Studie: Online shoppers liggen niet wakker van duurzaamheid

© Getty Images/iStockphoto

Online shoppen en thuis laten leveren is erg gemakkelijk, maar door de vele ritten die de e-commerce oplevert, is het weinig duurzaam. De consument trekt zich daar alleszins weinig van aan. Zo concludeert het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) in een studie. Buurtafhaalpunten zouden evenwel een groot verschil maken.

Volgens het VIL kiest de consument resoluut voor thuislevering, zonder meerprijs en zonder wakker te liggen van de milieu-impact. “Slechts Ć©Ć©n op drie e-shoppers geeft aan zijn pakje te willen ophalen in een winkel of afhaalpunt. Er is geen bereidheid extra te betalen voor een aantoonbaar duurzamere levering”, klinkt het.

Afhaalpunten blijken volgens simulaties veel duurzamer: “Als 75 procent van de leveringen via afhaalpunten zou gebeuren, zou de kost- en milieuafdruk van de ‘last mile’ dalen met 60 tot 80 procent.”

Hoewel webwinkels zich er graag mee onderscheiden, hecht de online shopper maar verrassend genoeg weinig belang aan de leveringstermijn. 80 procent van de bestellingen blijkt niet dringend. Heel veel ecologische winst (9 pct) valt er uit een bewust uitgestelde levering echter niet te halen.

Het VIL acht de huidige e-commercepraktijk op langere termijn ecologisch Ć©n financieel onhoudbaar, en pleit voor sensibilisering en een slimme prijssturing. Het bundelen van bezorgingen kan volgens het VIL in sommige gevallen een interessante ‘easy win’ zijn, net zoals het uitschakelen van de motor tijdens de levering of het inzetten van alternatieve voertuigen voor een deel van de 430.000 in Vlaanderen rondrijdende bestelwagens. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content