Bloemenkunstenaar Raf Verwimp: ‘Als ik ontwerp, speel ik een film af in mijn hoofd’

Raf Verwimp (44) is floraal vormgever. Naast het maatwerk in zijn eigen winkel in thuisstad Lier, maakt hij bloemstukken en installaties voor bruiloften, fotoshoots en winkels. Vanaf 9 november kun je zijn creaties bewonderen tijdens het Christmas Season van Maasmechelen Village.

‘Ik heb in mijn leven veel goede raad gekregen, niet in het minst van mijn ouders. Maar het zijn de woorden van Elisabeth, iemand die ik slechts een paar keer ontmoette, die nog steeds door mijn hoofd spelen wanneer ik inspiratie zoek of mezelf vastrijd in een project. Zo’n twintig jaar geleden leerde ik haar kennen tijdens een bezoek aan een bevriende stylist in Oostenrijk.

Elisabeth had lange grijze haren en was als schilderes bezeten door alles wat met kunst en esthetiek te maken had. Al grappend werd ze ‘de vriendin des huizes’ genoemd, omdat ze zo vaak langskwam om te keuvelen.

Nieuwe ogen

Omdat we het goed met elkaar konden vinden, brachten we enkele namiddagen samen door. Soms nam ze me mee naar haar schildersatelier, waar ze de inzichten deelde die ze in haar leven had verzameld. Mijn eigen carrière stond toen nog in de startblokken en ik hing aan haar lippen. Een van haar wijsheden was dat je niets als vanzelfsprekend moest beschouwen. ‘Stel jezelf steeds opnieuw in vraag’, zei ze. ‘Heb je het al eens vanuit een ander oogpunt bekeken? Ga eens op de grond liggen.’ En dan lagen we samen languit op onze rug om iets letterlijk vanuit een ander perspectief te bekijken. Een andere tip was om op een hoge ladder te klimmen en een interieur of kunstwerk van bovenaf te bekijken. Ze gaf haar adviezen met een knipoog, maar er zat altijd een diepere betekenis achter. Zoals in dit geval: elk nieuw oogpunt brengt nieuwe inzichten met zich mee.

Ik kreeg getipt om op een hoge ladder te klimmen en een interieur of kunstwerk van bovenaf te bekijken.

Elisabeth moedigde me aan om met een onderzoekende blik naar alles om me heen te kijken, ook naar de kleine details die we vaak over het hoofd zien in de haast van het moderne leven. Dankzij haar begon ik meer stil te staan bij alledaagse taferelen en hun betekenis. Waarom vinden we iets mooi? Waarom ontroert iets? Er is zo veel schoonheid om ons heen. Denk aan de seizoenen die veranderen, aan de bladeren die nu verkleuren. Vaak nemen we deze veranderingen voor lief en op den duur kijken we er niet meer echt naar.

Bloemen in mijn hoofd

In mijn werk moet ik, na het verzamelen van al die indrukken, mijn blik naar binnen richten. Elisabeth raadde me aan om dit visueel te doen, alsof ik een zelfgemaakte film afspeel in mijn hoofd. Wanneer ik een groot ontwerp wil uitdenken, sluit ik me volledig af en creëer ik een eigen fantasiewereld waaruit ik kan beginnen scheppen. Met papier en kleurpotloden breng ik mijn ontwerp dan tot leven. Dat vergt tijd, maar het stelt me in staat iets concreets aan mijn klanten te tonen.

De afgelopen twintig jaar raakte mijn leven in een stroomversnelling, en in die tijd is het contact met de Oostenrijkse stylist verwaterd. Elisabeth heb ik daarna nooit meer gezien en ik heb jaren later vernomen dat ze overleden is. Ik zal haar dus nooit kunnen vertellen dat veel van mijn professionele dromen zijn uitgekomen en welke impact zij op mij heeft gehad. Maar soms neem ik nog een ladder vast om iets vanuit een ander oogpunt te bekijken en dan denk ik met veel warmte aan haar terug.’

Het Christmas Season van Maasmechelen Village is dagelijks open van 10 uur tot 19 uur.

Lees ook: Dress to express: wat kunnen we leren van de garderobe van kunstenaars?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content