Het verwijderen van naaktfoto’s blijkt een goede zet van Playboy
Sinds het bekende mannenblad de naaktfoto’s weerde uit haar nummers, in maart 2016, is de kioskverkoop (fors) toegenomen.
‘Amerikanen houden ervan wat ze niet zien in Playboy’, schrijft The New York Post. Sinds de Amerikaanse editie van het bekende mannenblad de naaktfoto’s weerde uit haar nummers, gaat het crescendo met de kioskverkoop. Dat blijkt uit de verkoopcijfers van de laatste zes maanden, die een stijging van maar liefst 28,4 procent noteren sinds het naakt in maart geschrapt werd.
Playboy heeft die forse stijging te danken aan een ruimere verspreiding van het blad. Vandaag zijn meer dagbladverkopers bereid het magazine uit te stallen omdat Playboy niet langer een blootblad is. Blootbladen zijn nu eenmaal niet meer van deze tijd.
Geen naakt is dus goed nieuws voor het blad dat naakt lang als voornaam(ste) verkoopargument koesterde. Hoewel, bij vele trouwe en vooral oudere abonnees valt de koerswijziging – het gebrek aan vrouwelijk naakt – in slechte aarde. Daardoor zag het blad de betaalde abonnementen met ruim 23 procent dalen in dezelfde periode.
Maar volgens een woordvoerder van Playboy loopt alles volgens plan. ‘We hadden verwacht dat sommige abonnees niet tevreden zouden zijn met de nieuwe aanpak en bijgevolg zouden afhaken, dus haalden we al in het begin van het jaar ons budget voor advertenties naar beneden.’
‘Nu merken we een flinke stijging van het aantal nieuwe abonnees – meer dan 100.000 sinds het begin van het jaar, wat wijst op een toenemende belangstelling bij een nieuwe groep lezers. En dat was altijd ons doel.’ (DB)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier