Erik Van Heuven (63) is ondernemer en de nieuwe zaakvoerder van Ganterie Boon. De legendarische Antwerpse handschoenenboetiek viert dit jaar haar 140ste verjaardag met het boek Ganterie Boon – sedert 1884 (uitgeverij Luster) en is al vier generaties in handen van dezelfde familie. Roxanne Van Heuven, dochter van Erik, ontfermt zich sinds kort over de verkoop.
‘Wat is kwalitatief leer? Hoe breng je een eeuwenoude boetiek naar de 21ste eeuw, met respect voor haar authenticiteit? Welke meerwaarde kan een webshop bieden voor een premium handschoenenboetiek? Sinds ik enkele maanden geleden Ganterie Boon overnam van mijn nichtje, zit ik met mijn jongste dochter Roxanne te snuisteren in de nieuwste handschoenencollecties en oude archieven van de boetiek, die al vier generaties in onze familie zit. Bij een overname borrelen spontaan de grootste plannen in mij op. Maar bij Ganterie Boon is het doel om de charme en authenticiteit van de shop en het art-decopand te bewaren. Alleen achter de schermen gaan we moderniseren.
Voorheen was ik niet actief betrokken bij het familieverhaal. Als medezaakvoerder van de Antwerpse verfproducent Stoopen & Meeûs, en met een internationale carrière in retail, onder meer als managing director bij Walt Disney, was ik met andere zaken bezig. In alles wat ik doe laat ik me leiden door een inzicht dat ik al bijna dertig jaar meedraag: focus op zaken waar je invloed op hebt. Het komt uit het baanbrekende boek The 7 Habits of Highly Effective People, uit 1989, van de Amerikaanse zakenman Stephen Covey. Het gaat over proactieve mensen, die zich richten op wat ze kunnen beïnvloeden, en reactieve mensen, die hun energie steken in zaken waar ze geen controle over hebben, zich hullen in een slachtofferrol en anderen de schuld geven.
Had ik vroeger een slecht rapport, dan moest ik niet afkomen met het excuus dat mijn vrienden ook slechte punten hadden.
Ik las het boek als jonge ondernemer en dat maakte toen veel indruk. Om uit te leggen waarom proactieve mensen meer gedaan krijgen, gebruikt Covey een model met twee cirkels. In de cirkel van bezorgdheid zitten zaken waar we dagelijks op kunnen focussen, maar die buiten onze invloed liggen, zoals uitspraken van collega’s of de toestand van de wereld. In je cirkel van invloed, die kleiner is, zit alles dat je wel kunt beïnvloeden, van wat je leest tot de mensen met wie je je omringt. Volgens Covey is de sleutel om je energie te steken in die tweede cirkel. Als je dat doet, kun je dingen veranderen, gaan anderen je als een effectief persoon zien, neemt je macht toe en vergroot je cirkel van invloed. Ik heb meer dan twintig jaar lesgegeven in marketing- en managementopleidingen. Telkens als iemand mij na de les zakelijk advies vroeg, herhaalde ik Coveys woorden: “Focus op zaken waar je invloed op hebt.”
Eigenlijk komt het neer op iets wat mijn grootmoeder altijd zei: “Maak beloftes en houd je daaraan.” Had ik een slecht rapport, dan moest ik niet afkomen met het excuus dat mijn vrienden ook slechte punten hadden. Ze vond het belangrijk dat ik me concentreerde op mijn eigen zaken, op een integere manier. Die woorden maakten indruk op mij, deels door de uitstraling van mijn grootmoeder. Ze was een fiere, chique dame die hard heeft moeten knokken in het leven. Haar vader overleed op jonge leeftijd, haar moeder had niet de middelen om voor haar te zorgen, dus begon ze op haar veertiende als winkeljuffrouw in Ganterie Boon. Omdat meneer en mevrouw Boon zelf geen kinderen hadden, klom mijn grootmoeder op tot zaakvoerder en speelde ze een belangrijke rol in de geschiedenis van de zaak. Als kind hing ik dus al in de boetiek rond, tussen de geur van leren handschoenen, en hopelijk sta ik hier binnen twintig jaar nog, champagne uit te delen aan de klanten op zaterdag.’
Lees ook: Ontwerper Aline Walther, bezieler van Girls of Dust: ‘Mijn ouders beschouwden me al vroeg als volwassene, daar pluk ik nu de vruchten van’