Studie: mannen zetten zich vooral in voor milieu als hun mannelijkheid bevestigd wordt
Een recente studie toont aan dat milieuorganisaties best hun vormgeving eens overdenken als ze meer mannen willen aantrekken. Of dat genderstereotyperingen niet goed zijn voor het milieu, het is maar hoe je het bekijkt.
Een traditionele alfaman zijn betekent veel dingen: een alfaman onderhoudt een vlot contact met da ladies zonder zich daarbij al te veel te storen aan de wederzijdsheid, heeft minder toegang tot gezondheidszorg, is ongezonder als hij de kostwinner is en knoopt de knoopjes van zijn hemd aan de andere kant toe. Maar wat de traditionele alfaman niet doet, is iets geven om het milieu. Want dat, zo stelt wetenschappelijk onderzoek, wordt gezien als een vrouwenzaak.
Recycleren, de bus nemen, minder vlees eten en duurzaam winkelen: het zijn allemaal zaken die gelinkt worden aan het ‘vrouwelijke’ zorgen voor iets. Toch kunnen ook machomannen zich interesseren voor het milieu, al toont een nieuwe studie aan dat er wel een specifieke benadering voor nodig is.
Wolf versus boom
Aaron Brough van de Utah State University en zijn team onderzochten wat van de traditionele man een groene jongen kan maken. In een experiment werden 322 mensen gevraagd een donatie te doen voor een milieuorganisatie. De ene helft zag de pitch voor Friends of Nature, dat een typisch vormgegeven groen logo in de vorm van een boom had en waarvan het doel beschreven werd als “natuurzones beschermen”. De andere helft werd voorgesteld aan Wilderness Rangers, een organisatie waarvan het logo een zwart-blauwe huilende wolf was en die stelden “wildernis te beschermen”.
Het resultaat: mannen waren minder geneigd te doneren aan het brave Friends of Nature, maar voor de stoere Wilderness Rangers tastten ze wel vaker in de geldbuidel. Een van de redenen die daarvoor werden gegeven, was dat ze liever een T-shirt zouden dragen met een wolf op dan een met een boom.
Voor een ander experiment binnen dezelfde studie kreeg de helft van de 472 deelnemers te horen dat ze duidelijk meer als een man dan als een vrouw schreven. Daarna kregen ze de keuze tussen een ontstopper die ofwel vet doeltreffender aanpakte, ofwel beter was voor het milieu. De mannen die voor het dilemma hadden gehoord wat voor een stoer handschrift ze wel niet hadden, kozen vaker voor het milieuvriendelijke product.
“Deze resultaten suggereren dat – hoewel mannen minder neigen naar groene producten – ze dat wel gaan doen als hun mannelijkheid bevestigd wordt,” stellen de onderzoekers.
De studie maakt dus duidelijk dat typische genderpatronen sommige mannen in de weg staan om hun steentje bij te dragen aan het milieu: het imago van de machoman zou er wel eens op achteruit kunnen gaan als hij een milieuvriendelijke auto verkiest boven een doorsnee sportwagen. Zolang genderstereotyperingen dus een rol spelen, kunnen milieuorganisaties op basis van deze studie hun logo best eens herbekijken. Al vinden wij een man die opkomt voor het milieu nu ook al nefast voor de opwarming van de aarde, als je begrijpt wat we bedoelen. (EK)
Bron: Science of Us
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier