ik naar de kappersschool. Een job als kapper leek me niet creatief genoeg, dus trok ik na het middelbaar naar Milaan om visagie te studeren aan de MUD Studio. Tegenwoordig moeten MUA's (afkorting van make-up artieste, nvdr) zowel haar als make-up kunnen, dus dat speelt in mijn voordeel.'
...

'Ik wist al snel dat ik in de beautysector zou werken. Van jongs af aan gaf ik mijn vriendinnen make-overs en op latere leeftijd ging ik naar de kappersschool. Een job als kapper leek me niet creatief genoeg, dus trok ik na het middelbaar naar Milaan om visagie te studeren aan de MUD Studio. Tegenwoordig moeten MUA's (afkorting van make-up artieste, nvdr) zowel haar als make-up kunnen, dus dat speelt in mijn voordeel.''Ik ga steevast voor een glanzende huid met een frisse uitstraling. Een mat effect probeer ik te vermijden, dat ziet er allesbehalve gezond uit. Wanneer de klant toch zo'n look eist, probeer ik te zoeken naar een gulden middenweg. Ondertussen heb ik genoeg ervaring om op mijn strepen te staan en te zeggen waar ik achter sta.''Soms voel je aan dat er dat er geen ruimte is om eigen ideeën door te drukken. Dan is het een kwestie van loslaten en gewoonweg uitvoeren wat de klant eist. Niet elke dag kan de creatiefste dag van mijn leven zijn. Al vind ik het leuker wanneer ik mijn eigen accent erin kan leggen.' 'Ik ben absoluut een voorstander van naturel. Zowel bij mijn klanten als bij mezelf. Voor een make-over heb je niet per se veel producten nodig. Kleine oneffenheden verdoezelen en de goede kanten accentueren is vaak voldoende.''Je moet gewoon weten waar je kleine verbeteringen kan aanbrengen. Ik vind absoluut niet dat iedereen er beter uitziet met een full make-up. Zo zal ik nooit de sproeten van een klant helemaal gaan verbergen onder een dekkende laag foundation. Ik plaats ze net liever extra in de kijker door ze met een potlood aan te zetten.' 'De weinige make-up die ik zelf gebruik, geeft me zeker meer zelfvertrouwen. Iedereen kan beweren dat het niet zo is, maar dat geloof ik niet. Zelfs vrouwen die naturel heel schoon zijn, gebruiken het. Make-up heeft een kracht die schoonheid extra accentueert.''Op set varieert de tijd voor een look erg naargelang de opdracht. Hoe dan ook moet je voor haar en make-up altijd minstens een uur rekenen. Mensen denken nog steeds dat je op vijftien minuten een volledige make-up kan uitvoeren, maar niets is minder waar.' 'Door de jaren heen heb ik geleerd om me vooral niet te laten opjagen. Als ik meer tijd nodig heb, geef ik dat eerlijk toe. Zo weet ik tenminste dat alles een hele dag goed op beeld blijft. Als ik iets overhaast doe, ga ik toch de shoot voortdurend moeten onderbreken om nog snel iets aan te passen. Zodra je dat bespreekt met je klant, snappen ze het wel.' 'Ik vind het belangrijk om de sfeer er steeds in te houden. Ons werk verschilt sterk van een kantoorjob, waarbij je dag in dag uit met dezelfde mensen omgaat. MUA's werken voortdurend met een ander team, dus dan wil je er elke dag opnieuw het beste van maken. Het is wel bijzonder hoe klanten je op zo'n korte tijd vertrouwen. Soms voel je meteen een klik en dan praten we met z'n allen over persoonlijke dingen alsof we elkaar al jaren kennen.''Ik doe mijn job graag en echte nadelen zijn er niet. Behalve wanneer een team niet goed klikt. Ik vind het vooral jammer wanneer er commentaar komt over een bepaalde haar- of make-upstijl, nog voor die op beeld verschijnt. Als iets écht lelijk is, ben ik de eerste om dat toe te geven, maar ik denk vooraf goed na over mijn keuze voor een bepaalde look.''Het gebeurt wel eens dat ik even inspiratieloos ben. Zeker wanneer de opdrachtgever vraagt om in een mum van tijd een volledig nieuwe look te creëren. Op zulke momenten kan ik gelukkig terugvallen op de afbeeldingenbibliotheek in mijn telefoon. Pure chaos, want daar sla ik zowat alles in op wat ik tegenkom op Instagram of Pinterest.' 'Door andere MUA's op sociale media te volgen, krijg je zin om nieuwe kleuren te testen en andere texturen een kans te geven. We leven in een tijd waar diversiteit eindelijk kan. Make-up hoeft al lang niet meer 'perfect' te zijn en iedereen kan zijn eigen ding doen. Die diversiteit aan stijlen helpt me om out of the box te denken terwijl ik aan het werk ben.''Verder houd ik voornamelijk de MUA's op fashion weeks in de gaten. Backstage ontstaan alle nieuwe trends en technieken van het seizoen. Ooit wil ik dat zelf allemaal van dichtbij meemaken, dat is mijn ultieme droom.''Instagram is vooral een gemakkelijke manier om mijn werk voor te stellen aan andere fotografen en stylisten. Vroeger moest je elkaar al tegenkomen op de set om een mogelijke samenwerking te bespreken. Online verloopt alles veel vlotter. Al heb ik echt niet te klagen, want ik heb bijna elke dag een nieuwe job.''Hier in België heb ik niet het gevoel dat ik hevig moet concurreren met anderen. Sterker nog, wanneer ik moet passen voor een bepaalde job, geef ik die zonder moeite door aan een collega en omgekeerd geldt dat ook. Bovendien heeft het geen zin om jaloers te zijn op iemand die al vijftien jaar in het vak zit. Je kan er alleen maar naartoe werken en hopen dat je na al die tijd ook zo ver staat. Ik ken mijn plaats en dat is wat telt.''Een van mijn meest memorabele jobs is ongetwijfeld de shoot met ELLE USA voor de nieuwe Chanel Cruise collectie. De locatie was op zich al uniek, maar het feit dat ik samen met Karl Lagerfeld op set stond, maakte het extra bijzonder. De shoot speelde zich af in een kasteel in Parijs, waar ik de bekende haarstylist Declan Sheils mocht assisteren. Ik zei nog tegen hem dat dit de eerste en laatste keer zijn dat ik dat ooit in mijn carrière kan doen. En nu is hij helaas niet meer. Ik ben toch blij dat ik dit nog heb mogen meemaken. Zulke unieke ervaringen draag je mee voor het leven.'