Safia Minney lanceert Kickstarter voor boek over moderne slavernij in de mode
Sociale onderneemster en oprichtster van People Tree Safia Minney werkt aan een boek en campagne over moderne slavernij in de mode-industrie. ‘Slave to Fashion’ wil tonen dat de modebusiness samen met de consumenten deze verschrikkelijke vorm van uitbuiting kunnen tegengaan.
In een interview met Weekend.be verklapte Minney al dat ze zich aan het verdiepen was in de vreselijke arbeidsomstandigheden van textielarbeiders voor een nieuw boek. Dat naslagwerk krijgt concreet vorm in het boek ‘Slave to Fashion’.
Samen met een team experts gaat Safia Minney op zoek naar de oorzaken, schuldigen, maar ook oplossingen in het moderne slavernijverhaal. Ze spreken met vrouwen, mannen en kinderen die slachtoffer zijn van het fast fashion systeem waar de prijzen steeds lager worden en de collecties steeds sneller elkaar opvolgen.
Er staan korte documentaires, interviews, fotoreportages, een website en een boek op de planning. Het team gaat undercover en toont de gruwelijke kant van het modeverhaal. Om dit project goed te kunnen uitvoeren, hebben ze steun nodig van consumenten wereldwijd. Daarom lanceren ze een Kickstartercampagne, die geld moet ophalen om alle projecten mogelijk te maken.
De Kickstartercampagne wordt niet toevallig deze week gelanceerd: van 18 tot 24 april herdenken we de Rana Plazaramp in Bangladesh en roept Fashion Revolution op tot actie.
Feiten over de moderne slavernij
- 21 miljoen mensen zijn het slachtoffer van gedwongen arbeid, waarvan 11.4 miljoen vrouwen en meisjes en 9.5 miljoen mannen en jongens.
- 90% wordt uitgebuit in de private economie, door individuen of bedrijven, als seksslaven of gedwongen arbeiders in economische activiteiten zoals agricultuur, fabriekswerk, constructiewerk en huiselijke arbeid.
- 26% van de 21 miljoen slachtoffers zijn jonger dan 18 jaar.
- In Groot-Brittannië zijn 13.000 mensen het slachtoffer van slavernij.
(LP)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier