Leidinggeven in de luwte: hoe is het om creatief directeur te zijn bij een designstudio?

Els Van Hoorebeeck
© Damon De Backer
Wim Denolf
Wim Denolf Wim Denolf is journalist bij Knack Weekend. Liefst schrijft hij elke week over een ander thema.

Na haar studie aan LUCA School of Arts in Brussel werd Els Van Hoorebeeck (37) interieurdesigner bij onder meer Kultuz Interieurarchitecten en Vitra. Ze werkt sinds 2020 bij het Deense &Tradition, waar ze als creative & brand director andere ontwerpers aanstuurt. Ze neemt volgende maand een gelijkaardige rol op bij Fritz Hansen.

‘Ik wist al op mijn twaalfde dat ik interieurontwerp wilde gaan studeren. Ik probeerde dat jaar zelfs deel te nemen aan een Ikea-wedstrijd voor professionele interieurarchitecten, waar ik te horen kreeg dat ik later nog maar eens een poging moest doen. (lacht) De passie voor het vormgeven van interieurs en ruimtes bleef echter, waardoor ik de eerste jaren van mijn carrière meteen heel gelukkig was. Ik ben begonnen met woningrenovaties, tekende bij maatwerkbedrijf Marivoet totaalinrichtingen op maat van de klant, en vervolgens werkte ik bij Vitra onder meer aan de wachtruimtes in Brussels Airport. De job verveelde me nooit: ik werkte altijd voor mensen en mocht inspirerende omgevingen voor hen creëren.’

Ik voel me bevoorrecht: ik mag talent zien opbloeien.

Els Van Hoorebeeck

‘Vandaag heb ik bij &Tradition veel meer een overkoepelende functie, iets waar ik bij de Londense kantoorspecialist The Office Group al naartoe gegroeid was. Ik overzie onze meubelen, lampen en designobjecten van a tot z: van de briefings van de producten tot de productie, verpakking, lancering, presentatie in de showrooms en de hele communicatie errond. Ik ontwikkel dus nieuwe productlijnen, stuur onze eigen ontwerpers en andere teams aan en verzorg het contact met externe designers als Jaime Hayon en Sebastian Herkner, die ik brief en feedback geef.

Daarnaast werk ik ook met de nazaten of stichtingen van grote namen als Verner Panton en Arne Jacobsen. In dat geval komt er soms een extra laagje van emoties bij kijken, maar ik voel me altijd bevoorrecht: ik mag voortdurend het beste uit anderen halen en talent zien opbloeien.’

Ik was als kind heel nieuwsgierig naar andere werelden dan de mijne, en op dat vlak ben ik verwend.

Els Van Hoorebeeck

‘De tekentafel mis ik zelden. Mijn creativiteit is vandaag veel breder dan vroeger omdat ik over veel meer aspecten van een product moet nadenken, en achter de collabs met externe designers schuilt altijd een wisselwerking met mij en een group effort. Zitten de proporties van een object naar mijn gevoel niet juist, dan zeg ik dat ook. Alleen hoeft daar voor mij niet mijn naam op te staan – ik weet wat ik bijdraag en dat is genoeg.

Mijn plezier zit veel meer in het hele proces en de verrijking voor mezelf die het werk inhoudt. Ik had als kind weinig contact met kunst en design en was heel nieuwsgierig naar andere werelden dan de mijne, en juist op dat vlak ben ik enorm verwend. Als mensen als Jaime, Luca Nichetto en Hee Welling hun wereld voor je openstellen, je op hun manier naar de wereld laten kijken en creatief prikkelen, dan ben je toch enorm geprivilegieerd?’

Els Van Hoorebeeck maakt dit najaar de overstap van &Tradition naar Fritz Hansen. © Damon De Backer

Lees ook:
Wie is de speechschrijver van Petra De Sutter?
‘Ik ben zijn ogen en oren op het parcours’: het leven van een begeleider op de paralympische spelen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content