De kracht van crowdfunding: zo overtuig je mensen om in jou te investeren
Hoe krijg je anderen zover in hun zakken te tasten om jouw droom waar te maken? Door ze te belonen, zo blijkt. Knack Weekend verdiepte zich in de wereld van de crowdfunding.
Crowdfunding, c’est quoi ça? We hebben het over een alternatieve manier om een project te financieren. Denk aan de Rotterdamse voetgangersbrug: een initiatief van een architectenbureau dat betaald werd door de lokale bevolking. Het doel van crowdfunding is – letterlijk – een crowd binnen een bepaald tijdsbestek warm te maken voor een idee. Enthousiastelingen tellen een bedrag naar keuze neer en worden vervolgens beloond: in het geval van de brug werden de namen van de investeerders in het hout gedrukt.
De kracht van een massa
Simon Douw is medeoprichter van het Nederlandse bedrijf Douw & Koren, wereldwijd het eerste adviesbureau dat zich in crowdfunding specialiseert. “Tien jaar geleden bereikte de economische crisis haar dieptepunt, wat ondernemers aanspoorde nieuwe manieren te zoeken om investeerders aan te trekken. Toen is crowdfunding populair geworden. Je bent niet langer afhankelijk van de goodwill van enkele banken, maar rekent op die van miljoenen mensen.”
Crowdfunding werd in het begin gebruikt om louter creatieve projecten te ondersteunen: ideeën van kunstenaars, schrijvers, filmmakers enzovoorts. Vandaag kun je er restaurants mee openen of zelfs een voetgangersbrug bouwen. “Wij noemen het systeem glocal, omdat het op zoveel niveaus werkt”, vertelt Simon Douw. “Als een project voldoende draagkracht heeft, lanceer je dat op platformen zoals Kickstarter, die wereldwijd investeerders aanspreken. Maar is het iets waarvoor je de buurt warm moet maken, dan kies je het best voor een lokaal initiatief zoals Growfunding, dat zich specifiek op Brussel en sinds kort ook op Antwerpen richt.”
Stiekeme marketing?
Wat Douw & Koren in ijltempo ziet evolueren, is dat onze economie niet meer alleen om geld draait. “Wat wij zien, is dat je aan crowdfunding enorm loyale ambassadeurs overhoudt. Mensen die jouw verhaal verspreiden en aan de man brengen, zijn vaak meer waard dan een donatie. We leven in een aandachtseconomie, en daar spelen deze projecten sterk op in.”
Heel wat jonge merken wagen hun kans en belonen investeerders met een stuk uit hun collectie – een voorverkoop, dus. Dat betekent dat er al een reeks van de producten geproduceerd werd, wat betekent dat ze eerder om publiciteit dan naar kapitaal vragen. “Dan zijn ze inderdaad op zoek naar ofwel publiciteit, ofwel geld om een tweede productielijn te starten. En daar is niets mis mee, want niemand steekt onder stoelen of banken dat crowdfunding een handige marketingtool is. Wij worden soms zelfs gebeld door mensen die willen crowdfunden, maar het geld niet nodig hebben.”
Raad op maat
Intussen bestaan er al veel vormen van crowdfunding: je kunt lenen van bedrijven, je kunt een online voorverkoop van jouw product lanceren, je kunt investeerders belonen met gadgets of hen zelfs aandelen schenken.Maar hoe beslis je welke formule het best bij je past? “Daar komen wij in het plaatje”, vertelt Simon Douw. “Wanneer er in België iemand bij een officiële instantie aanklopt met de vraag of crowdfunding bij zijn of haar project past, komt die uiteindelijk bij ons terecht. Wij gaan dan samen kijken welk platform een oplossing op maat biedt en waar de kans op succes het grootst is.”
Het lijkt vanzelfsprekend dat je advies krijgt wanneer je een project wilt opstarten, maar Simon Douw en zijn kompaan vonden het gat in de markt. “We zijn meteen op die trein gesprongen en waren de eersten die echt wisten hoe het concept in elkaar zat.” Nederland en België zijn op heel wat vlakken onvergelijkbaar, en dus ook op het vlak van crowdfunding. “Nederland staat al wat verder, maar daar was het ook sneller populair. Het voordeel van jullie kleine landje is dat investeren in crowdfundinginitiatieven fiscaal voordelig is en daarbovenop schuilt er heel wat potentie in jullie markt. De spaarrekeningen van de Belgen puilen uit, dus eenmaal jullie het concept ontdekken, is het hek van de dam.”
Bambooti: stijlvol in steen
Opbrengst: 20.000 euro in 6 dagen, de Kickstarter-campagne loopt nog tot eind juni
Half mei stelde het Limburgse bedrijf Bambooti van Freek Gielen en Pieter Van Moll een collectie stenen MacBookcovers en telefoonhoesjes voor op Kickstarter. Zes dagen later hadden al meer dan 300 mensen zo’n accessoire besteld.
“De crowdfundingsactie zien we niet als een manier om kapitaal op te halen, maar als een hulpmiddel om ons product te lanceren, een soort voorverkoop. Zo wordt er meer buzz gecreëerd dan wanneer we het gewoon op onze website zetten. Op Kickstarter zitten veel mensen die op zoek zijn naar coole gadgets en je hebt meteen wereldwijd bereik. We hebben klanten van Amerika tot Japan. We zijn in de crowdfunding gerold met de houten covers en we doen het ook zo met de stenen, het komt sowieso goed.
