Vooral de prijs overtuigt vrouwen om voor menstruatiecup te kiezen
Menstruatiecups zijn goed voor planeet én portemonnee, maar vooral dat laatste argument helpt om vrouwen over de streep te trekken. Dat blijkt uit nieuw consumentenonderzoek in verschillende landen.
Menstruatieproducten ontsnappen niet aan de noodzaak om wegwerpplastic te vervangen door duurzame alternatieven. Jaarlijks worden miljarden maandverbanden en tampons weggegooid en beide bevatten in de meeste gevallen ook plastics (polyethyleen of polypropyleen). Ook al zijn milieuvriendelijke opties zoals menstruatiecups beschikbaar, in veel landen blijft de consument voor wegwerpproducten kiezen.
Eerdere onderzoeken zien daar verschillende redenen voor. Vrouwen zouden onvoldoende weten hoe je een menstruatiecup moet onderhouden, wat de voordelen zijn voor het milieu en de gezondheid, of hoe dat juist zit met comfort. Toch was het onduidelijk in welke mate deze factoren spelen bij consumenten in de winkel, waardoor het moeilijk wordt om effectieve promotiecampagnes voor duurzame alternatieven op te zetten.
Enquêtes en experimenten
Om die lacune in de kennis op te vullen, heeft een internationaal onderzoeksteam bestudeerd hoe verschillende informatie over menstruatieproducten de keuze van consumenten in verschillende landen beïnvloedt. Hun studie verscheen onlangs in Frontiers in Sustainability.
De onderzoekers deden grootschalige online-enquêtes en discrete keuze-experimenten in Frankrijk, Japan en Indonesië – landen met verschillende sociaaleconomische en culturele contexten. Zo kregen deelnemers drie opties voor menstruatieproducten voorgeschoteld, namelijk menstruatiecups, maandverband en tampons. Verschillende groepen deelnemers kregen ook verschillende soorten informatie over de producten, zoals de gevolgen voor de gezondheid en het milieu, en de kosten op langere termijn.
Economische voordelen doorslaggevend
Daaruit blijkt dat vooral het benadrukken van de economische voordelen goed werkt. “Bij voorlichting over duurzame menstruatieproducten leggen we dus best de nadruk op die kostenbesparing”, verklaart hoofdonderzoeker Takuro Uehara van de Japanse Ritsumeikan-universiteit.
Het team boog zich ook over de vraag hoe je van cups het favoriete menstruatieproduct kan maken. ‘Naast educatieve campagnes raden we aan om in verkooppunten de informatie over de kosten per gebruik in de buurt van maandverband te plaatsen – een bekende strategie. Dat kan consumenten aansporen om voor de duurzame optie te kiezen’, meent Uehara.
Influencers
Consumenten en markten verschillen per land. In Japan bijvoorbeeld zou marketing met influencers en educatieve projecten de bezorgdheid en beperkte kennis over menstruatiecups kunnen wegnemen. In Frankrijk moet de aandacht gaan naar het gebruiksgemak, het comfort en het samengaan van menstruatiecups met een actieve levensstijl. In Indonesië, waar de beschikbaarheid een probleem kan vormen, zouden lokaal geproduceerde cups de drempel kunnen verlagen, en bovendien de kleinere producenten ondersteunen.
Tot slot wijst Uehara op het belang van eerlijke toegang en informatie om van menstruatiecups een vaste waarde te maken. ‘Het gratis verstrekken kan het gebruik ervan een boost geven en armoede gedurende een bepaalde periode helpen verlichten, met name in landen met lage en middeninkomens. Belangrijk is wel dat het gratis verdelen van cups gepaard gaat met sensibilisering over hun voordelen en onderhoudsvereisten’, concludeert hij.
Lees ook: Is menstruatie nog wel nodig?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier