Zo veelzijdig is een maatje "small"

06/07/16 om 18:53 - Bijgewerkt om 18:52

Het Amerikaanse kledinglabel SmartGlamour heeft een wel heel originele manier gevonden om te laten zien dat het lettertje in je neklijn uiteindelijk toch maar gewoon een lettertje is.

Zo veelzijdig is een maatje "small"

© SmartGlamour

SmartGlamour is een merk met kleding beschikbaar in 12 maten: van XXS tot 6X, maar in plaats van die kleding op twaalf verschillende modellen te tonen, koos het merk voor 60 modellen. Waarom? Om aan te tonen dat het lettertje in je neklijn gewoon maar een lettertje is. Elke vrouw in hun gebruikte campagne voor bijvoorbeeld maat S, L of 3X hieronder heeft een verschillend lichaamstype en ziet er dus ook anders uit in het kledingstuk, maar ze passen er wél allemaal in.

Zo veelzijdig is een maatje "small"

© SmartGlamour

Zo veelzijdig is een maatje "small"

© SmartGlamour

Zo veelzijdig is een maatje "small"

© SmartGlamour

We schreven al vaker dat kledingmaten helemaal niet op punt staan, te meer omdat je lichaam afhankelijk is van de manier waarop je gewicht verdeeld wordt en hoe lang je bent, en dat je blindstaren op de maat waarmee je in het pashokje verdwijnt een strategie is die uiteindelijk alleen maar frustraties zal opleveren. Want zelfs al zou een maat small enkel passen op "smalle" mensen, dan nog is er geen sprake van een gestandaardiseerd matensysteem, waardoor een small bij het ene merk anders valt dan bij het andere merk.

Kijk dus naar de kleur, de snit, het materiaal en de prijs wanneer je gaat shoppen, maar laat die maat niet meer zijn dan een vage richtlijn. (KS)

Onze partners