Twee jaar geleden lanceerden we onze houten MacBookcovers en toen al vroegen we ons af wat we nog konden doen met natuurlijke materialen. Zo ontstond het idee om een stenen versie te ontwerpen. Vorig najaar leerden we iemand kennen die een heel dun laagje van leisteen kan halen. Met dat materiaal zijn we prototypes beginnen te maken en nu zijn die covers klaar om verkocht te worden.
We maken alle covers met de hand in ons eigen atelier in Neerpelt. Er komt veel bij kijken: we bewerken het dunne laagje leisteen en snijden het op maat. De houten cover moet geschuurd, gevernist en gedroogd worden. Om een cover te maken hebben we één à twee dagen nodig. Op dit moment zoeken we naar manieren om de productie te optimaliseren. In de toekomst gaan we inzetten op customizen, we kunnen hele mooie dingen maken door steen met hout te combineren.”
bambooti.be – prijzen: stenen gsm-hoesje 50, macbookcover 85 euro.
Balls & Glory: glorieuze gehaktballen
Opbrengst: zo’n 350.000 euro via WinWinner en Look & Fin
Gehaktballenrestaurant Balls & Glory heeft ondertussen zes vestigingen, maar nog steeds wordt iedere bal met de hand gedraaid. Aan die filosofie zal Wim Ballieu vasthouden, ook als de beoogde vijftig restaurants er zijn. Dankzij crowdlending, waarbij particulieren geld lenen aan ondernemingen tegen rente, gaat die bal aan het rollen.
“Het is moeilijk te voorspellen waar en wanneer je de volgende vestiging opent, we zijn heel kieskeurig wat het gebouw betreft. Maar het concept is er, dus als het perfecte pand zich aandient, kan het snel gaan. Nu zetten we vooral in op de opleidingskeuken in Brussel, en zoeken we naar nieuwe methoden om varkens te kweken. Daarin willen we het verschil maken.
Ik ben al vijf jaar een gevecht aan het voeren om aan te tonen dat een restaurant met één ding kan, dat een gehaktbal ook gezond kan zijn, dat je geen cola hoeft te serveren. Dat er ook andere mensen in mijn verhaal geloven en er hun geld in willen investeren, vind ik geweldig. We hebben in geen tijd honderdduizend euro meer opgehaald dan verwacht. Bij crowdlending is de enige reward normaal de interest, maar wij geven wie ons meer dan tienduizend euro leende een VIB-kaart – Very Important Baller. Daarmee kunnen ze gratis eten in al onze restaurants. Die mensen zijn heel betrokken, ze delen niet alleen hun centen, maar ook hun kennis en vaardigheden. Voor mij is dat de grootste beloning.
Ik wil niet fulltime bezig zijn met centen ophalen, daarom is het goed dat bijvoorbeeld WinWinner de administratieve kant op zich neemt. Ik heb gewoon mijn verhaal verteld, een avond met iedereen aan tafel gezeten en uitgelegd waar we naartoe willen. Daarna ben ik teruggereden naar het restaurant in Brussel en ben ik ballen beginnen te draaien.”
Yun: behulpzame bacteriën
Opbrengst: 20.448 dollar via Indiegogo
Yun trekt ten strijde tegen huidproblemen zoals acne en gebruikt daarvoor goede bacteriën. Apotheker Tom Verlinden ontwikkelde de probiotherapie, in samenwerking met de Universiteit Antwerpen, en is nu klaar om je huid te redden.
“Levende bacteriën aanbrengen op de mens was een revolutionair idee. Volgens onze filosofie moeten we de natuur haar gang laten gaan. In plaats van alle bacteriën te doden, brengen we op de plaats waar het probleem is enorm veel goede bacteriën aan. Daarmee stoppen we de overgroei van de slechte, en heb je geen huidproblemen meer.
Nadat we de crèmes hadden ontwikkeld, was de vraag hoe we ze moesten vermarkten. Dankzij klinische studies wisten we dat het werkte, maar niemand kende ons en bovendien konden we nog niet direct leveren. Toen zijn we beginnen te denken aan crowdfunding.
Aan het begin en het einde van de campagne lopen de bestellingen vlot binnen, maar daartussen is het keihard werken. Ons product is geen gadget. Heel veel mensen vinden het een goed idee, maar je moet hen overtuigen om het ook te kopen. Dat doe je door elke dag iets te posten en alle vragen te beantwoorden, daar kruipt enorm veel tijd in. Het is belangrijk dat je de eerste week dertig procent haalt, dat bedrag komt van de mensen die je kent. Als je hen al niet kan overtuigen, waarom zou iemand anders het dan geloven? Vervolgens hoop je dat je opgemerkt wordt op het platform en dat mensen die je nog nooit hebt bereikt je product gaan kopen. Als dat lukt, krijg je een beetje vertrouwen.
Hoewel we ons doel haalden, was de crowdfunding geen enorm financieel succes. Dat was ook nooit de bedoeling: we wilden vooral aftoetsen hoe we ons verhaal moesten vertellen, hoe we deze zeer complexe materie aan de man konden brengen.”
yun-probiotherapy.com – online en bij de apotheek. Prijzen tussen 20 en 45 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier